110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Вісники №115

Запровадження монетизації проїзду (№5651 від 11.06.2021)

Законопроєкт №5651 передбачає запровадження механізму отримання грошової компенсації пільг з оплати проїзду, плати за користування і встановлення домашнього телефона та деяких інших для низки пільгових категорій. Обов’язок визначення порядку та розмірів, а також виплати компенсації, за текстом проєкту, делегується органам місцевого самоврядування.
Передбачається, що прийняття законопроєкту зрівняє доступ до пільг на проїзд та деяких інших пільг для осіб, що не користуються правом безкоштовного проїзду (і деякими іншими пільгами), та осіб, що користуються таким правом.
Проте можливим є створення нерівного доступу до отримання пільг на проїзд за територіальною ознакою проживання особи через обов’язок фінансування пільг місцевими бюджетами та надання органам місцевого самоврядування права самостійно визначати порядок та розміри грошової компенсації пільг на проїзд, виходячи зі спроможності місцевих бюджетів.
Додатково: законопроєкт не спрямований на комплексне підвищення добробуту ветеранів і створює підстави для обмеження доступу до наявного переліку пільг та соціальних гарантій.
Громадська рада при Міністерстві у справах ветеранів України зазначає, що законопроєкт фактично надає дозвіл органам місцевого самоврядування визначати, чи потрібен безплатний проїзд ветеранам та законно встановити нульову компенсацію.
Законопроєкт містить низку інших недоліків, з якими можна ознайомитися в розширеному висновку за посиланням.
Рекомендація Юридичної сотні: відхилити законопроєкт.

Зміни щодо ветеранських статусів (№ 4388 від 16.11.2020)

Проєкт пропонує змінити порядок надання статусу УБД добровольцям, а також уносить зміни до визначеного переліку осіб, які мають право на ветеранський статус.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати проєкт.

Статус військовослужбовця для капеланів (№ 4626 від 22.01.2021)

Проєкт пропонує надати військовим капеланам статусу військовослужбовців, а також створити службу військового капеланства в Збройних силах України, Національній гвардії України; Державній прикордонній службі України та інших військових формуваннях за згодою.
Проєкт також установлює вимоги до військового капелана: громадянин України, який є священнослужителем зареєстрованої в Україні церкви чи релігійної організації, наявність вищої богословської освіти. Передбачений проєктом і перелік обов’язків військового капелана: організація та проведення молитов, богослужінь; популяризація здорового способу життя; виховання у військовослужбовців толерантного ставлення до людей та інше.
Статистика: За інформацією “Новинарні”, у Збройних Силах України за штатом уведено близько 130 посад військових священників (капеланів), із них укомплектовано понад 90. Капелани представляють релігійні організації таким чином:
Православна церква України – 59,
Українська греко-католицька церква – 20,
Українська євангельська церква – 6,
Церква “Скинія” – 4,
Українська православна церква (Московський патріархат) – 1.
Рекомендація Юридичної сотні: може бути підтриманий.
Розширений висновок

Нове повноваження Мінветеранів – забезпечувати розвиток спорту ветеранів (№5526 від 20.05.2021)

Проєкт уносить зміни до Закону України «Про фізичну культуру і спорт», які стосуються надання повноважень Мінвететранів щодо:

  • формування політики у сфері розвитку спорту ветеранів;
  • сприяння розвитку спорту ветеранів війни та членів їхніх сімей;
  • сприяння участі зазначених осіб у міжнародних та інших спортивних заходах;
  • сприяння їхній психологічній та соціальній адаптації шляхом залучення до фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності;
  • забезпечення підготовки збірних команд України із числа ветеранів війни та їхніх сімей для участі в спортивних змаганнях, у тому числі міжнародних;
  • взаємодії з громадськими об’єднаннями фізкультурно-спортивної спрямованості.

Розширений висновок
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.

Посилення соціальної захищеності осіб з інвалідністю через надання права на позачергове обслуговування (№ 4113 від 17.09.2020)

Проєкт закону № 4113 пропонує посилити соціальну захищеність осіб з інвалідністю шляхом запровадження позачергового обслуговування їх у будь-яких касах та підприємствах (а також позачергового обслуговування особи, що супроводжує особу з інвалідністю) та позачергового пропуску деяких категорій серед осіб з інвалідністю через державний кордон України, контрольні пункти в’їзду на тимчасово окуповані території та виїзду у визначених випадках. Такі зміни поширюються на того, хто супроводжує особу з інвалідністю 1 групи чи дитину з інвалідністю, а також не більш як на дві особи (та за потреби – близьких родичів першої лінії спорідненості), які супроводжують особу з інвалідністю або дитину з інвалідністю під час перетину кордону.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

Реєстр геномної інформації людини (№4265 від 26.10.2020, доопрацьований)

Проєкт передбачає створення спеціальної бази даних із знеособленими даними про генетичні ознаки людини та відомостями про них із метою встановлення осіб, які вчинили злочин, ідентифікації загиблих, розшуку зниклих безвісти тощо. Держателем цієї бази даних визначено МВС, яке матиме повний доступ до інформації. Окремо передбачена процедура відбору біологічного матеріалу для внесення до бази даних і щодо військовослужбовців, які вступають або призиваються на військову службу (на підставі заяви особи й письмової згоди на обробку персональних даних). Відбір біологічного матеріалу у військовослужбовців та його зберігання здійснюється Міністерством оборони України, Службою безпеки України, Національною гвардією України, Державною прикордонною службою України за рахунок коштів державного бюджету, що виділяються на їхнє утримання. Проєкт покладає обробку геномної інформації на спеціалістів того ж відомства, яке є держателем бази даних (МВС), що може містити корупційний ризик. Потребує вдосконалення механізм відповідальності за незаконне втручання в роботу бази даних, розкриття інформації тощо, оскільки геномна інформація є чутливою персональною інформацією людини.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.

Житло для осіб з інвалідністю (№ 3780 від 02.07.2020)

Законопроєкт пропонує особам з інвалідністю, які проживають у житлових приміщеннях, що не пристосовані до їхніх потреб, можливість стати на квартирний облік, навіть якщо вони не потребують поліпшення житлових умов. Установлюється порядок забезпечення осіб з інвалідністю житлом, що буде пристосованим до їхніх потреб, шляхом обміну житла, займаного на умовах найму, або надання житла за умови передавання займаного житла, яке перебуває в приватній власності особи з інвалідністю, у власність територіальної громади. Пристосування житла до потреб особи з інвалідністю здійснюється підприємством/установою, з вини якої настала інвалідність або органом місцевого самоврядування (підприємством, установою чи організацією), у віданні якої перебуває житловий фонд.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

Ідентифікація військовослужбовців НГУ під час здійснення заходів з охорони громадського порядку (№3731 від 24.06.2020)

Проєкт пропонує запровадити жетони з індивідуальним номером для військовослужбовців НГУ. Жетон з індивідуальним номером (який зберігається за особою впродовж усього строку служби) посвідчує належність військовослужбовця до Національної гвардії України й підтверджує його повноваження з охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки. Індивідуальний номер також закріплюється на засобах індивідуального захисту під час виконання військовослужбовцем НГУ своїх повноважень з охорони громадського порядку. Приховувати або перешкоджати фіксації індивідуального номера військовослужбовцям НГУ заборонено.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів планує розгляд проєктів:

Пільги з оподаткування вживаних автомобілів для деяких ветеранів (№3839 від 14.07.2020)

Частково (у відсотковому співвідношенні) від оподаткування за ввезення транспортних засобів звільняються особи, нагороджені орденом “Золота Зірка”, “Свободи”, “За заслуги” I, II, III ступеня, Богдана Хмельницького I, II, III ступеня, Героїв Небесної Сотні, “За мужність” I, II, III ступеня, Данила Галицького; медаллю “За військову службу Україні”, “За бездоганну службу” I, II, III ступеня, “Захиснику Вітчизни”, УБД та члени сімей загиблих (один транспортний засіб на п’ять років). У випадку відчуження такого транспортного засобу раніше ніж через 5 років, особа повинна відшкодувати податкові платежі за повною ставкою.
Законопроєкт пропонує точкове правове регулювання та не вирішує проблему доступності транспортних засобів для ветеранів та членів сімей загиблих у цілому.
Рекомендація Юридичної сотні: відхилити законопроєкт.
Розширений висновок

Статус особи, яка має особливі заслуги перед Батьківщиною, для нагороджених орденом “Золота зірка” та повних кавалерів ордена Богдана Хмельницького (№5601 від 02.06.2021)

Проєкт №5601 уносить зміни в статтю 11 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, що визначає категорії осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною. Наразі такий статус мають:
особи, нагороджені орденом Героїв Небесної Сотні;
Герої Радянського Союзу;
повні кавалери ордена Слави;
особи, нагороджені чотирма і більше медалями “За відвагу”;
Герої Соціалістичної Праці, удостоєні цього звання за працю в період Другої світової війни.
Після прийняття проєкту це звання та право на пенсійне забезпечення також матимуть:
– особи, нагороджені орденом “Золота Зірка”;
– повні кавалери ордена Богдана Хмельницького.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.
Розширений висновок

Завантажити PDF