Забезпечення харчуванням дітей загиблих у закладах освіти (№4130 від 18.09.2020)
У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт №4130 від 18.09.2020. Юридична сотня є співавтором цього проєкту.
Яку проблему він вирішує? Чинним законодавством передбачено, що діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, учні 1-4 класів із малозабезпечених сімей забезпечуються безоплатним харчуванням у дитячих садках та школах. Однак така пільга не поширюється на дітей, один із батьків яких загинув (пропав безвісти), помер, захищаючи суверенітет, незалежність та територіальну цілісність України.
Рішення про забезпечення безкоштовним харчуванням дітей захисників України може бути прийнято тільки на розсуд органів місцевого самоврядування щодо навчальних закладів комунальної форми власності.
Указане призводить до нерівності соціального захисту дітей, батьки яких загинули (пропали безвісти), померли під час захисту суверенітету, незалежності та територіальної цілісності України.
На практиці одні органи місцевого самоврядування приймають відповідні рішення про забезпечення безкоштовним харчуванням таких дітей, а інші – ігнорують проблему.
Пропонуємо: закріпити на законодавчому рівні загальнообов’язкову норму, згідно з якою органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні й комунальні заклади освіти, повинні забезпечувати безоплатним харчуванням дітей, один з батьків яких загинув (пропав безвісти), помер, захищаючи суверенітет, незалежність та територіальну цілісність України.
Рекомендуємо підтримати в цілому законопроєкт №4130.
Державний бюджет на 2021 рік для ветеранів
14.09.20 було зареєстровано проєкт Закону про Державний бюджет України на 2021 рік. Проєкт державного бюджету містить наступні бюджетні програми, які спрямовані на виконання гарантій для ветеранів.
Бюджетні програми Мінветеранів
Фінансова підтримка громадських об’єднань ветеранів на виконання загальнодержавних програм (проєктів, заходів), заходи з відвідування військових поховань і військових пам’ятників та з відзначення святкових, пам’ятних та історичних дат – 8,5 млн. Такий же обсяг фінансування програма має й у 2020 році.
На забезпечення виконання заходів із психологічної реабілітації, соціальної та професійної адаптації, забезпечення санаторно-курортним лікуванням постраждалих учасників Революції Гідності, учасників АТО/ООС, членів сімей загиблих (померлих) закладено 256 млн, що на 10 млн більше, ніж у 2020 році.
Фінансування програми компенсації за житло особам з інвалідністю І-ІІ групи та сім’ям загиблих становить 305 млн. Аналогічний обсяг фінансування програма має й у 2020 році.
Фінансування програми компенсації за житло для учасників АТО/ООС, які є особами з інвалідністю ІІІ групи або внутрішньо переміщеними особами становить 248 млн, у 2020 році – аналогічний об’єм фінансування.
Компенсація за житло учасників бойових дій на території інших держав (у тому числі в Афганістані) – 50 млн. Аналогічний обсяг фінансування й у 2020 році.
Компенсація за купівлю житла постраждалим учасникам Революції Гідності – 12 млн, як у 2020 році.
На забезпечення роботи апарату Мінветеранів у 2021 році закладено 374 млн, у 2020 – 377 млн.
Бюджетні програми Мінсоцполітики
Виплати до 5 травня 1 млрд 382 млн, у 2020 – така ж сума видатків.
ОГД для постраждалих учасників Революції Гідності – 5 млн, у 2020 – 10 млн.
Санаторно-курортне лікування ветеранів війни, осіб, на яких поширюється чинність законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про жертви нацистських переслідувань» та осіб з інвалідністю , – 244 млн, у 2020 – 209 млн.
Виплата матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби, – 82 млн, аналогічна сума видатків й у 2020 році.
Посилення відповідальності за кримінальні правопорушення проти національної безпеки України (№4085 від 14.09.2020)
Законопроєкт спрямований на криміналізацію діянь публічних осіб, пов’язаних із прямим чи опосередкованим визнанням окупаційної політики країни-агресора (публічне заперечення окупації, участь у заходах на території РФ або ТОТ, виправдання дій РФ тощо), а також криміналізує невизнання Голодомору, Голокосту чи депортації кримських татар у 1944 році, незаконне використання природних ресурсів на тимчасово окупованій території, порушення у сфері громадянства та набуття майна. Проєкт посилює відповідальність національних публічних діячів, представників органів державної влади й органів місцевого самоврядування за висловлювання та дії під час здійснення службової діяльності, криміналізує порушення у сфері громадянства, використання природних ресурсів та захоплення майна відповідно до вимог міжнародного права, проте водночас містить ряд оціночних категорій, що порушують принцип однозначності правових норм (наприклад, публічні висловлювання, що опосередковано містять ознаки визнання законності окупації), що може негативно вплинути на використання цих норм у кримінальних провадженнях та призвести до спроб політичного тиску.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
Посилання на розширений висновок
Посилення соціальної захищеності осіб з інвалідністю через надання права на позачергове обслуговування (№ 4113 від 17.09.2020)
Проєкт закону № 4113 пропонує посилити соціальну захищеність осіб з інвалідністю шляхом запровадження позачергового обслуговування їх у будь-яких касах та підприємствах, а також позачергового пропуску деяких категорій серед осіб з інвалідністю через державний кордон України, контрольні пункти в’їзду на тимчасово окуповані території та виїзду у визначених випадках. Такі зміни поширюються на того, хто супроводжує особу з інвалідністю 1 групи чи дитину з інвалідністю, а також не більш як на дві особи, які супроводжують особу з інвалідністю або дитину з інвалідністю під час перетину кордону.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
Посилання на розширений висновок
Проєкт Закону про приєднання України до Конвенції про заснування Міжнародної організації законодавчої метрології № 0067 від 07.09.2020
Ініціатор: Президент України.
Суть законопроєкту. Як зазначається в пояснювальній записці, основна мета проєкту – це приєднання до Конвенції про заснування Міжнародної організації законодавчої метрології з наміром набуття Україною статусу держави – члена Міжнародної організації законодавчої метрології (далі – МОЗМ). МОЗМ – це міжурядова організація, заснована в 1955 році для здійснення міжнародної гармонізації процедур законодавчої метрології. Станом на сьогодні Україна є лише членом-кореспондентом МОЗМ. Такий статус дозволяє нам брати участь, без права голосу, у засіданнях Міжнародної конференції законодавчої метрології МОЗМ та Міжнародного комітету законодавчої метрології; роботі Технічних комітетів МОЗМ та підкомітетів МОЗМ; технічній роботі проєктних груп МОЗМ; роботі керівного комітету системи сертифікації МОЗМ.
Переваги статусу держави – члена МОЗМ:
право голосу в усіх органах МОЗМ;
участь у голосуванні на всіх етапах затвердження рекомендацій МОЗМ;
можливість стати членом проєктних груп МОЗМ;
можливість брати участь у системі сертифікації МОЗМ;
можливість створити орган видачі сертифікатів МОЗМ в Україні за системою сертифікації МОЗМ (сертифікати МОЗМ визнаються усіма державами – членами МОЗМ).
Однак ключова перевага, яка зараз уже потрібна Україні, це те, що приєднання до Конвенції дозволить вітчизняним виробниками ЗВТ (зважувальних приладів, лічильників води, тепла, газу, електричної енергії тощо) розміщувати свою продукцію на ринках держав – членів МОЗМ без проведення додаткових процедур її оцінювання, а також брати участь у визначенні пріоритетів технічної роботи МОЗМ. Для України надзвичайно важливим є участь у розробленні нових документів МОЗМ
R 91 “Радарні вимірювачі швидкості автомобілів”, R 140 “Вимірювальні системи для газоподібних палив”, R 79 “Вимоги до маркування фасованої продукції”.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.