Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Верховна Рада може запровадити призов резервістів без мобілізації (законопроєкт 3553 від 28.05.20).

2 березня 2021

Верховна Рада може запровадити призов резервістів без мобілізації (законопроєкт 3553 від 28.05.20). Голосування відбудеться у четвер, 4 березня 2021.

Ми знаємо про готовність ветеранів захищати Україну зі зброєю в руках, захоплюємося їхньою щирістю, сміливістю, патріотизмом.

Втім, Юридична сотня вважає, що прийняття законопроєкту 3553 не сприятиме системному розв’язанню проблем в армії. Тоді як нашою метою є захист прав ветеранів та реформування системи їхнього соціального захисту.

Юридична сотня проаналізувала текст проєкту до другого читання.

Отже, для резервістів у проєкті передбачено:

  • новий вид військової служби – за призовом осіб з числа резервістів (незалежно від черги оперативного резерву) без оголошення мобілізації або воєнного стану. У редакції проєкту до першого читання новий призов мав стосуватися лише резервістів І черги. Строк служби за призовом буде встановлюватися винятково рішенням Президента України (до першого читання проєкт передбачав максимальний строк служби 6 місяців).
  • особи, які відслужать за призовом резервістів не менше року в подальшому призову не підлягатимуть (за відсутності добровільної згоди на призов). Інші підстави для звільнення від призову (стан здоров`я, наявність дітей на утриманні, закінчення строку перебування в резерві раніше за момент закінчення служби за призовом тощо) залишилися незмінними. Але встановлений запобіжник не виключає можливості неодноразового призову резервістів з огляду на відсутність у законі визначених строків служби за призовом резервістів.
  • на навчальні або перевірочні збори протягом року після звільнення не призиватимуться ті, хто проходив службу за призовом резервістів.

Зміни щодо гарантій соціального захисту:

проєкт пропонує звуження кредитних пільг (щодо звільнення від сплати відсотків та штрафних санкцій). Відповідно до проєкту, такою пільгою зможуть користуватися військовослужбовці, призвані на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, на весь час їх призову, а військовослужбовці, які брали або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, які перебували або перебувають безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів під час дії особливого періоду. Відповідно до чинної норми ЗУ “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей” ця пільга поширюється на всіх військовослужбовців (до кінця особливого періоду) незалежно від участі в АТО/ООС.

Отже, проєкт, як і раніше, не передбачає чітких підстав для проведення такого призову, окрім існування особливого періоду, що суперечить інтересам ветеранів та сповільнює можливість повернення до мирного життя.

У проєкті збереглась і низка недоліків, про які було зазначено раніше: корупційний ризик у випадку призначення на військові посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків без проведення спеціальної антикорупційної перевірки, можливість передачі персональних даних третім особам для ведення реєстру резервістів та військовозобов’язаних, а також посилення відповідальності за недотримання вимог мобілізаційного законодавства.