Законопроєкт визначає порядок застосування амністії у 2021 році. Зокрема, проєкт передбачає амністію для засуджених ветеранів війни (учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни та учасників війни), вагітних, ліквідаторів ЧАЕС, пенсіонерів. Застосування амністії полягатиме у звільненні від покарань (зокрема й від покарання у вигляді позбавлення волі) осіб, визнаних винними у вчиненні злочину, який не є тяжким або особливо тяжким, та осіб, стосовно яких вирок суду ще не набрав законної сили.
Проєкт пропонує звільнити від відбування покарання у виді тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців, засуджених за злочини невеликої та середньої тяжкості, а також засуджених уперше за тяжкі злочини, якщо вже відбули більше половини строку покарання.
У законопроєкті також зазначено, що амністія не застосовується до осіб, яких засуджено за злочини проти основ національної безпеки України та ряд інших злочинів.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати з урахуванням зауважень.
Законопроєкт закріплює низку термінів, пов’язаних з агресією РФ (“військова окупація”, “втручання у вибори”, “гібридна війна”, “перехідний період”), а також включає до національного законодавства низку міжнародно-правових принципів (щодо відповідальності за матеріальну та нематеріальну шкоду на ТОТ держави-агресора, відповідальність за збереження культурних цінностей, нікчемність нормативних актів держави-окупанта на ТОТ тощо). Проте проєкт має низку недоліків (наприклад, потенційне обмеження діяльності ГО та політичних партій без визначення чітких ознак для таких обмежень), а також опосередковано покладає відповідальність за надання соціальних гарантій на тимчасово окупованій території на державу-агресора.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати проєкт.
Пропонується надати дітям війни (особам, що народилися до закінчення Другої світової війни) статус “учасників війни”. Водночас, завдяки внесенню нових пільг до ЗУ “Про соціальний захист дітей війни”, передбачено різний рівень державної підтримки для дітей війни та інших учасників війни (відсутність допомоги до 5 травня, наявність обмежень надання пільг у випадку перевищення рівня середньомісячного сукупного доходу сім’ї, який дає право на податкову соціальну пільгу тощо).
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати проєкти.