Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Соціальний захист осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною та інші законопроєктів, розгляд яких планують на комітеті ВРУ

30 листопада 2020

Головні новини тижня у сфері ветеранських справ.

Новини Юридичної сотні

Новини Верховної Ради

Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів на своєму засіданні 2 грудня планує розгляд таких проєктів.

Електронні трудові книжки (проєкт 3623 від 10.06.2020)

Законопроєкт пропонує п’ятирічний строк для включення до Державного реєстру відомостей із паперових трудових книжок про трудову діяльність працівника (протягом цього періоду застосовуватиметься як паперова трудова книжка, так й електронна форма). Унести дані до Реєстру може працівник або роботодавець із використанням кваліфікованого електронного підпису. Після внесення відомостей про трудову діяльність працівника до Державного реєстру роботодавець зобов’язаний видати оригінал паперової трудової книжки працівникові.

Проєкт готується до другого читання.

✅ Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт.

Компенсація з Державного бюджету України роботодавцям середнього заробітку, що зберігається за працівниками, призваними на військову службу (№ 3031а від 27.08.2020)

Проєкт закону № 3031а має на меті відновлення виплати компенсації з Державного бюджету України роботодавцям за збережений середній заробіток за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, мобілізованими, контрактниками під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення. Ця компенсація була скасована Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 24 грудня 2015 року № 911. 

Законопроєкт може забезпечити зменшення кількості судових справ із предметом спору щодо невиплати з боку роботодавця середнього заробітку працівнику, який призваний на військову службу.

✅Рекомендація Юридичної сотні: підтримати з пропозицією доопрацювати фінансово-економічне обґрунтування.

Індексація грошових доходів (№4005 від 01.09.2020)

Проєкт пропонує включити до переліку грошових доходів, які підлягають індексації, страхові виплати потерпілим на виробництві (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим) та членам їхніх сімей, а також пенсії. Передбачено зниження порогу індексації (зі 103% до 101%), що тягне за собою зміну індексації всіх видів доходів громадян. 

Проєкт не містить фінансово-економічного обґрунтування, натомість передбачає здійснення таких виплат завдяки комплексу заходів, розроблених КМУ, і спрямованих на недопущення укриття податків і зборів у тіньовому секторі економіки та в офшорних зонах.

❌Рекомендація Юридичної сотні: відхилити законопроєкт.

Соціальний захист осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною (№4009 від 01.09.2020)

Законопроєкт пропонує замінити розмір надбавки до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги для осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною,  з 70% прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність на 70% фактичного прожиткового мінімуму. Пропонується також зміна  виплати членам сім’ї такої особи у випадку її смерті (з 5 прожиткових мінімумів до 5 фактичних прожиткових мінімумів) на одну особу. Фінансово-економічного обґрунтування законопроєкт не пропонує.

Довідково: прожитковий мінімум є статистичною величиною та не закладається до бюджетного законодавства.

Законопроєкт також пропонує забезпечити надання всіх пільг, передбачених ЗУ “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII, незалежно від рівня середньомісячного сукупного доходу сім’ї. Це відповідає рішенню Конституційного Суду України № 12-р/2018 від 18 грудня 2018 року.

✅ Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт у частині надання пільг особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною без урахування розміру середньомісячного сукупного доходу сім’ї.

Адміністративна відповідальність за вчинення мобінгу (№ 4306 від 02.11.2020)

Законопроєкт № 4306 має на меті узгодити чинне національне законодавство з європейським (зокрема, з Директивою Європейського Союзу від 27.10.2000 №2000/78/ЄС, ст. 26 Європейської соціальної хартії) шляхом забезпечення захисту працівників від різних форм мобінгу, а також установлення адміністративної відповідальності за таку протиправну поведінку. Мобінг — це психологічне, економічне та інше насильство в трудовому колективі з боку роботодавця чи колег, яке створює для певного учасника трудових правовідносин напружену, ворожу, образливу атмосферу та примушує його до соціальної ізоляції в колективі.

Запропоновано встановити адміністративну відповідальність за вчинення мобінгу, яка проявляється в накладанні районними судами штрафу або призначенні громадських робіт. Складання протоколу правопорушення здійснюватиметься Національною поліцією України.  Мобінг визначається як окрема підстава для розірвання трудового договору, укладеного на невизначений строк, з ініціативи працівника, а також з ініціативи власника. У разі припинення трудового договору на такій підставі працівник, який піддавався мобінгу, має право на вихідну допомогу в розмірі, передбаченому колективним договором, але не менше тримісячного середнього заробітку.

✅ Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.