Юридична Сотня допомогла 57 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Посилення відповідальності за кримінальні правопорушення проти національної безпеки України (№4085 від 14.09.2020)

Проєкт Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за заперечення міжнародних злочинів, агресії Російської Федерації, злочинів, пов’язаних з окупацією Російською Федерацією частини території України, порушення окремими категоріями осіб заборон та обмежень щодо встановлення зв’язків і взаємодії з органами влади Російської Федерації, окупаційними адміністраціями, посилення відповідальності за кримінальні правопорушення проти основ національної безпеки України (№4085 від 14.09.2020)

Ініціатори: Ясько Єлизавета Олексіївна, Пушкаренко Арсеній Михайлович, Безгін Віталій Юрійович, Любота Дмитро Валерійович, Третьякова Галина Миколаївна, Камельчук Юрій Олександрович, Соболєв Сергій Владиславович, Мокан Василь Іванович, Костюх Анатолій Вячеславович, Бондар Ганна Вячеславівна, Нікітіна Марина Вікторівна, Умєров Рустем Енверович, Циба Тетяна Вікторівна, Швець Сергій Федорович, Потураєв Микита Русланович, Гурін Дмитро Олександрович, Петруняк Євген Васильович, Жмеренецький Олексій Сергійович, Юнаков Іван Сергійович, Богуцька Єлізавета Петрівна, Вагнєр Вікторія Олександрівна, Федієнко Олександр Павлович, Аліксійчук Олександр Васильович, Чернєв Єгор Володимирович, Маріковський Олександр Валерійович, Забуранна Леся Валентинівна, Копанчук Олена Євгенівна (IX скликання).

Суть: законопроєкт спрямований на криміналізацію діянь публічних осіб, пов’язаних із прямим чи опосередкованим визнанням окупаційної політики країни-агресора, а також криміналізує незаконне використання природних ресурсів на тимчасово окупованій території, порушення у сфері громадянства та набуття майна.

Зміст: законопроєкт пропонує криміналізувати такі діяння посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування, а також публічних діячів:

  • публічне заперечення тимчасової окупації частини території України РФ, поширення ними публічних висловлювань, що прямо або опосередковано містять ознаки визнання законності тимчасової окупації РФ території України, підтримки дій Російської Федерації щодо грубого порушення норм міжнародного права, повного або часткового виправдання дій Російської Федерації, спрямованих на окупацію частини території України, засудження дій Збройних Сил України та інших офіційних силових структур України, спрямованих на відновлення територіальної цілісності;
  • участь на території РФ та/або тимчасово окупованих територіях в урочистостях з нагоди відзначення офіційних державних свят РФ, заходах, що проводяться незаконними органами (посадовими особами цих органів), створеними на тимчасово окупованій території;
  • порушення заборони щодо встановлення зв’язків і взаємодії з незаконними органами (посадовими особами), створеними на тимчасово окупованій території, органами державної влади та місцевого самоврядування РФ. Усі описані діяння передбачають санкцію у вигляді позбавлення волі та заборони обіймати певні посади на певний строк.

Криміналізується також публічне заперечення Голодомору 1932-1933 років в Україні як геноциду українського народу, Голокосту як геноциду єврейського народу, депортації з Криму кримських татар у 1944 році як геноциду кримсько-татарського народу, або виправдання дій організаторів цих міжнародних злочинів. 

Складом злочину визнаються незаконні видобування, збут, придбання, передача, пересилання, перевезення, переробка корисних копалин, зайняття рибним, звіриним або іншим водним добувним промислом на тимчасово окупованій території України, а також незаконне позбавлення права власності (унаслідок чого відбулося фактичне набуття прав на таке майно іншою особою на підставі норм законодавства РФ або актів незаконних органів). 

Злочином визнаються дії посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування Російської Федерації, посадових осіб незаконних органів, створених на тимчасово окупованій території, спрямовані на примусове, у тому числі автоматичне, набуття громадянства РФ громадянами України, що проживають на тимчасово окупованій території, примушування до набуття громадянства РФ.

Зверніть увагу! Іноземці або особи без громадянства, що не проживають постійно в Україні, які вчинили кримінальні правопорушення за її межами, підлягають в Україні відповідальності за цим Кодексом у випадках, передбачених міжнародними договорами, або якщо вони вчинили передбачені цим Кодексом тяжкі або особливо тяжкі злочини проти прав і свобод громадян України або інтересів України.

Довідково: перелік національних публічних діячів (за посадами) наведено в статті 1 Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” від 6 грудня 2019 року № 361-IX.

Переваги: законопроєкт посилює відповідальність національних публічних діячів, представників органів державної влади та органів місцевого самоврядування за висловлювання та дії під час здійснення службової діяльності, криміналізує порушення у сфері громадянства, використання природних ресурсів та захоплення майна відповідно до вимог міжнародного права.

Недоліки: законопроєкт містить ряд оціночних категорій, що порушують принцип однозначності правових норм (наприклад, публічні висловлювання, що опосередковано містять ознаки визнання законності окупації), що може негативно вплинути на використання цих норм у кримінальних провадженнях та призвести до спроб політичного тиску.

Рекомендація Юридичної сотні: проєкт потребує доопрацювання.