Відстрочка від мобілізації для працівників та студентів закладів професійно-технічної освіти (№ 7272 від 11.04.2022)
Закон за р. № 7272 надав право для відстрочки мобілізації працівникам та студентам закладів професійно-технічної освіти. Скористатися правом на відстрочку від мобілізації також можуть асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами навчання. Працівники користуються правом на відстрочку за умови, якщо мають не менше 0,75% ставки в закладі професійно-технічної освіти.
*Раніше право на відстрочку поширювалася лише на працівників закладів вищої (університети) та середньої (школи) освіти.
14.04. закон прийнято, готується на підпис.
Військова служба іноземців та осіб без громадянства (№7242 від 01.04.2022)
Закон закріплює можливий строк служби іноземців та осіб без громадянства за контрактом: для осіб рядового складу — 3 роки; для осіб сержантського і старшинського складу — від 3 до 5 років. Їм також гарантується можливість розірвання контракту за власним бажанням під час дії особливого періоду.
14.04. закон прийнято, готується на підпис.
Удосконалення законодавства щодо статусу осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (№7244 від 02.04.2022)
Закон пропонує створити окремий орган з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, уточнити правовий статус зниклих осіб, забезпечити правовий облік та розшук, а також соціальний захист близьких родичів та членів сім’ї. Закон визначає основні поняття та розширює перелік членів сім’ї:
Замість Комісії з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, яка до прийняття цього закону займалася питаннями зниклих безвісти осіб, пропонується утворити нову інституцію — Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин. До обов’язків уповноваженого входить забезпечення розшуку осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, збір та організація обміну інформацією про зниклих, здійснення комунікації з родичами та гуманітарними місіями тощо.
Створюється також Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, який збирає та централізує дані про зниклих, а також веде облік інформації, необхідної для ефективного розшуку їх. Обов’язки держателя реєстру покладено на Міністерство внутрішніх справ України. Законом надано право держателю реєстру використовувати інформацію баз даних неурядових організацій.
Для врегулювання процесуальних питань діяльності Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, був прийнятий законопроєкт №7245 від 02.04.2022. За цим законом уповноваженого додано до переліку осіб, які мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними в статтях 218–221 Кодексу.
14.04.2022 закони прийнято, готуються на підпис.
Право іноземців на проходження військової служби в розвідувальних органах України (№ 7240-1 від 08.04.2022)
Закон за р. № 7240-1 дозволив приймати на військову службу до розвідувальних органів Міноборони України осіб, які мають громадянство (підданство) іноземної держави або осіб без громадянства. Вимога щодо наявності громадянства України для військовослужбовців розвідувальних органів знята до 1 травня 2023 року.
Державна охорона посадових осіб (№7179 від 19.03.2022, з пропозиціями Президента)
Закон пропонує надати державну охорону для забезпечення безпеки Міністра оборони України та Заступника Голови ВРУ (раніше цим посадовим особам державна охорона не надавалася).
Відповідно до закону, державна охорона може здійснюватися щодо інших посадових осіб іноземних держав та міжнародних організацій, які прибувають в Україну чи перебувають на її території. Відповідно до пропозиції Президента, за наявності загрози життю чи здоров’ю може здійснюватися щодо інших посадових осіб за рішенням Президента України, прийнятим за поданням посадових осіб (раніше перелік посад, за якими держохорона могла бути надана за рішенням Президента, був вичерпним).
Також Закон конкретизує вимоги до військовослужбовця або працівника Управління держохорони. Зокрема, на військову службу (роботу) не приймаються іноземці або особи без громадянства, люди, близькі родичі яких мають громадянство держави-агресора або є особами без громадянства, засуджені за вчинення тяжкого чи особливо тяжкого злочину (навіть якщо судимість знята або погашена), мають незняту або непогашену судимість за вчинення будь-якого кримінального правопорушення, звільнені з військової служби через систематичне невиконання вимог контракту або за наявності обвинувального вироку суду тощо.
Військовослужбовці офіцерського складу, звільнені зі служби в Управлінні державної охорони України, зараховуються в запас Служби безпеки України, а військовослужбовці рядового, сержантського і старшинського складу — у загальному порядку.
Заборона символіки та пропаганди акту агресії росії проти України (№7214 від 26.03.2022)
Цей закон визнає росію державою-терористом, однією із цілей політичного режиму якої є державний геноцид українського народу, фізичне знищення, масові вбивства громадян України, учинення міжнародних злочинів проти цивільного населення, використання заборонених методів війни, руйнування цивільних об’єктів та об’єктів критичної інфраструктури, створення штучних гуманітарних катастроф в окремих регіонах України.
Політичний режим росії визнається нацистським і тоталітарним, таким, що за своєю практикою та ідеологічно наслідує націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарний режим, який був у гітлерівській Німеччині.
Засуджується військове вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну.
Забороняється будь-яка пропаганда російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії росії як держави-терориста проти України.
Використання символіки військового вторгнення в Україну визнається окремим видом пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії росії як держави-терориста проти України.
Визначається, які зображення є символікою військового вторгнення російського неонацистського тоталітарного режиму в Україну:
– використання латинських літер “Z”, “V” окремо або шляхом заміни цими літерами кириличних літер “З”, “С”, “В”, “Ф” чи інших літер в окремих словах з візуальним акцентом на цих літерах;
– використання символіки військових формувань росії.
Не вважається порушенням використання такої символіки у творах і матеріалах, створених із метою засудження російського нацистського тоталітарного режиму, воєнного вторгнення в Україну, якщо ця мета виражена в очевидній формі.
Щоб вищезазначені діяння карались, необхідно прийняти додатковий закон. Нині закон, який би встановлював відповідальність за такі дії, не прийнятий та знаходиться на опрацюванні в Комітеті.
14.04.2022 закон прийнято, готується на підпис.
Удосконалення порядку здійснення кримінального провадження під час воєнного стану (№ 7183 від 20.03.2022)
Закон деталізує порядок здійснення кримінального провадження під час воєнного стану, зокрема встановлює, що:
14.04.2022 Закон прийнято, готується на підпис.
Кримінальна відповідальність за колабораціонізм (№ 7186 від 21.03.2022)
Парламент прийняв закон із пропозиціями від Президента України, який установлює кримінальну відповідальність за пособництво державі-агресору, доповнивши Кримінальний кодекс України статтею 111-2.
Пособництво державі-агресору — це дії, направлені на допомогу державі-агресору, її збройним формуванням та/або окупаційній адміністрації держави-агресора шляхом:
Відповідальність: позбавлення волі на строк від 10 до 12 років + позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від 10 до 15 років + можливість конфіскації майна.
Справи за цією статтею належать до підслідності слідчих органів безпеки з можливістю застосування спеціального досудового розслідування.
Також закон визначає, що під час воєнного стану ЛИШЕ тримання під вартою може бути застосоване як запобіжний захід до осіб, які підозрюються або обвинувачуються за деякими кримінальними правопорушеннями:
14.04.2022 р. закон прийнято та передано на підпис Голові Верховної Ради.
Надання соціальних послуг під час надзвичайного або воєнного стану (№ 7201 від 19.03.2022)
У законопроєкті запропоновано:
14.04.2022 закон прийнято, готується на підпис.
Реєстр геномної інформації людини (№4265 від 26.10.2020, доопрацьований)
Проєкт передбачає створення спеціальної бази даних зі знеособленими даними про генетичні ознаки людини та відомостями про них із метою встановлення осіб, які вчинили злочин, ідентифікації загиблих, розшуку зниклих безвісти тощо. Обов’язково до бази даних вноситимуть генетичну інформацію осіб, які підозрюються у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого злочину проти життя і здоров’я, статевої свободи, та до яких застосовано запобіжний захід — тримання під вартою. Окрім того, обов’язкова реєстрація генетичних ознак передбачена для військовополонених з держави-агресора. Порядок обов’язкової державної реєстрації геномної інформації, її оброблення визначається Кабінетом Міністрів України.
Держателем цієї бази даних визначено МВС, яке матиме повний доступ до інформації. Окремо передбачена процедура відбору біологічного матеріалу військовослужбовців, поліцейських, осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (на підставі заяви особи й письмової згоди на обробку персональних даних) для внесення до бази даних. Відбір біологічного матеріалу у військовослужбовців ЗСУ, інших силових відомств, поліцейських та його зберігання здійснюється Міністерством оборони України, Службою безпеки України та іншими уповноваженими органами за рахунок коштів державного бюджету, що виділяються на їхнє утримання.
Відбір біологічного матеріалу під час дії воєнного стану може здійснюватися також для добровольців ДФТГ. Порядок відбору біологічного матеріалу в них установлюється і фінансується обласними радами.
Проєкт покладає обробку геномної інформації на спеціалістів того ж відомства, яке є держателем бази даних (МВС), а це може містити корупційний ризик.
Потребує вдосконалення механізм відповідальності за незаконне втручання в роботу бази даних, розкриття інформації тощо, оскільки геномна інформація є чутливою персональною інформацією людини.
Законопроєкт прийнято за основу, готується на 2 читання.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати після доопрацювання.
Реінтеграція та відновлення прав дитини (№ 7231 від 30.03.2022)
У законопроєкті пропонується:
14.04.2022 законопроєкт прийнято за основу, готується на друге читання.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
Представництво дітей окремих категорій за кордоном під час дії воєнного стану (№ 7200 від 19.03.2022)
Законопроєкт передбачає при відселенні за кордон дітей, які зараховані до закладів цілодобового перебування, адміністрації відповідних закладів (або їх уповноважені працівники) тимчасово виконують повноваження законних представників дітей до повернення на територію України або до моменту возз’єднання із сім’ями. Проте це не поширюється на:
Проєкт закону готується на друге читання.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
Позбавлення державних нагород України осіб, які підтримали російську агресію і окупацію Криму (№ 6163 від 11.10.2021)
Пропонується до підстав для позбавлення державних нагород додати такі:
Уносити подання на розгляд Президенту України можуть Верховна Рада України чи Рада національної безпеки і оборони України. Рішення про позбавлення нагороди ухвалює Президент України.
14.04.22 законопроєкт прийнято за основу, готується на друге читання.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати.
Завантажити PDF