Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Скасування вільної економічної зони “Крим” (№5502 від 18.05.2021)

Повна назва: проєкт Закону про визнання таким, що втратив чинність Закону України “Про створення вільної економічної зони “Крим” та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України” та про внесення змін до деяких законодавчих актів України.
Ініціатори: Умєров Рустем Енверович, Железняк Ярослав Іванович, Мезенцева Марія Сергіївна, Рудик Кіра Олександрівна, Совсун Інна Романівна та інші (IX скликання).
Фракції: “Голос”, “Європейська солідарність”, “Слуга народу”, “За майбутнє”.
Номер і дата реєстрації: №5502 від 18.05.2021
Мета проєкту: скасування режиму вільної економічної зони “Крим” на тимчасово окупованій території України та встановлення особливостей економічних відносин на тимчасово окупованій території з урахуванням обмежень, викликаних окупацією. Створення і діяльність вільної економічної зони, що передбачає активне залучення іноземних інвестицій суперечить публічній політиці держави, а також створює передумови для дискримінації громадян України, які змушені вести свою діяльність в умовах тимчасової окупації.

Зміст

  • Проєкт скасовує дію ЗУ “Про створення вільної економічної зони “Крим” та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України” та вносить зміни до низки інших нормативних актів.
  • Громадянам України, які проживають на ТОТ, надається право на безоплатну правову допомогу з питань, пов’язаних із захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб (в тому числі про відшкодування шкоди, завданої внаслідок обмеження у здійсненні права власності на нерухоме майно або його знищення, пошкодження) у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації та тимчасовою окупацією території України.
  • Адміністративна межа між тимчасово окупованою територією та іншою територією України збігається із суходільним адміністративним кордоном між Автономною Республікою Крим та Херсонською областю. Там запроваджується тимчасовий прикордонний контроль.
  • Вчинення нотаріальних дій щодо спадкових справ, які були зареєстровані у Спадковому реєстрі до початку тимчасової окупації, але не закінчені, здійснюється будь-яким нотаріусом на підконтрольній Уряду України території за зверненням спадкоємця.
  • Здійснення господарської діяльності юридичними особами та фізичними особами-підприємцями, місцезнаходження (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України. Правочин, стороною якого є суб’єкт господарської діяльності, місцезнаходження (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним.
  • Ліцензії або дозволи на здійснення господарської діяльності, видані відповідно до національного законодавства, вважаються нечинними на ТОТ, проте до закінчення строку можуть використовуватися на іншій території України, якщо суб’єкт господарювання змінив свою податкову адресу.
  • На ТОТ України особа не несе юридичної відповідальності за невиплату або за затримку виплати заробітної плати працівникам, передбаченої законодавством України, якщо така невиплата (затримка) виникла внаслідок тимчасової окупації (обставин непереборної дії).
  • На період тимчасової окупації поставка (ввезення/вивезення) товарів (робіт, послуг) з ТОТ на іншу територію України та/або з іншої території України на тимчасово окуповану територію, в тому числі автомобільним, залізничним, повітряним та трубопровідним транспортом, а також лініями електропередач та гідротехнічними спорудами, заборонена. Проте ця заборона не стосується особистих речей фізичних осіб. Товари, вироблені на ТОТ, не можуть отримати сертифікат українського походження.
  • На період тимчасової окупації приватизація об’єктів державної та комунальної власності, розташованих на ТОТ, забороняється, окрім випадків приватизації жилих приміщень, що знаходяться на тимчасово окупованій території, військовослужбовцями військових формувань та правоохоронних органів України.

Суміжним проєктом №5503 від 18.05.2021, який передбачає внесення змін до Митного кодексу України передбачено, що до закінчення тимчасової окупації Автономної Республіки Крим та міста Севастополя ввізне, вивізне, сезонне та особливі види митних зборів не справляються з операцій фізичних та юридичних осіб з переміщення товарів з та на тимчасово окуповану територію Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.
Відповідно до дотичного проєкту №5501 від 18.05.2021 на ТОТ:

  • не справляються загальнодержавні та місцеві податки і збори, не застосовуються штрафні санкції та не проводяться перевірки (документальні та фактичні).
  • Податковий борг осіб із реєстрацією на ТОТ підлягає списанню без подання окремої заяви суб’єктом господарювання.
  • Доходи з джерелом їх походження з іншої території України від операцій з продажу (обміну) об’єктів нерухомого або рухомого майна, в результаті прийняття у спадщину чи дарунок коштів, майна тощо, одержані фізичною особою, яка має податкову адресу на тимчасово окупованій території, оподатковуються податком на доходи фізичних осіб та військовим збором за ставками, визначеними відповідно до загальних правил оподаткування. Таке ж правило застосовується для виплати заробітної плати роботодавцем з підконтрольної частини України особі, яка знаходиться на ТОТ.
  • Будь-які податки, збори (обов’язкові платежі), стягнуті на території ВЕЗ “Крим”, не змінюють розмір податкових зобов’язань з податків, зборів (обов’язкових платежів), нарахованих (що підлягають стягненню) на іншій території України.
  • Платники ЄСВ, які проживають на ТОТ, можуть сплачувати такий внесок на добровільній основі.

Громадська думка

За словами одного з ініціаторів проєкту, Р. Умєрова, “чинний закон 2014 року вже давно не відповідає сучасним реаліям. ВЕЗ “Крим” порушує права людей, які залишилися жити на півострові після початку тимчасової окупації. Сьогодні люди… банально обмежені доступом до банківських послуг або мають сплачувати податок під час спадкування майна як іноземці”.
Крім того, функціонування вільної економічної зони суперечить позиції МЗС України щодо необхідності посилення санкційного тиску на Росію.

Переваги проєктів

Посилення правового захисту громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території, а також унеможливлення здійснення господарської діяльності на території ТОТ в порушення вимог чинного законодавства. Окрім того, скасування вільної економічної зони є важливим для забезпечення сталості санкційної політики щодо РФ.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкти.