Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Запровадження нового виду військової служби та ще 13 законопроєктів у порядку денному Верховної Ради

30 січня 2020

Верховна Рада України на засіданнях 2 – 5 лютого 2021 року планує розгляд таких проєктів.

Новий вид військової служби (проєкт №3553 від 28.05.2020)

Законопроєкт визначає новий вид військової служби, а саме службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, без оголошення мобілізації. Такий вид військової служби спрямований на осіб, які перебувають в оперативному резерві першої черги. Максимальний строк служби за призовом визначається Головнокомандувачем, проте в будь-якому випадку не може перевищувати шести місяців. Такий призов може здійснюватися без оголошення мобілізації в умовах особливого періоду неодноразово. За ухилення від призову проєктом передбачена кримінальна відповідальність. З огляду на те, що в особливий період усі, хто проходив військову службу (за мобілізацією або на підставі укладеного контракту) зараховуються до оперативного резерву першої черги, такий вид призову, незважаючи на всі збережені соціальні гарантії, не відповідає інтересам ветеранів, оскільки нівелює ефективність процесу повернення до мирного життя після завершення військової служби.

Проєкт виключає переважне право на укладання контракту для осіб, які були призвані на військову службу під час мобілізації. Недоліком проєкту, що містить корупційний ризик, є можливість доукомплектування військових формувань претендентами на військові посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків без проведення спеціальної перевірки. 

Рекомендація Юридичної сотні: відхилити законопроєкт.

Відрядження поліцейських (№4203 від 09.10.2020)

Законопроєкт пропонує затвердити порядок отримання звань для відряджених поліцейських, покращує механізм направлення у відрядження та відкликання з них. Присвоєння чергових спеціальних звань поліцейським, відрядженим (із залишенням на службі в поліції) до державних органів, підприємств, установ, організацій, здійснюється за поданням керівників таких органів, їхніх уповноважених заступників за умови, що спеціальне звання, яке присвоюється, відповідає граничному спеціальному званню за посадою, яку поліцейський займає в державному органі, на підприємстві, в установі, організації, до яких його відряджено.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

Ідентифікація військовослужбовців НГУ під час здійснення заходів з охорони громадського порядку (№3731 від 24.06.2020)

Проєкт пропонує запровадити жетони з індивідуальним номером для військовослужбовців НГУ. Жетон з індивідуальним номером (який зберігається за особою впродовж усього строку служби) посвідчує належність військовослужбовця до Національної гвардії України й підтверджує його повноваження з охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки. Індивідуальний номер також закріплюється на засобах індивідуального захисту під час виконання військовослужбовцем НГУ своїх повноважень з охорони громадського порядку. Приховувати або перешкоджати фіксації індивідуального номера військовослужбовцям НГУ заборонено.

На період відсторонення від виконання службових обов’язків жетон підлягає вилученню. Доступ до інформації з бази індивідуальних номерів надається безкоштовно на офіційному вебсайті НГУ в  спосіб, що дозволяє за індивідуальним номером отримати інформацію про прізвище, ім’я та по-батькові військовослужбовця НГУ, його військове звання, посаду й наявність у нього повноважень з охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки. Доступ до інформації надається з урахуванням вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації».

На період ООС вимоги щодо індивідуального номера не поширюються на військовослужбовців НГУ під час виконання завдань з охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки в районі бойових дій і зонах безпеки, прилеглих до району бойових дій.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

Засади  державної антикорупційної політики на 2020-2024 роки у сфері оборони (№ 4135 від 21.09.2020)

Проєкт закону № 4135 пропонує затвердити засади державної антикорупційної політики на 2020-2024 роки. У сфері оборони планується робота щодо усунення корупційних ризиків у таких напрямах: відновлення та розвитку об’єктів інфраструктури (зокрема будівництва житла для військовослужбовців); закупівлі (товарів, робіт, послуг оборонного призначення); модернізації, ремонту озброєння та військової техніки, управління майном (зокрема шляхом створення системи електронного обліку об’єктів у сфері оборони та системи обліку й моніторингу споживання та якості пального тощо).

Відповідно до висновків ГНЕУ є деякі зауваження, що стосуються відсутності в проєкті стратегій щодо реформування державного холдингу «Укроборонпром», запобігання корупційним ризикам під час формування і реалізації кадрової політики у сфері оборони, прийняття на військову службу, прийому до вищих військових навчальних закладів, отримання освіти й проходження служби за межами країни, проведення організаційно-штатних заходів, нагородження державними нагородами й т.д.

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.

Кредитні пільги для ВПО (проєкт 2329 від 29.10.2019)

Проєкт пропонує:

  1. обмеження розміру процентів за користування кредитом (розмір процентів не може бути більшим, ніж  проценти,  нараховані до настання терміну виконання зобов’язання);
  2. заборону  нарахування неустойки та стягнення з ВПО збитків (що фактично є визнанням із боку держави об’єктивних обставин, які призвели до неможливості обслуговувати борги);
  3. звільнення ВПО від відповідальності за порушення грошових зобов’язань, у  частині  нарахування інфляційного збільшення  та трьох відсотків  річних;
  4. заборону на уступку прав вимоги за кредитними договорами ВПО на користь інших осіб. Таке правило не дозволить банкам та іншим кредиторам передавати право вимоги боргу колекторським або іншим компаніям. 

Дія закону поширюватиметься на всіх кредиторів внутрішньо переміщених осіб, що не дозволить викривляти його тлумачення та застосовувати вибірково. 

Норма надає можливість зменшити борг  лише тим боржникам, які до моменту початку АТО сумлінно виконували грошові зобов’язання, і не надає такої можливості тим, хто після початку АТО не здійснив жодного платежу.

Законопроєкт потребує внесення змін до прикінцевих положень ЗУ “Про банки  і банківську діяльність”, ЗУ “Про споживче кредитування”. 

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати в першому читанні з подальшим доопрацюванням.

Про посилення відповідальності за вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі (проєкт  № 3908-1 від 03.08.2020)

Законопроєктом № 3908-1 пропонується винних у домашньому насильстві залучати до суспільно корисних робіт з одночасним спрямуванням коштів за виконання таких робіт постраждалій особі. Указане сприятиме формуванню адресної відповідальності за насильство. Станом на сьогодні найпопулярнішою санкцією за це правопорушення є накладення штрафу, що  стає додатковим фінансовим тягарем для сім’ї кривдника. 

Проєкт пропонує важливе нововведення, що дозволяє швидше притягнути кривдника до відповідальності, зокрема в тих випадках, коли останній переховується від правосуддя або іншим шляхом затягує розгляд справи. А саме пропонується передбачити можливість розгляду справи про домашнє насильство без присутності самих кривдників.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

Електронні трудові книжки (проєкт 3623 від 10.06.2020)

Законопроєкт пропонує п’ятирічний строк для включення до Державного реєстру відомостей із паперових трудових книжок про трудову діяльність працівника (протягом цього періоду застосовуватиметься як паперова трудова книжка, так й електронна форма). Унести дані до Реєстру може працівник або роботодавець із використанням кваліфікованого електронного підпису. Після внесення відомостей про трудову діяльність працівника до Державного реєстру роботодавець зобов’язаний видати оригінал паперової трудової книжки працівникові. При укладенні трудового договору громадянин, який уперше приймається на роботу, має право подати вимогу про оформлення трудової книжки (яка має бути оформлена роботодавцем не пізніше ніж через 5 днів після прийняття нового працівника). Роботодавець, на вимогу працівника, зобов’язаний уносити до трудової книжки, що зберігається в працівника, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт.

Розширення кола осіб, які можуть претендувати на посади державної служби (№4361 від 11.11.2020)

Проєкт № 4361 пропонує доповнити Закон “Про державну службу” положенням, відповідно до якого для зайняття посади державної служби категорій А, Б чи В  можна мати замість керівного досвіду лише досвід заняття адвокатською або нотаріальною діяльністю, діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів).  Важливо зазначити, що наявність керівного досвіду, зокрема на посади державної служби категорії А, є важливою з точки зору наявності управлінських навиків. У той же час такий критерій відбору також є дуже загальним і не виключає наявності інших професійних кваліфікацій. Можливість заміни управлінського досвіду, як це запропоновано в законопроєкті,  на лише наявність трирічного досвіду заняття адвокатською або нотаріальною діяльністю, діяльністю арбітражних керуючих (для категорії А)  не є рівноцінною. Бути хорошим адвокатом не означає бути хорошим менеджером державного органу з персоналом понад 1000 осіб. Однак, за можливості підтвердження управлінського досвіду понад 3 роки, представник будь-якої професії за результатом конкурсу може зайняти посаду державної служби категорії А.  До слова, таку новацію авторів законопроєкту також можна вважати дискримінаційною по відношенню до інших професій. 

Рекомендація Юридичної сотні: не підтримувати законопроєкт.

Обіг зброї (4335 від 06.11.2020)

Проєкт урегулювує порядок обігу та використання цивільної вогнепальної зброї та боєприпасів до неї, пропонує надати суб’єктам охоронної діяльності право придбавати, зберігати та використовувати в установленому законодавством порядку цивільну вогнепальну зброю та боєприпаси до неї, а персоналу охорони  – використовувати таку зброю та боєприпаси під час здійснення своєї професійної діяльності. Проєкт регламентує створення Єдиного реєстру зброї та боєприпасів до неї (з відповідною кулегільзотекою для кожної одиниці зареєстрованої зброї, що полегшить моніторинг її використання). Установлює перелік вимог до потенційних власників зброї. Проєкт передбачає можливість спадкування цивільної вогнепальної зброї, проте не вирішує питання переходу такої зброї у випадку припинення юридичної особи, яка мала на неї право. У випадку носіння зброї громадянами під час воєнного стану передбачено право військовослужбовців чи поліцейських вилучити таку зброю, проте не визначені обов’язкові документи, що складаються внаслідок такого вилучення, порядок унесення відомостей до Реєстру у випадку вилучення тощо. Це створює додаткові можливості для зловживань службовим становищем під час воєнного стану. 

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.

Допомога по безробіттю не лише через COVID-19 (проєкт №3010а від 26.08.2020)

У березні 2020 року було збільшено допомогу по безробіттю у зв’язку з карантином через COVID-19.  Проєкт №3010а пропонує виплачувати допомогу по безробіттю не лише через карантин у зв’язку з COVID-19, а й унаслідок інших інфекційних хвороб. Крім того, проєкт пропонує передбачити механізм повернення вказаної допомоги, який буде визначено Кабінетом Міністрів України.

Позиція Юридичної сотні: проєкт може бути підтриманий.

Розширення видів виплат, які мають бути компенсовані (3817 від 09.07.2020)

Закон України “Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв’язку з порушенням строків їх виплати” зобов’язує компенсувати втрату доходу, пов’язану із затримкою деяких видів виплат. До таких виплат належать пенсії, соцвиплати, стипендія та зарплата. 

Проєкт № 3817 від 09.07.2020 пропонує розширити цей перелік і додати до нього додаткову пенсію, цільову грошову допомогу, пенсію за особливі заслуги перед Україною та інші доплати до пенсії, установлені законодавством, а також суму індексації доходів громадян, суми відшкодування шкоди, заподіяної фізичній особі каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я; суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди в разі втрати годувальника. 

У пояснювальній записці зазначено, що проєкт не призведе до додаткових видатків із державного бюджету, що не відповідає дійсності.   

Рекомендація Юридичної сотні: відхилити через ненадання фінансово-економічного обґрунтування.

Використання е-паспортів після закінчення 2021 року (№ 4355 від 10.11.2020)

Проєкт № 4355 пропонує продовжити можливість використання громадянами України е-паспорту, е-паспорту для виїзду за кордон через мобільний додаток Порталу Дія після 2021 року. Такі електронні паспорти можуть пред’являтися на території України для посвідчення особи та підтвердження громадянства (крім випадків перетинання державного кордону та в’їзду на тимчасово окуповану територію України й виїзду з неї). Установлено, що електронні копії е-паспортів можуть застосовуватися в таких самих випадках, як і звичайні паспорти, а обов’язок забезпечувати перевірку е-паспортів покладений на органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Довідково: наразі й до закінчення 2021 року використання електронних документів здійснюється на основі експериментального проєкту відповідно до Постанови КМУ від 15.04.2020 № 278.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати з подальшим доопрацюванням.