[tm_pb_section admin_label=”section”][tm_pb_row admin_label=”row”][tm_pb_column type=”4_4″][tm_pb_text admin_label=”Text”]
1 лютого 2021
Юридична сотня запропонувала Тимчасовій спецкомісії Верховної Ради з питань правового статусу ветеранів війни зміни до законодавства, які необхідно внести для того, щоб захистити права ветеранів. Свої пропозиції ми озвучили 25 січня 2021 року під час круглого столу на тему «Сучасний стан та перспективи розвитку законодавства у сфері соціальних гарантій ветеранам війни».
[/tm_pb_text][/tm_pb_column][/tm_pb_row][tm_pb_row admin_label=”Row”][tm_pb_column type=”1_2″][tm_pb_image admin_label=”Image” src=”https://legal100.org.ua/wp-content/uploads/2021/02/YS_fb_4_squares_v1_-01.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][tm_pb_image admin_label=”Image” src=”https://legal100.org.ua/wp-content/uploads/2021/02/YS_fb_4_squares_v1_-03.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/tm_pb_column][tm_pb_column type=”1_2″][tm_pb_image admin_label=”Image” src=”https://legal100.org.ua/wp-content/uploads/2021/02/YS_fb_4_squares_v1_-02.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][tm_pb_image admin_label=”Image” src=”https://legal100.org.ua/wp-content/uploads/2021/02/YS_fb_4_squares_v1_-04.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/tm_pb_column][/tm_pb_row][tm_pb_row admin_label=”Row”][tm_pb_column type=”4_4″][tm_pb_text admin_label=”Text” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Ми пропонуємо
Оновлення законодавства про статуси ветеранів
Чинний ЗУ “Про статус ветеранів, гарантії їх соціального захисту” є застарілим та, копіюючи радянську пільгову систему, в основному передбачає гарантії, які мають компенсаційний характер і не сприяють поверненню ветерана до активного соціального життя, реальному підвищенню його добробуту.
Варіанти оновлення законодавства відображені в проєктах:
- №3407 від 29.04.2020, який пропонує переглянути категорії осіб, що мають право на оформлення статусу ветерана в Україні, не позбавляючи при цьому державної підтримки нинішніх ветеранів, та актуалізує систему державних гарантій відповідно до потреб сучасних ветеранів. Проте проєкт потребує доопрацювання в частині розділення сімей загиблих ветеранів війни та сімей загиблих Захисників України;
- №3408 від 29.04.2020, який пропонує відзначення внеску цивільних осіб, що допомагали армії або постраждали внаслідок бойових дій, але без надання статусу ветерана;
- №4363 від 12.11.2020, який змінює підхід до надання статусів учасникам Революції Гідності та пропонує передбачити такі статуси: член сім’ї Героя Небесної Сотні; постраждалий учасник Революції Гідності; постраждалий учасник Революції Гідності з інвалідністю. Зміст законопроєкту передбачає оновлення системи державних гарантій для осіб із зазначеними вище статусами. Однак проєкт не пропонує внести зміни в чинне законодавство, яке регулює статус постраждалих учасників Революції Гідності;
- № 4389 від 17.11.2020, проєкт поділяє ветеранів на категорії залежно від бойових дій, у яких такі особи брали участь, передбачає різну державну підтримку для осіб залежно від підстави набуття ветеранського статусу, що суперечить конституційному принципу рівності.
Забезпечення житлом
Зараз житлові програми не мають великого обсягу фінансування. Наявне фінансування не здатне ліквідувати проблему із забезпечення житлом тієї кількості осіб, які вже тривалий час перебувають на квартирній черзі, а вона постійно збільшується. Загальний обсяг субвенцій 4 житлових програм, які адмініструє Мінветеранів, наразі складає 615 млн грн (сюди належить фінансування програми компенсації за житло особам з інвалідністю І-ІІ групи та сім’ям загиблих; компенсації за житло для учасників АТО/ООС, які є особами з інвалідністю ІІІ групи або внутрішньо переміщеними особами; компенсація за житло для учасників бойових дій на території інших держав (у тому числі в Афганістані) і компенсація за купівлю житла постраждалим учасникам Революції Гідності). Частково норми щодо покращення системи забезпечення житлом є в законопроєктах №3407 та 3408, але цього недостатньо для ліквідації квартирної черги.
Статус полонених та заручників
Наразі не визначено статусу полонених та заручників на державному рівні. Немає системи соціальної підтримки. Як наслідок, при кожному звільненні заручників волонтери допомагають із соціальною адаптацією та психологічною підтримкою. Рішення про призначення допомоги приймаються ситуативно, що нівелює принцип правової визначеності.
Усунення гендерної дискримінації у військовому законодавстві
Наразі фахівці ГО “Юридична сотня” розробляють проєкт Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гарантування рівних умов жінкам і чоловікам під час проходження військової служби в Збройних силах України та інших військових формуваннях”.
Пропозиції проєкту:
- додаткова відпустка для чоловіків тривалістю до 10 днів у зв’язку з народженням дитини;
- дотримання гендерної рівності щодо отримання військовослужбовцями путівки для санаторно-курортного лікування;
- надання компенсацій за невикористані соціальні відпустки, а також надання відпустки для догляду за дитиною чоловікам та жінкам-військовослужбовцям на засадах гендерної рівності;
- забезпечення рівного доступу жінок і чоловіків до офіцерських посад;
- урівняння підходів до адміністративної та кримінальної відповідальності;
- посилення протидії сексуальним домаганням під час проходження військової служби.
Законопроєкти, які підтримує ГО “Юридична сотня”
- Створення Національного військового меморіального кладовища (№4225 від 16.10.2020)
Проєкт передбачає створення Національного військового меморіального кладовища – архітектурно-художнього комплексу, розміщеного на спеціально відведеній земельній ділянці на території Київської області, призначеного для організації почесних поховань та перепоховань борців за незалежність України у ХХ столітті, військовослужбовців, які померли (загинули) під час виконання бойових завдань, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни та осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною.
- Надання військовослужбовцям додаткових відпусток під час дії особливого періоду (2343 від 29.10.2019)
Проєкт стосується надання відпусток на навчання під час дії особливого періоду, а також збільшення розміру посадового окладу військовослужбовцям та уточнення окремих питань із реалізації військовослужбовцями права на забезпечення житлом.
- Поводження з військовополоненими та інтернованими особами (№ 4327 від 05.11.2020)
Законопроєкт № 4327 має на меті узгодити національне законодавство з нормами міжнародного права шляхом визначення повноважень і завдань державних органів у сфері здійснення заходів щодо поводження з військовополоненими та інтернованими особами в особливий період.
- Імплементація норм міжнародного кримінального та гуманітарного права (№2689 від 27.12.2019)
Законопроєкт включає до КК України злочини проти людяності та деякі воєнні злочини, склад яких національним кримінальним правом наразі не охоплений. ГО “Юридична сотня” рекомендує підтримати проєкт із доопрацюванням у зв’язку з рядом суттєвих технічних недоліків.
Законопроєкти, які не підтримує ГО “Юридична сотня”
- Новий вид військової служби (проєкт №3553 від 28.05.2020)
Законопроєкт визначає новий вид військової служби, а саме службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, без оголошення мобілізації. Такий вид військової служби спрямований на осіб, які перебувають в оперативному резерві першої черги. Чому ми не підтримуємо більш детально за посиланням.
[/tm_pb_text][/tm_pb_column][/tm_pb_row][/tm_pb_section]
Немає додаткових матеріалів за цією темою