110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Продовження воєнного стану та мобілізації (№7664 та 7665 від 12.08.2022)

На пленарному засіданні 15.08.2022 Верховна Рада України затвердила Указ Президента від 12 серпня 2022 №573 “Про продовження строку дії воєнного стану в Україні” та Указ Президента від 12.08.2022 №574 “Про продовження строку проведення загальної мобілізації”.

Відповідно до них, дію воєнного стану та загальної мобілізації в Україні продовжено на 90 діб, починаючи з 23 серпня 2022 року. Отож, воєнний стан та загальна мобілізація триватимуть до 21 листопада.

16.08.2022 закони підписано Президентом.

Збільшення видатків державного бюджету для підвищення обороноздатності держави (7644 від 08.08.2022)

Закон збільшує видатки загального фонду державного бюджету на 283 млрд за рахунок збільшення на 270,2 млрд внутрішніх запозичень та на 12,7 млрд зовнішніх.

Більшість передбачених коштів спрямують на фінансування заходів для забезпечення державного суверенітету, підвищення обороноздатності і безпеки держави, а саме:

  • 194 млрд  на забезпечення діяльності ЗСУ;
  • 44 млрд  на розвиток, закупівлю та ремонт військової техніки й озброєння;
  • 23 млрд  на збільшення видатків для МВС (з яких Держприкордонслужбі 11,7 млрд, Нацгвардії 7,3 млрд, ДСНС 3 млрд, Нацполіції 600 млн);
  • 2,5 млрд для СБУ;
  • 2, 2 млрд для Головного управління розвідки;
  • 425 млн для Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації;
  • 197 млн для Управління державної охорони;
  • 139 млн для Служби зовнішньої розвідки.

15.08.2022 закон прийнято, передано на підпис Президенту України.

Підтримка волонтерської діяльності (№ 7363, 7364 від 10.05.2022)

Закон за р. № 7363 вносить зміни до ЗУ “Про волонтерську діяльність”, а саме:

  • указує, що до волонтерської діяльності також належить надання допомоги:
  • для подолання наслідків бойових дій, терористичного акту, збройного конфлікту, тимчасової окупації; 
  • для подолання наслідків та відновлення України після збройної агресії рф та/або іншої країни, а також післявоєнного відновлення і розвитку України; 
  • для громадян, які постраждали від здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресію рф проти України та/або іншої країни проти України, а також ЗСУ, інших військових формувань, правоохоронних органів, органів державної влади під час здійснення вказаних заходів;
  • особам/сім’ям, які опинилися в складних життєвих обставинах, зокрема через шкоду, завдану бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією, збройною агресією рф та/або іншої країни;
  • щодо сприяння центральним і місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам та організаціям, об’єднанням громадян, а також фізичним особам, які здійснюють соціальний патронаж, у проведенні заходів, спрямованих на соціальну адаптацію осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, а також звільнені від подальшого відбування зазначених видів покарань на законних підставах;
  • особам, які постраждали внаслідок інфекційних (небезпечно інфекційних, особливо небезпечних інфекційних) хвороб і епідемій;
  • пов’язаної із захистом та рятуванням тварин;
  • уточнює, що волонтерити можна онлайн за допомогою Інтернету;
  • визначає обов’язок для органів державної влади та органів місцевого самоврядування сприяти волонтерській діяльності, що може проявлятися в  наданні правової, фінансової, організаційної, методичної, інформаційної допомоги, а також розробленні та імплементації загальнодержавних програм розвитку волонтерства тощо;
  • поширює положення про виплату одноразової грошової допомоги в разі настання інвалідності або смерті на волонтера, який надавав допомогу в районах, де проводять заходи, необхідні для забезпечення оборони України у зв’язку з військовою агресією рф та/або іншої країни, чи членів його сім’ї;
  • додатково закон визначає випадки заборони волонтерської діяльності неповнолітніх, зокрема, малолітні можуть волонтерити виключно з батьками чи піклувальниками;
  • уточнює, у яких випадках договір про провадження волонтерської діяльності повинен укладатися письмово, та визначає, що він має містити умови відшкодування витрат, пов’язаних з такою діяльністю.

Закон за р. № 7364 вносить зміни до Податкового кодексу України, що пов’язані з волонтерською діяльністю. Так, Закон визначає, що не оподатковуються доходи, як-от:

  • кошти або вартість майна (послуг), що надаються волонтеру неприбутковою організацією на проведення медичного огляду та вакцинації волонтера, інших лікувально-профілактичних заходів, безпосередньо пов’язаних з наданням волонтерської допомоги; 
  • відшкодування неприбутковою організацією волонтеру документально підтверджених витрат, пов’язаних з наданням волонтерської допомоги у визначеному законом розмірі.

До того ж закон визначає, що з метою неоподаткування коштів, отриманих у вигляді цільової або нецільової благодійної допомоги, під час воєнного стану, установленого 24 лютого 2022 року, до його припинення або скасування, до прийняття урядом порядку підтвердження статусу осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії рф, статус таких осіб визначається самостійно надавачами допомоги. 

Також до доходів, які оподатковуються, за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки не включаються суми коштів чи безоплатно надані товари (послуги), що надані коштом бюджетів іноземних держав та їхніх державних фондів, якщо платник податків та член його сімʼї першого ступеня споріднення є постраждалими внаслідок збройної агресії рф і скористалися правом на тимчасовий захист такої іноземної держави.

15.08.2022 закони прийнято та передано на підпис Президенту України.

 

Нюанси оподаткування благодійної допомоги (7506-1 від 06.07.2022)

Закон звільняє від оподаткування благодійну допомогу, що виплачується на користь членів сімей учасників бойових дій, які в період воєнного чи надзвичайного стану на території України зазнали ушкодження здоров’я, загинули або зникли безвісти. Для цілей оподаткування закон включає до членів сім`ї також усиновлених та повнолітніх дітей (відповідно до чинного регулювання для оподаткування благодійної допомоги до складу сім’ї включаються лише повнолітні діти з інвалідністю).

16.08.2022 закон прийнято, направлено на підпис Президентові.

Удосконалення проходження служби цивільного захисту (№6230 від 28.10.2021)

Проєктом передбачено, що особи рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, а також інші військовослужбовці, депутати місцевих рад та інші особи, на яких поширюється дія п. 1 ч. 1 ст. 3 ЗУ “Про запобігання корупції” мають право бути членами пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення місцевої та добровільної пожежної охорони у вільний від служби час та отримувати за це матеріальну винагороду. Надано можливість продовження виконання обов’язків цивільного захисту особам, яким установлено втрату працездатності (нагадаємо, така можливість для військовослужбовців ЗСУ на законодавчому рівні передбачена з 2018 року), перелік посад має бути визначений ДСНС. Також проєкт передбачає зняття обмежень щодо сумісництва та суміщення служби з іншими видами діяльності, які є в ст. 25 ЗУ “Про запобігання корупції” для осіб молодшого начальницького складу служби цивільного захисту. Особи молодшого начальницького складу служби цивільного захисту також будуть звільнені від обов’язку подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Розширений висновок.

Рекомендація Юридичної сотні: законопроєкт може бути підтримано.

15.08.2022 закон прийнято за основу, готується на 2 читання.

 

Установлення періодів, за які можливо не враховувати заробітну плату для обчислення пенсії (7453 від 09.06.2022)

Закон пропонує за бажанням особи, яка звертається за призначенням пенсії, не включати в період, за який враховується заробітна плата для обчислення пенсії, періоди страхового стажу під час воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування.

15.08.2022 закон прийнято, передано на підпис Президенту України.

 

Одноразова грошова допомога для деяких працівників, яким завдано шкоди життю чи здоров’ю під час воєнного стану (7353 від 05.05.2022)

Автори законопроєкту пропонують запровадити одноразову грошову допомогу (далі ОГД) для

Ø осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування,

Ø  працівників об’єктів критичної інфраструктури,

Ø  журналістів,

які отримали поранення (контузії, травми) під час виконання посадових (службових) обов’язків у зв’язку з військовою агресією проти України, а також членів сімей загиблих (померлих).

Передбачається, що допомога буде призначатися і виплачуватися в разі:

1) установлення I, ІІ, ІІІ групи інвалідності 800 000/500 000/200 000 грн відповідно;

2) втрати працездатності без установлення інвалідності 100 000 грн;

3) загибелі (смерті) 1 млн грн для членів сім’ї.

ОГД виплачуватиметься за рахунок резервного фонду державного бюджету.

Порядок призначення і виплати ОГД визначатиме уряд.

Після набрання чинності законом пропонується застосовувати його положення, починаючи з 24 лютого 2022 року.

16.08.2022 законопроєкт прийнято за основу зі скороченням строку підготовки до другого читання.

Посилання на розширений висновок.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати після доопрацювання.

 

Запобіжний захід до військовослужбовців, які вчинили деякі військові злочини під час дії воєнного стану (№ 7431 від 02.06.2022)

Закон доповнює Кримінальний процесуальний кодекс України частиною сьомою статті 176, якою передбачає, що під час дії воєнного стану до військовослужбовців, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні військових злочинів, передбачених статтями 402405, 407, 408, 429 ККУ, застосовується виключно запобіжний захід у вигляді тримання під вартою. До таких злочинів належать непокора, невиконання наказу, опір начальникові або примушування його до порушення службових обов’язків, погроза або насильство щодо начальника, СЗЧ, дезертирство, самовільне залишення поля бою або відмова діяти зброєю.

У такому разі строк дії ухвали слідчого судді, суду про тримання під вартою або продовження строку тримання під вартою не може перевищувати 30 днів.

Також виключно тримання під вартою застосовується до осіб, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні злочину, передбаченого ст. 1142 ККУ (несанкціоноване поширення інформації про переміщення українських військових формувань, техніки, зброї під час воєнного стану).

16.08.2022 закон прийнято та передано на візування в головний комітет.

 

Оптимізація примусового відчуження та вилучення майна під час воєнного стану (№ 7605 від 27.07.2022)

Закон визначає процедуру вилучення рухомого майна, що використовується чи може використовуватися для забезпечення діяльності підприємств оборонно-промислового комплексу України і щодо якого існує ризик переривання його функціонування у зв’язку з перебуванням на території, де існує загроза тимчасової окупації та межі якої розташовані на відстані не більше 30 кілометрів від району ведення воєнних (бойових) дій або від тимчасово окупованої території.

Закон визначає, що:

  • рішення про примусове відчуження або вилучення такого майна приймається РНБО та вводиться в дію Президентом;
  •  пропозиції щодо вилучення можуть надаватися військовими адміністраціями населених пунктів на відповідній території за попереднім погодженням обласною військовою адміністрацією;
  •  після відповідного указу Президента про введення в дію рішення РНБО таке майно вважається державною власністю;
  • не пізніше наступного дня після прийняття рішення РНБО направляє його до уряду та доручає військовому командуванню забезпечити збереження визначеного майна;
  • не пізніше 5 календарних днів із дня отримання урядом рішення РНБО відповідне майно передається суб’єкту господарювання державного сектору економіки (за рішенням КМУ).

Крім того, закон указує, що під час дії воєнного стану, уведеного з 24 лютого 2022 року, та протягом 1 року з дня його припинення або скасування забороняється реорганізація, корпоратизація державних унітарних комерційних підприємств, які перебувають у сфері управління Державного агентства лісових ресурсів України, а також реорганізація самого агентства.

15.08.2022 закон прийнято та передано на підпис Президенту України.

 

Забезпечення виконання військово-транспортного обов’язку (№ 5337 від 06.04.2021)

Закон покладає обов’язок на територіальні органи МВС щоквартально подавати до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (колишніх військкоматів) відомості щодо транспортних засобів, які перебувають у власності підприємств, установ та організацій і можуть бути призначені для задоволення потреб ЗСУ та інших військових формувань в особливий період, про:

  • реєстрацію (перереєстрацію);
  • переобладнання;
  • зняття з обліку.

15.08.2022 закон прийнято та передано на підпис Президенту України.

 

Утвердження національної та громадянської ідентичності (№6341 від 23.11.2021)

Законопроєкт визначає мету, завдання та ключові показники ефективності державної політики у сфері  української національної та громадянської ідентичності, визначає повноваження органів державної влади щодо її впровадження та реалізації. Одним зі складників цієї політики визначено військово-патріотичне виховання (до здійснення якого будуть залучатися ветерани війни, особи з особливими заслугами перед Батьківщиною та учасники Революції Гідності). 

Проєкт передбачає утворення нового органу державної влади Національної комісії з питань утвердження української національної та громадянської ідентичності та мережі сертифікованих центрів його. У проєкті відсутнє фінансово-економічне обґрунтування, хоча реалізація його положень потребуватиме додаткових  видатків.

Проєкт передбачає, що для розгляду питань, які мають важливе суспільне значення, засідання Національної комісії будуть проводитись у формі відкритих слухань. Участь у відкритих слуханнях можуть брати тільки представники неприбуткових організацій. Особи, які не є представниками неприбуткових організацій, не зможуть потрапити на слухання, що суперечить принципу прозорості та публічності діяльності органів влади. 

Рекомендація Юридичної сотні: проєкт може бути підтриманий за умови доопрацювання.

Посилання на розширений висновок

https://legal100.org.ua/utverdzhennya-natsionalnoyi-ta-gromadyanskoyi-identichnosti-6341-vid-23-11-2021/ 

Завантажити PDF