Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Запровадження монетизації проїзду (№5651 від 11.06.2021)

Проєкт закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільг з оплати проїзду та деяких інших пільг
Номер і дата реєстрації: №5651 від 11.06.2021.
Ініціатори: Кабінет Міністрів України.
Мета проєкту: урегулювання питання надання пільг з оплати проїзду та деяких інших пільг окремим категоріям громадян у грошовій формі шляхом делегування органам місцевого самоврядування повноважень щодо визначення порядку надання і розмірів грошової компенсації.
Зміст:
проєкт передбачає запровадження механізму отримання грошової компенсації пільг з оплати проїзду, плати за користування та встановлення домашнього телефона та деяких інших пільг для ветеранів війни; ветеранів військової служби, органів внутрішніх справ та ін.; осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; жертв нацистських переслідувань; осіб з інвалідністю; батьків військовослужбовців, які загинули чи померли або пропали безвісти під час проходження військової служби; реабілітованих осіб; дітей із багатодітних сімей;
обов’язок визначення порядку та розмірів, а також виплати компенсації, за текстом проєкту, делегується органам місцевого самоврядування;
передбачається вилучення з низки нормативно-правових актів у сфері правового регулювання пільгового проїзду пункту “безоплатний проїзд надається за наявності посвідчення встановленого зразка, а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду — також електронного квитка, який видається на безоплатній основі”.
Позитив. Проєкт урівнює доступ до пільг на проїзд осіб, що не користуються правом безкоштовного проїзду та осіб, що користуються таким правом. Позитивним також є очікуваний авторами законопроеєту вплив, а саме врегулювання питання реалізації права на пільги з оплати проїзду у формі грошової компенсації.
Негатив. Проєкт створює умови для нерівного доступу до отримання пільг на проїзд осіб, які зареєстровані в різних населених пунктах України, через передання обов’язку фінансування пільг на проїзд на місцеві бюджети та надання органам місцевого самоврядування права самостійно визначати порядок та розміри грошової компенсації пільг на проїзд, виходячи зі спроможності місцевих бюджетів. Зміст даного проєкту частково дублює норми постанови Кабінету Міністрів України від 14 березня 2018 року № 197 «Деякі питання надання пільг у готівковій форм з оплати пільгового проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах», яка була визнана протиправною та нечинною за рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва.
Додатково слід зазначити, що проєкт не спрямований на комплексне підвищення добробуту ветеранів і створює підстави для обмеження доступу до наявного переліку пільг та соціальних гарантій.
Довідково. У рішенні Окружного адміністративного суду міста Києва № 826/6434/18 від 24 грудня 2018 року суд дійшов висновку про те, що невідповідність постанов від 14 березня 2018 року №196 «Про встановлення державних соціальних нормативів у сфері транспортного обслуговування» та №197 «Деякі питання надання пільг у готівковій форм з оплати пільгового проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах» нормативно-правовим актам вищої юридичної сили, відсутність належного обґрунтування висновків Кабінету Міністрів України як відповідача та неврахування принципу пропорційності під час установлення нормативів у сфері транспортного обслуговування осіб з інвалідністю у своїй сукупності призвели до порушення відповідачем процедурних вимог законності при прийнятті постанов №196 та №197, що є безумовною підставою для визнання їх протиправними.
Позиція громадськості. Проєкт акта погоджено без зауважень лише Всеукраїнською асоціацією органів місцевого самоврядування „Асоціація міст України”, у той час як Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Уповноважений Президента України з прав людей з інвалідністю, громадська спілка „Всеукраїнське громадське об’єднання „Національна Асамблея людей з інвалідністю України”, Спільний представницький орган репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні не погодили проєкт. Проєкт акта було обговорено та не підтримано Громадською радою при Міністерстві соціальної політики. Із 6 осіб, що долучились до громадського обговорення проєкту на офіційному сайті Мінсоцполітики, лише 2 підтримали проєкт.
Громадська рада при Міністерстві у справах ветеранів України зазначає, що законопроєкт фактично надає дозвіл органам місцевого самоврядування визначати, чи потрібен безплатний проїзд ветеранам “у визначених ними порядку і розмірах” та законно встановлювати нульову компенсацію.
Рекомендація Юридичної сотні: відхилити законопроєкт.