[tm_pb_section admin_label=”section”][tm_pb_row admin_label=”row”][tm_pb_column type=”4_4″][tm_pb_text admin_label=”Text”]
28 листопада 2021
У період з 30 листопада до 3 грудня у ВРУ запланований розгляд таких проєктів:
[/tm_pb_text][tm_pb_image admin_label=”Image” src=”https://legal100.org.ua/wp-content/uploads/2021/11/28_sayt.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][tm_pb_text admin_label=”Text” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Статус військовослужбовця для капеланів (№ 4626 від 22.01.2021)
Проєкт пропонує надати військовим капеланам статус військовослужбовців, а також створити службу військового капеланства в Збройних силах України, Національній гвардії України; Державній прикордонній службі України та інших військових формуваннях.
Проєкт також установлює вимоги до військового капелана: громадянин України, який є священнослужителем зареєстрованої в Україні церкви чи релігійної організації, наявність вищої богословської освіти.
У редакції проєкту до 2 читання передбачено, що військовий капелан має право не відповідати на запитання щодо фактів і обставин, які стали йому відомі під час сповіді. Проте таке формулювання не передбачає обов’язку капелана зберігати таємницю сповіді, що може негативно позначитися на рівні довіри військовослужбовців до капеланів. Окрім того, інші нормативно-правові акти, наприклад, Кримінально-виконавчий кодекс України, передбачають абсолютний характер таємниці сповіді, а тому запропоноване в проєкті закону формулювання суперечить принципу рівності прав людини.
До другого читання виключено норму, яка забороняла бути капеланом священнику релігійної організації, що у своїй назві вказала на приналежність до держави-агресора (Московський патріархат).
Статистика: За інформацією “Новинарні”, у Збройних силах України за штатом уведено близько 130 посад військових священників (капеланів), з них укомплектовано понад 90. Капелани представляють релігійні організації таким чином:
Православна церква України – 59,
Українська греко-католицька церква – 20,
Українська євангельська церква – 6,
Церква “Скинія” – 4,
Українська православна церква (Московський патріархат) – 1.
Рекомендація Юридичної сотні: відхилити.
Соціальний захист осіб, позбавлених особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України (№6104 від 27.09.2021)
Проєкт визначає порядок надання статусу особи, позбавленої особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, передбачає комплекс соціально-правових гарантій для таких осіб, а також членів їхніх сімей.
Для звільнених осіб передбачено комплекс реінтеграційних державних послуг: соціальна та професійна адаптація, медична, реабілітаційна, психологічна допомога, соціальний супровід та послуги, відновлювальні заходи, пільгове забезпечення санаторно-курортним лікуванням тощо. Окрім того, після звільнення такі особи мають першочергове право на забезпечення жилими приміщеннями з фондів житла для тимчасового проживання.
Особі, щодо якої встановлено факт позбавлення особистої свободи (або членам її сім’ї) щорічно виплачується грошова допомога (до моменту звільнення такої особи). Після звільнення виплачується одноразова грошова допомога (ОГД). У випадку смерті особи під час утримання в місцях несвободи або впродовж одного року після звільнення внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, нещасного випадку, пов’язаних із перебуванням у місцях несвободи, ОГД виплачується членам сім’ї та утриманцям. Порядок призначення, виплати й розміру допомоги (щорічної та одноразової) буде визначатися Кабінетом Міністрів України.
Рекомендація Юридичної сотні: проєкт може бути підтриманий.
У порядку денному запланований також розгляд альтернативного законопроєкту №6104-1, розширений висновок на нього можна знайти за посиланням.
Спрощений порядок набуття громадянства України іноземцями та особами без громадянства, які брали участь у захисті територіальної цілісності та недоторканності України (№ 5630 від 07.06.2021)
Законопроєктом № 5630 пропонується замість зобов’язання припинити іноземне громадянство запровадити можливість подання декларацій про відмову від іноземного громадянства разом із заявою про прийняття до громадянства України окремими категоріями іноземців, а саме: особами, які проходять військову службу за контрактом у ЗСУ; громадянами держави-агресора/держави-окупанта, які зазнали переслідувань; особами, які мають визначні заслуги перед Україною; особами, прийняття яких до громадянства України становить державний інтерес.
Передбачено, що для набуття громадянства України потрібно подати два документи: заяву на отримання громадянства та декларацію про відмову від наявного громадянства іноземної держави. Для осіб, які брали участь в АТО/ООС, вимога про проживання на території України протягом п’яти років відсутня.
Також уносяться зміни до положень про поновлення громадянства України, що враховують пропоновані зміни про скасування зобов’язання припинити наявне громадянство для певних категорій осіб.
Переглянути розширений висновок можна за посиланням.
Додаткова термінологія в законі про статус ветеранів (№5583 від 28.05.2021)
Проєкт №5583 пропонує додати в закон “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” визначення “державна політика соціального захисту ветеранів війни”, “система соціального захисту ветеранів війни”, “комплексний огляд системи соціального захисту ветеранів війни”. Пропоновані технічні зміни не матимуть позитивного впливу на добробут ветеранів. Мінветеранів варто зосередитися на оновленні системи державних гарантій, закріплених у законі, замість додавання нових визначень.
Рекомендація Юридичної сотні: відхилити.
Узгодження деяких положень Закону України «Про основи національного спротиву» з дотичними законами (№6302 від 09.11.2021)
Проєкт №6302 має на меті техніко-юридичне узгодження деяких положень Закону України «Про основи національного спротиву» з дотичними законами, покликане забезпечити більш ефективне виконання завдань, покладених на національний спротив.
Зокрема, уточнюється перелік повноважень КМУ та військового командування щодо виконання правового режиму воєнного стану, повноваження органів військового управління ЗСУ. Законопроєкт містить норми, які розширюють перелік інформації, що може бути віднесена до державної таємниці, та виключає закупівлі з переліку інформації, доступ до якої не може бути обмежений. Проєктом уточнено розмір виплати винагороди на період служби за призовом (у розмірі мінімальної заробітної плати, установленої на 1 січня календарного року).
Загалом законопроєкт здійснює техніко-юридичне узгодження деяких положень Закону України «Про основи національного спротиву» з дотичними законами, проте має і недоліки: потенційне суттєве посилення ролі рішень головнокомандувача та КМУ, засекречення значної кількості інформації, що може ускладнити громадський контроль, тощо.
Висновок Головного науково-експертного управління: у цілому експерти підтримують основну ідею, проте надають перелік зауважень до змісту проєкту та пропозиції для виправлення технічних проблем законопроєкту.
Докладніше в розширеному висновку за посиланням
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
Захист прав ВПО (№4487 від 11.12.2020)
Проєкт покликаний посилити державні гарантії захисту ВПО. Забезпечення органами державної влади чи органами місцевого самоврядування можливості безоплатного тимчасового проживання за умови компенсації комунальних платежів пропонується без обмеження шестимісячним терміном із дня взяття особи на облік ВПО, як це передбачено чинним законодавством (причому така можливість не впливає на використання іншої програми для забезпечення постійним житлом). Рішення про скасування довідки ВПО приймається уповноваженим органом на підставі інформації про тривалу відсутність за місцем проживання (понад 6 місяців), що дає обґрунтовані підстави вважати, що особа самостійно повернулася до залишеного місця проживання. Наразі такий строк становить 60 днів.
Проєкт передбачає можливість будівництва та реконструкції житла для забезпечення житлових потреб ВПО коштом державного та місцевих бюджетів, проте не містить фінансово-економічного обґрунтування. Також багато змін, що пропонуються проєктом, мають технічний характер і не матимуть впливу на посилення соціального та правового захисту ВПО.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
Унесення відомостей про зареєстроване місце проживання громадян України на тимчасово окупованих територіях (№ 4564 від 31.12.2020)
Проєкт має на меті врегулювати проблему внесення відомостей про зареєстроване місце проживання в паспорти громадян України, які мешкають на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим та місті Севастополі (а також осіб, які проживають на території АТО/ООС), і визначити місце оформлення документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують таку особу чи її спеціальний статус. Ініціатор законопроєкту пропонує надати право цим особам здійснювати відповідні дії в будь-якому підрозділі ДМС України.
Нагадаємо, що наразі внесенням відомостей про місце проживання займається виконавчий орган сільської, селищної або міської ради на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, тому органи реєстрації, що знаходяться на підконтрольній Україні території, не можуть здійснювати відповідні дії на тимчасово окупованих територіях.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.
Посилання на розширений висновок
Удосконалення системи військової освіти та науки (№5641 від 09.06.2021)
Законопроєкт №5641 передбачає вдосконалення освітнього процесу та наукової і науково-технічної діяльності в закладах військової освіти та науки.
Законопроєкт пропонує виокремлення визначень “вищий військовий навчальний заклад” та “заклад вищої освіти зі специфічними умовами навчання” у Законі України “Про вищу освіту”, додавання визначення “професійна військова освіта” у Закон України “Про освіту” та узгодження норм законів у сфері освіти зі спеціальними законами України у сферах національної безпеки і оборони. Додатково, за текстом проєкту, значно розширюється перелік повноважень державних органів, до сфери управління яких належать вищі військові навчальні заклади (заклади вищої освіти зі специфічними умовами навчання), такими обов’язками як призначення та звільнення з посад керівників (заступників керівників) відповідних вищих військових навчальних закладів (закладів вищої освіти зі специфічними умовами навчання), формування переліку спеціалізацій підготовки здобувачів спеціалізованої освіти тощо.
Загалом законопроєкт узгоджує норми Законів України “Про освіту”, “Про вищу освіту” та “Про наукову і науково-технічну діяльність” зі спеціальними законами України у сферах національної безпеки і оборони.
Переглянути розширений висновок можна за посиланням.
Рекомендація Юридичної сотні: законопроєкт може бути підтриманий.
На засіданнях комітетів ВРУ заплановано розгляд таких проєктів
Комітет з питань соціального захисту та захисту прав ветеранів (29 листопада о 14:00 у режимі відеоконференції)
Удосконалення реєстру ветеранів та запровадження Е-посвідчення ветерана (№5694 від 23.06.2021)
Законопроєкт №5694 передбачає закріплення на законодавчому рівні можливості використання ветеранами посвідчень в електронній формі (Е-посвідчення ветерана). За змістом законопроєкту, Е-посвідчення ветерана може подаватися та застосовуватися в аналогічних випадках, коли законодавством передбачено подання та застосування копії посвідчення. Додатково проєкт надає право налагодження автоматизованого інформаційного обміну між Єдиним державним реєстром ветеранів війни та автоматизованими інформаційними, довідковими системами, реєстрами та банками даних, держателями яких є державні органи або органи місцевого самоврядування.
Позитивними сторонами проєкту є надання ветеранам можливості використання Е-посвідчень ветерана незалежно від наявності паперового посвідчення або його копії, що дозволить мінімізувати ризик втрати або пошкодження посвідчень. Законопроєктом уносяться правові підстави для автоматизованого обміну інформацією між Єдиним державним реєстром ветеранів війни та деякими інформаційними, довідковими системами, що може прискорити та полегшити взаємодію органів державної влади у ветеранській сфері.
Можливими ризиками запровадження змін є необхідність особливої уваги до системи захисту персональних даних ветеранів, адже така інформація є особливо важливою для національної безпеки держави. Додатково потрібно проводити роз’яснення щодо дії Е-посвідчень працівникам органів та установ, що надають пільги ветеранам, задля уникнення конфліктних ситуацій.
Детальніше ознайомитися з пропозиціями проєкту можна в розширеному висновку за посиланням.
Рекомендація Юридичної сотні: законопроєкт може бути підтриманий.
Удосконалення пенсійного законодавства (№ 4668 від 28.01.2021)
Проєкт закону уніфікує щорічну індексацію пенсій для всіх категорій пенсіонерів, зокрема військовослужбовців, держслужбовців, науковців тощо, та визначає, що 1 березня — дата її щорічного проведення. Законопроєкт також відновлює право на достроковий вихід на пенсію певних категорій осіб, зокрема тих, які були звільнені з незалежних від них обставин за півтора року до досягнення пенсійного віку, що узгоджується з Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2018 № 5-р/2018.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
Детальний аналіз розміщено за посиланням.
Соціальний захист осіб, позбавлених особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України (№ 6104, 6105, 6106 від 27.09.2021)
Проєкт № 6104 визначає процедури установлення факту позбавлення особистої свободи, створення механізмів соціального та правового захисту полонених та членів їхніх сімей. У доповнення до проєкту № 6104 було зареєстровано проєкти № 6105 та 6106. Проєкт № 6105 передбачає адміністративну відповідальність за невиконання законних вимог Комісії з питань встановлення факту позбавлення особи особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України (у випадку ненадання інформації на запит, надання завідомо недостовірної інформації або недотримання строків надання інформації на запит на посадову особу накладатиметься штраф від 425 до 850 грн). Проєкт № 6106 визначає особливості застосування положень Податкового кодексу України щодо грошової допомоги за рахунок коштів державного бюджету.
Посилання на розширені висновки:
Комітет з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин (1 грудня о 15:00 у режимі відеоконференції)
Подолання наслідків агресії РФ (№ 5271 від 18.03.2021)
Законопроєкт закріплює терміни, пов’язані з агресією РФ (“військова окупація”, “втручання у вибори”, “гібридна війна”, “перехідний період”), а також включає до національного законодавства низку міжнародно-правових принципів (щодо відповідальності за матеріальну та нематеріальну шкоду на ТОТ держави-агресора, відповідальність за збереження культурних цінностей, нікчемність нормативних актів держави-окупанта на ТОТ тощо). Проте проєкт має кілька недоліків (наприклад, потенційне обмеження діяльності ГО та політичних партій без визначення чітких ознак для таких обмежень), а також опосередковано покладає відповідальність за надання соціальних гарантій на тимчасово окупованій території на державу-агресора.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати проєкт.
[/tm_pb_text][/tm_pb_column][/tm_pb_row][/tm_pb_section]
Немає додаткових матеріалів за цією темою