Заява Верховної Ради України про Акт свободи Білорусі (№ 3024а від 27.08.2020)
Народні депутати Комітету з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва пропонують ВРУ затвердити Заяву про Акт свободи Білорусі. Такою заявою пропонується визнати вибори Президента Білорусі недемократичними та такими, що не відповідають міжнародним стандартам, відповідно ВРУ не може визнавати і їхній результат. Також народні депутати засуджують застосування сили правоохоронними органами Білорусі проти мирних демонстрантів та наполягають на проведенні розслідування масових порушень прав людини під час мирних протестів. Підтримують ідею необхідності внутрішньополітичного діалогу в Білорусі та проведення повторних виборів Президента. Окремо народні депутати засуджують незаконні затримання громадян України на території Республіки Білорусь, що мали місце в серпні 2020 року та вимагають притягнути до відповідальності винних посадових осіб.
Окрім цього, проєктом Постанови передбачається можливість громадянам РБ якнайшвидше отримати статус біженця або особи, що потребує додаткового чи тимчасового захисту в Україні. А Президентові України рекомендується призупинення діалогу з РБ до моменту проведення чесних виборів Президента Білорусі.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт Постанови.
Посилання на розширений висновок
Компенсація з Державного бюджету України роботодавцям середнього заробітку, що зберігається за працівниками, призваними на військову службу (№ 3031а від 27.08.2020)
Проєкт закону № 3031а має на меті відновлення виплати компенсації з Державного бюджету України роботодавцям за збережений середній заробіток за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, мобілізованими, контрактниками під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення. Ця компенсація була скасована Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 24 грудня 2015 року № 911.
Законопроєкт може забезпечити зменшення кількості судових справ із предметом спору щодо невиплати з боку роботодавця середнього заробітку працівнику, який призваний на військову службу.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати із пропозицією доопрацювати фінансово-економічне обґрунтування.
Посилання на розширений висновок
Збільшення виплат для військовослужбовців та резервістів (№3041а від 28.08.2020)
Проєктом пропонується виплата вихідної допомоги в розмірі двох мінімальних заробітних плат ( з 1 вересня 10000 грн) (а не двох прожиткових мінімумів станом на 1 січня календарного року для працездатних осіб, що у 2020 році складає 4204 грн) у випадку призову чи прийняття громадянина на військову службу. Резервістам на весь час виконання ними обов’язків служби у військовому резерві пропонується збільшити розмір грошових виплат з розрахунку не менше двох мінімальних заробітних плат (наразі сума складає до двох прожиткових мінімумів станом на 1 січня календарного року). Проєкт №3041а виправляє недоліки Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” щодо розміру вихідної допомоги, який було змінено ЗУ “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 28 грудня 2007 року N 107-VI, що було визнано неконституційним у рішенні КСУ від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008, а також зміни кратності розміру виплат резервістам (з мінімальної заробітної плати до розміру прожиткового мінімуму) Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 6 грудня 2016 року №1774. Однак у проєкті відсутнє детальне фінансово-економічне обґрунтування, а зміна розміру вихідної допомоги покладає додаткові витрати на роботодавців, що разом зі збереженням середньої заробітної плати за військовослужбовцями на час дії особливого періоду становить значний фінансовий тиск на представників малого та середнього бізнесу в Україні.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт у випадку доопрацювання фінансово-економічного обґрунтування та механізму компенсації витрат роботодавцям.
Посилання на розширений висновок
Збільшення розміру ОГД (проєкт №3043а від 28.08.2020)
Проєктом пропонується здійснення виплати одноразової грошової допомоги членам сімей загиблих та особам, які набули статусу особи з інвалідністю внаслідок війни в розмірі, не кратному прожитковому мінімуму, встановленому Законом “Про державний бюджет” на 1 січня відповідного календарного року, а відповідно до фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб (станом на дату смерті військовослужбовця або встановлення інвалідності).
Довідково: відповідно до статті 5 ЗУ “Про прожитковий мінімум” від 15.07.1999 року №966-ХІV для спостереження за динамікою рівня життя в Україні на основі статистичних даних про рівень споживчих цін центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, розраховує щомісяця фактичний розмір прожиткового мінімуму на одну особу. Такий показник є статистичною величиною та не закладається до бюджетного законодавства.
Законопроєкт не пропонує реального фінансово-економічного обґрунтування, натомість передбачає здійснення таких виплат завдяки комплексу заходів, розроблених КМУ, спрямованих на недопущення укриття податків і зборів у тіньовому секторі економіки та в офшорних зонах.
Рекомендація Юридичної сотні: відхилити законопроєкт.
Посилання на розширений висновок
Допомога по безробіттю не лише через COVID-19 (проєкт №3010а від 26.08.2020)
У березні 2020 року було збільшено допомогу по безробіттю у зв’язку з карантином через COVID-19. Проєкт №3010а пропонує виплачувати допомогу по безробіттю не лише через карантин у зв’язку з COVID-19, а й внаслідок інших інфекційних хвороб. Крім того, проєкт пропонує передбачити механізм повернення вказаної допомоги, який буде визначено Кабінетом Міністрів України.
Рекомендація Юридичної сотні: проєкт може бути підтриманий.
Посилання на розширений висновок
Узгодження системи місцевих судів зі змінами, що стосуються утворення (ліквідації) нових районів (№ 3025а від 27.08.2020)
Проєкт закону № 3025а пропонує тимчасово продовжити діяльність місцевих судів за тим же територіальним принципом, який був визначений до утворення (ліквідації) районів згідно з Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-IX «Про утворення та ліквідацію районів». Місцеві суди функціонуватимуть відповідно до старого адміністративно-територіального поділу лише до прийняття закону щодо зміни системи місцевих судів на території України, але не пізніше ніж 1 січня 2022 року.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт.
Посилання на розширений висновок