Юридична Сотня допомогла 57 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Які законопроєкти зареєстрували народні депутати цього тижня? Випуск №18

12 листопада 2020

Адміністративна відповідальність за вчинення мобінгу, поводження з військовополоненими та інтернованими особами, клінічні випробування вакцин від COVID-19 в Україні та інші законопроєкти, зареєстровані народними депутатами цього тижня.

Адміністративна відповідальність за вчинення мобінгу (№ 4306 від 02.11.2020)

Законопроєкт № 4306 має на меті узгодити чинне національне законодавство з європейським (зокрема, з Директивою Європейського Союзу від 27.10.2000 №2000/78/ЄС, ст. 26 Європейської соціальної хартії) шляхом забезпечення захисту працівників від різних форм мобінгу, а також установлення адміністративної відповідальності за таку протиправну поведінку. Мобінг — це психологічне, економічне та інше насильство в трудовому колективі з боку роботодавця чи колег, яке створює для певного учасника трудових правовідносин напружену, ворожу, образливу атмосферу та примушує його до соціальної ізоляції в колективі.

Запропоновано встановити адміністративну відповідальність за вчинення мобінгу, яка проявляється в накладанні районними судами штрафу або призначенні громадських робіт. Складання протоколу правопорушення здійснюватиметься Національною поліцією України.  Мобінг визначається як окрема підстава для розірвання трудового договору, укладеного на невизначений строк, з ініціативи працівника, а також з ініціативи власника. У разі припинення трудового договору на такій підставі працівник, який піддавався мобінгу, має право на вихідну допомогу в розмірі, передбаченому колективним договором, але не менше тримісячного середнього заробітку.

Посилання на розширений висновок

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.

Поводження з військовополоненими та інтернованими особами (№ 4327 від 05.11.2020)

Законопроєкт № 4327 має на меті узгодити національне законодавство з нормами міжнародного права, а саме Женевською конвенцією, шляхом визначення повноважень і завдань державних органів у сфері здійснення заходів щодо поводження з військовополоненими та інтернованими особами в особливий період. Законопроєкт передбачає визначення завдань щодо збору, супроводження, охорони та утримання військовополонених, що покладаються на центральні органи виконавчої влади, окремі правоохоронні органи, місцеві державні адміністрації. Організація таких заходів покладається на Генеральний штаб Збройних Сил України. 

Докладніше щодо функцій та повноважень усіх органів, які залучаються до здійснення заходів щодо поводження з військовополоненими та інтернованими особами, дивись у розширеному висновку за посиланням.

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати

Клінічні випробування вакцин від COVID-19 в Україні (№ 4314 від 04.11.2020)

Законопроєкт № 4314 пропонує внести зміни в статтю 7 Закону України “Про лікарські засоби” та скоротити час на прийняття рішення про затвердження програми клінічних випробувань вакцин до 5-ти днів.

Це дозволить Україні долучитися до міжнародних випробувань вакцини і отримати її на своєму ринку після їхнього завершення.

Розробка вакцини — потенційно найшвидший та найбільш дієвий крок у боротьбі з COVID-19. Після проходження всіх стадій випробувань Україні важливо буде якомога швидше мати її і на своєму ринку. Для цього потрібно встановити оперативні терміни розгляду документів для реєстрації. 

Зараз Україна не бере участі в жодному міжнародному клінічному випробуванні, тому не має доступу до нових розробок у боротьбі з COVID-19. Міжнародні виробники вакцин не хочуть проводити клінічні випробування в Україні через довгі терміни експертиз — їхні протоколи затверджують 4-5 місяців. Прийняття проєкту скоротить ці терміни та затвердження потрібних документів  до 5-ти днів.

Рекомендація ЮС: може бути підтриманий на основу. 

Розширений висновок

Інформування про карантинні заходи (№ 4320 від 05.11.2020)

Проєкт постанови № 4320 містить рекомендації для Кабінету Міністрів України щодо своєчасного інформування про запровадження карантинних обмежень. Для уникнення негативних наслідків посилення протиепідемічних заходів проєкт постанови пропонує:

  • проінформувати громадян заздалегідь про повний перелік таких заходів, щоб люди мали час підготуватися до нових правил;
  • разом із посиленням протиепідемічних заходів проінформувати про підтримку, що буде надаватися найуразливішим групам населення, а також суб’єктам господарювання;
  • запровадити законодавчі зміни щодо надання пільг бізнесу та підтримки громадян до моменту введення локдауну.

У разі впровадження будь-яких заходів інформувати громадян не пізніше ніж за 7 днів. 

Рекомендація ЮС: може бути підтримана, однак не призведе до суттєвих змін на практиці, оскільки має декларативних характер. 

Обіг цивільної вогнепальної зброї (№ 4335 від 06.11.2020)

Проєкт пропонує врегулювання порядку обігу та використання цивільної вогнепальної зброї і боєприпасів до неї. Суб’єкти охоронної діяльності матимуть право придбати, зберігати та використовувати таку зброю і боєприпаси до неї, а персонал охорони матиме право використовувати цивільну вогнепальну зброю в професійній діяльності для припинення протиправного посягання або для захисту власного життя та здоров’я чи захисту інших осіб. Проєкт передбачає заборону використання цивільної вогнепальної зброї в місцях значного скупчення людей. Про всі випадки використання зброї інформується керівник особи, яка її використала, а також територіальний відділ Національної поліції України (таке інформування здійснюється невідкладно в усній або письмовій формі). Проєкт №4335 неодноразово вживає поняття категорій цивільної вогнепальної зброї (A, B, C, D, E), але не надає опису чи характеристик зброї, яка належить до вказаних категорій, що суперечить принципу правової визначеності. Відсутнє також визначення “цивільної вогнепальної зброї”.

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.

Посилання на розширений висновок

Електронний документообіг у сфері державних реєстрів (№4338 від 06.11.2020)

Проєкт пропонує зберігання реєстраційних справ щодо прав на нерухоме майно та їх обтяжень виключно в електронній формі (наразі інформація зберігається одночасно в паперовій та електронній формі). Мін’юст та його територіальні органи не матимуть повноважень щодо розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, оскарження їхньої діяльності пропонується здійснювати лише в судовому порядку. Реєстраційні дії на підставі судових рішень пропонується проводити лише на підставі примірників судових рішень в електронній формі, отриманих у результаті інформаційної взаємодії Державного реєстру прав та Єдиного державного реєстру судових рішень. Проте оскарження діянь суб’єктів державної реєстрації в судовому порядку не є оперативним механізмом і може негативно вплинути на ефективність захисту прав та інтересів осіб.

Рекомендація Юридичної сотні: прийняти за основу з подальшим доопрацюванням.

Розширений висновок