У період з 7 по 10 вересня у Верховній Раді України запланований розгляд таких законопроєктів:
Нове повноваження Мінветеранів — забезпечувати розвиток спорту ветеранів (№5526 від 20.05.2021)
Проєкт уносить зміни до Закону України «Про фізичну культуру і спорт», які стосуються надання повноважень Мінвететранів щодо:
формування політики у сфері розвитку спорту ветеранів;
сприяння розвитку спорту ветеранів війни та членів їхніх сімей;
сприяння участі зазначених осіб у міжнародних та інших спортивних заходах;
сприяння їхній психологічній та соціальній адаптації шляхом залучення до фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності;
забезпечення підготовки збірних команд України із числа ветеранів війни та їхніх сімей для участі в спортивних змаганнях, у тому числі міжнародних;
взаємодії з громадськими об’єднаннями фізкультурно-спортивної спрямованості.
Розширений висновок
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.
Удосконалення системи військової освіти та науки (№5641 від 09.06.2021)
Законопроєкт №5641 передбачає вдосконалення освітнього процесу та наукової і науково-технічної діяльності в закладах військової освіти та науки.
Законопроєкт пропонує виокремлення визначень “вищий військовий навчальний заклад” та “заклад вищої освіти зі специфічними умовами навчання” у Законі України “Про вищу освіту”, додавання визначення “професійна військова освіта” у Закон України “Про освіту” та узгодження норм законів у сфері освіти зі спеціальними законами України у сферах національної безпеки і оборони. Додатково, за текстом проєкту, значно розширюється перелік повноважень державних органів, до сфери управління яких належать вищі військові навчальні заклади (заклади вищої освіти зі специфічними умовами навчання), такими обов’язками як призначення та звільнення з посад керівників (заступників керівників) відповідних вищих військових навчальних закладів (закладів вищої освіти зі специфічними умовами навчання), формування переліку спеціалізацій підготовки здобувачів спеціалізованої освіти тощо.
Загалом законопроєкт узгоджує норми Законів України “Про освіту”, “Про вищу освіту” та “Про наукову і науково-технічну діяльність” зі спеціальними законами України у сферах національної безпеки і оборони.
Переглянути розширений висновок можна за посиланням
Рекомендація Юридичної сотні: законопроєкт може бути підтриманий.
Зміни до Дисциплінарного статуту ЗСУ (№ 5121 від 19.02.2021)
Проєкт № 5121 має на меті внести зміни до Дисциплінарного статуту ЗСУ й у такий спосіб відновити один із видів заохочення, який був установлений до кінця 2019 року, а саме зняття раніше накладеного дисциплінарного стягнення. Цей вид заохочення може застосовувати командир, який наклав стягнення, та його прямий начальник. Одночасно може бути зняте лише одне дисциплінарне стягнення. Відповідно до проєкту, зняття раніше накладеного дисциплінарного стягнення ― пониження в посаді, застосовується без поновлення військовослужбовця на попередній посаді.
Законопроєкт також пропонує внести зміни до умов пониження в посаді або звільнення в разі попередження про неповну службову відповідність, а також визначити повноваження командира корпусу, командувача військ оперативного командування, командувача виду, окремого роду військ у контексті застосування ними дисциплінарних стягнень.
Посилання на розширений висновок
Рекомендація Юридичної сотні: може бути підтриманий.
Зміна визначення розміру ОГД для службовців ДСНС (№ 4286 від 29.10.2020)
Проєкт Закону № 4286 має на меті підвищити соціальний захист осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту та членів їхніх сімей шляхом установлення розміру ОГД в разі смерті службовця, установлення йому інвалідності, часткової втрати працездатності з огляду на прожитковий мінімум для працездатних осіб на 01 січня календарного року (як у військовослужбовців, поліцейських та членів їхніх сімей). Наразі для службовців цивільного захисту така допомога обчислюється, зважаючи на оклад за спеціальним званням, відсоткові надбавки за вислугу років, посадовий оклад за останньою посадою.
Цей законопроєкт має низку недоліків, які необхідно доопрацювати, зокрема, ідеться про деталізацію фінансово-економічного обґрунтування, строки, протягом яких особа має право на отримання ОГД з моменту звільнення, а також підстави для перерахунку виплати в разі зміни висновку МСЕК.
Докладніше в розширеному висновку за посиланням
Позиція Юридичної сотні: доопрацювати.
Реєстр геномної інформації людини (№4265 від 26.10.2020, доопрацьований)
Проєкт передбачає створення спеціальної бази даних із знеособленими даними про генетичні ознаки людини та відомостями про них із метою встановлення осіб, які вчинили злочин, ідентифікації загиблих, розшуку зниклих безвісти тощо. Держателем цієї бази даних визначено МВС, яке матиме повний доступ до інформації. Окремо передбачена процедура відбору біологічного матеріалу для внесення до бази даних і щодо військовослужбовців, які вступають або призиваються на військову службу (на підставі заяви особи й письмової згоди на обробку персональних даних). Відбір біологічного матеріалу у військовослужбовців та його зберігання здійснюється Міністерством оборони України, Службою безпеки України, Національною гвардією України, Державною прикордонною службою України за рахунок коштів державного бюджету, що виділяються на їхнє утримання. Проєкт покладає обробку геномної інформації на спеціалістів того ж відомства, яке є держателем бази даних (МВС), а це може містити корупційний ризик. Потребує вдосконалення механізм відповідальності за незаконне втручання в роботу бази даних, розкриття інформації тощо, оскільки геномна інформація є чутливою персональною інформацією людини.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.