Проєктом №5485, поданим на реєстрацію Кабінетом Міністрів України, пропонується внести зміни до Статуту внутрішньої служби ЗСУ та визначити одним із завдань оборони недопущення порушень, пов’язаних з дискримінацією за ознакою статі чи сексуальними домаганнями. Також проєкт уточнює порядок проведення службового розслідування. Зокрема, службове розслідування, пов’язане з дискримінацією за ознакою статі та сексуальними домаганнями, проводиться комісією, до складу якої призначаються представники обох статей у рівному співвідношенні.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.
Проєктом впроваджується відповідальність військовослужбовців за порушення законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації.
Також проєкт закону вносить зміни до КУпАП та КК України щодо визначення нетерпимості, впровадження відповідальності за її прояви та включення до обтяжуючих обставин за адміністративне правопорушення.
Крім того, проєкт упроваджує відповідальність за порушення законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації у вигляді штрафу для громадян від 3400 до 5100 грн, а для посадових осіб та суб’єктів підприємницької діяльності від 5100 до 8500 грн.
Рекомендація Юридичної сотні: може бути підтриманий з урахуванням правок.
Проєкт вносить зміни до Закону України «Про фізичну культуру і спорт», які стосуються надання повноважень Мінвететранів щодо:
формування політики у сфері розвитку спорту ветеранів;
сприяння розвитку спорту ветеранів війни та членів їхніх сімей;
сприяння участі зазначених осіб у міжнародних та інших спортивних заходах;
сприяння їх психологічній та соціальній адаптації шляхом залучення до фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності;
забезпечення підготовки збірних команд України з числа ветеранів війни та їхніх сімей для участі спортивних змаганнях, у тому числі міжнародних;
взаємодія з громадськими об’єднаннями фізкультурно-спортивної спрямованості.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.
Проєкт передбачає надання паспортів вакцинації, а також страхування вакцинованих осіб від потенційних негативних наслідків щеплення для збільшення довіри громадян до процедури вакцинації. Вакциновані особи підлягатимуть соціальному страхуванню на випадок захворювання на інфекційну хворобу, проти якої було проведене профілактичне щеплення та на хвороби, викликані поствакцинальними ускладненнями. Така гарантія не поширюватиметься на іноземців, а також осіб, які були вакциновані на території іноземних держав, або які вакцинувалися у приватних медичних установах за плату, або здійснили вакцинацію незареєстрованим в Україні препаратом. Страхування буде здійснюватися за кошти Фонду соціального страхування України (у безготівковій формі).
Розмір періодичної страхової виплати (для працездатних осіб), які отримували дохід, складатиме 100% від доходів, на які нараховувався ЄСВ, для непрацюючих осіб розмір періодичної страхової виплати складе 100% сум періодичних соціальних виплат. У випадку виплати одноразової грошової допомоги, її розмір буде складати від 20 до 350 прожиткових мінімумів на дату настання страхового випадку (залежно від його складності). Якщо страховий випадок буде пов’язано із вакцинацією проти коронавірусу, для виплат передбачено подвійний коефіцієнт.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
Проєкт № 5480 має на меті забезпечити сталість топонімів, які пройшли визначену Законом України “Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій” процедуру та вшанувати пам’ять борців за волю України у ХХ столітті, увічнених у назвах топонімів.
Запропоновано встановити заборону протягом 10 років на зміну назви для об’єктів, які змінили назву відповідно до вимог вказаного Закону, та встановити заборону на зміну топонімів на честь особи, яка є борцем за незалежність України у XX столітті.
Рекомендація Юридичної сотні: може бути підтриманий.
Проєкт № 5505 має на меті встановити, що особисте зобов’язання, особиста порука, домашній арешт, застава не застосовуються до особи, яка підозрюється або обвинувачується у злочинах проти основ національної та громадської безпеки, що повинно запобігти переховуванню підозрюваних, зокрема на території держави-агресора. У таких випадках до особи запропоновано застосовувати лише тримання під вартою.
Варто звернути увагу, що подібне положення (ч. 5 ст. ст. 176 КПК України) було визнано таким, що не відповідає Конституції України, згідно з Рішенням Конституційного Суду № 7-р/2019 від 25.06.2019, а також практиці ЄСПЛ, зокрема рішенню у справі “Корнійчук проти України” від 30 січня 2018 року.
Рекомендація Юридичної сотні: відхилити.
Проєкт передбачає скасування режиму вільної економічної зони “Крим” на тимчасово окупованій території України та встановлення особливостей економічних відносин на тимчасово окупованій території з урахуванням обмежень, викликаних окупацією. Громадянам України, які проживають на ТОТ, надається право на безоплатну правову допомогу з питань, пов’язаних із захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб (в тому числі про відшкодування шкоди, завданої внаслідок обмеження у здійсненні права власності на нерухоме майно або його знищення, пошкодження) у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації та тимчасовою окупацією території України.
Здійснення господарської діяльності юридичними особами та фізичними особами-підприємцями, місцезнаходження (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України. Правочин, стороною якого є суб’єкт господарської діяльності, місцезнаходження (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт.
Проєкт має на меті забезпечити інформаційною безпекою населення в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації шляхом розширення складу універсальної програмної послуги програмами загальнонаціонального багатоканального (цифрового) мовлення з використанням радіочастотного ресурсу у селах, селищах, містах, районах та областях, де утворені військово-цивільні адміністрації.
Розширений висновок:
Рекомендація Юридичної сотні: може бути підтриманий.