Юридична Сотня допомогла 57 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Збільшення виплат для військовослужбовців та резервістів (№3041а від 28.08.2020)

Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” щодо збільшення грошових виплат у зв’язку з призовом або прийняттям на військову службу (№3041а від 28.08.2020)

Ініціатори: Тимошенко Юлія Володимирівна, Цимбалюк Михайло Михайлович, Кожем’якін Андрій Анатолійович (IX скликання).

Суть: законопроєкт пропонує збільшити матеріальне забезпечення громадян України у зв’язку із призовом або прийняттям на військову службу, а також резервістів.

Зміст:

  1. Пропонується виплата вихідної допомоги в розмірі двох мінімальних заробітних плат (а не двох прожиткових мінімумів станом на 1 січня календарного року) у випадку призову чи прийняття громадянина на військову службу.
  2. Резервістам на весь час виконання ними обов’язків служби у військовому резерві пропонується збільшити розмір грошових виплат з розрахунку не менше двох мінімальних заробітних плат (наразі сума складає до двох прожиткових мінімумів станом на 1 січня календарного року) за рахунок коштів, передбачених у Державному бюджеті України на утримання Міністерства оборони України та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями.

Позитив: законопроєкт виправляє недоліки Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” щодо розміру вихідної допомоги, який було змінено ЗУ “Про  Державний  бюджет  України на 2008 рік  та  про  внесення  змін  до  деяких  законодавчих  актів України” від 28 грудня 2007 року  N 107-VI, що було визнано неконституційним у рішенні КСУ від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008, а також зміни кратності розміру виплат резервістам (з мінімальної заробітної плати до розміру прожиткового мінімуму) Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 6 грудня 2016 року №1774.

Негатив: законопроєкт, на думку авторів, не потребує додаткових видатків у 2020 році, натомість передбачає здійснення таких виплат у подальшому завдяки комплексу заходів, розроблених КМУ, спрямованих на недопущення укриття податків і зборів у тіньовому секторі економіки та в офшорних зонах. Реального фінансово-економічного обґрунтування впливу зазначеного проєкту на показники державного бюджету не надано. Водночас на час дії особливого періоду за працівниками, призваними чи прийнятими на військову службу, зберігається середній заробіток упродовж усього строку їхньої служби (без будь-якого механізму компенсації  коштом держави витрат роботодавців). Тому збільшення розміру вихідної допомоги (у разі, якщо працівник прийняв рішення звільнитись через підписання контракту про проходження військової служби) потребує виконання державою своїх зобов’язань, а покладання такого обов’язку на роботодавця сприятиме збільшенню фінансового тиску, зокрема, на представників малого та середнього бізнесу.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт у випадку доопрацювання фінансово-економічного обґрунтування та механізму компенсації витрат роботодавцям.