110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Які законопроєкти зареєстрували народні депутати цього тижня? Випуск №12

Притягнення військовослужбовців та поліцейських до адміністративної відповідальності за вчинення домашнього насильства та насильства за ознаками статі (№ 4149 від 24.09.2020)

Законопроєкт № 4149 має на меті встановити, що військовослужбовці, поліцейські та інші особи, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів, повинні притягатися до адміністративної відповідальності за вчинення домашнього насильства та насильства за ознаками статі на загальних підставах відповідно до статті 173-2 КУпАП (а не згідно з дисциплінарними статутами). Законопроєкт пропонує доповнити перелік осіб, на яких поширюється дія дисциплінарного статуту в разі вчинення адміністративного правопорушення, особами начальницького складу Національного антикорупційного бюро України та податкової міліції, а також Державного бюро розслідувань. 

Проєкт закону встановлює, що такі справи можуть розглядатися без обов’язкової участі кривдника, який не з’явився, хоча був повідомлений про це в належний спосіб. Відповідні зміни ініціюються задля забезпечення швидкого реагування на випадки домашнього насильства та насильства за ознакою статі, а також посилення гарантій захисту прав членів сімей військовослужбовців, поліцейських та інших категорій осіб, які зазнали насильства. 

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт у разі доопрацювання окремих положень.

Посилання на розширений висновок

Підвищення мінімального розміру допомоги по безробіттю для УБД (проєкт № 4160 від 28.09.2020)

Законопроєкт пропонує встановити мінімальний розмір допомоги по безробіттю для учасників бойових дій у розмірі двократного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (з 1 липня 2020 року це 4394 грн). Проєкт не враховує той факт, що ветеранами є не лише учасники бойових дій, але й особи з інвалідністю внаслідок війни (на яких дія законопроєкту в аналізованій редакції не поширюватиметься). Проєкт не містить окремих застережень щодо розміру допомоги по безробіттю для осіб, які були звільнені з військової служби внаслідок притягнення до відповідальності або службової невідповідності і мають статус УБД, та не передбачає порядку та терміну внесення необхідних змін до підзаконних нормативно-правових актів.

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.

Посилання на розширений висновок

 

Статус військовослужбовця та учасника бойових дій для військових капеланів ( № 4148 від  23.09.2020)

Проєктом №4148 пропонується прирівняти статус військових капеланів до статусу військовослужбовця та поширити на військових капеланів соціальні гарантії, передбачені законодавством для військових. Зокрема, право на грошове та матеріальне забезпечення, охорону здоров’я, житло, виплату одноразової грошової допомоги (ОГД) при інвалідності, інші гарантії.

Сім’ї загиблого військового капелана пропонується надати статус члена сім’ї загиблого та відповідні гарантії від держави, а саме право на ОГД, житло, землю, безкоштовний проїзд та інше.

Військові капелани мають право на відповідний соціальний захист та підтримку від держави. Водночас вони не можуть бути прирівняні до військовослужбовців, оскільки не виконують бойових завдань зі зброєю в руках.

Соціальний захист військових капеланів має бути нарівні з іншими категоріями, які сприяли захисту Батьківщини, а саме військовими медиками, працівниками підприємств, установ, організацій, розміновувачами, які залучалися та брали безпосередню участь в АТО/ООС. 

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.

Розширений висновок

 

Визначення місця проживання дитини (проєкт №4154 від 25.09.2020)

У випадку відсутності спору між батьками про місце проживання дитини суд може визначити місце проживання дитини в порядку окремого (спрощеного) провадження (у разі подання батьками спільної заяви). Якщо ж заява подана лише одним із батьків, справа може бути розглянута в порядку позовного провадження і місце проживання дитини визначається безпосередньо рішенням суду. 

Якщо між батьками укладено нотаріально посвідчений договір про місце проживання дитини, така справа може розглядатись без виклику учасників. Законопроєкт сприяє забезпеченню прав та інтересів дитини та пришвидшує строк розгляду таких справ (максимальна тривалість судового розгляду, відповідно до проєкту, не може перевищувати 2 місяці).

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт.

Посилання на розширений висновок

 

Засади  державної антикорупційної політики на 2020-2024 роки у сфері оборони (№ 4135 від 21.09.2020)

Проєкт закону № 4135 пропонує затвердити засади державної антикорупційної політики на 2020-2024 роки. У сфері оборони планується робота щодо усунення корупційних ризиків у таких напрямах: відновлення та розвитку об’єктів інфраструктури (зокрема будівництво житла для військовослужбовців); закупівлі (товарів, робіт, послуг оборонного призначення); модернізації, ремонту озброєння та військової техніки, управління майном (зокрема шляхом створення системи електронного обліку об’єктів у сфері оборони та системи обліку й моніторингу споживання та якості пального тощо).

Відповідно до висновків ГНЕУ є деякі зауваження, що стосуються відсутності в проєкті стратегій щодо реформування державного холдингу «Укроборонпром», запобігання корупційним ризикам під час формування і реалізації кадрової політики у сфері оборони, прийняття на військову службу, прийому до вищих військових навчальних закладів, отримання освіти й проходження служби за межами країни, проведення організаційно-штатних заходів, нагородження державними нагородами й т.д.

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.

 

Заборона публічним особам деяких публічних висловлювань (проєкт № 4136 від 21.09.2020)

Проєкт пропонує передбачити відповідальність для публічних діячів за:

– висловлювання, які «містять ознаки визнання законності тимчасової окупації Російською Федерацією території України»;

– заперечення факту Голодомору 1932-1933 років в Україні як геноциду українського народу;

– заперечення факту Голокосту як геноциду єврейського народу, депортації з Криму кримських татар у 1944 році як геноциду кримськотатарського народу.

 Беззаперечно, указані публічні особи мають нести покарання за такі дії. Однак проєкт №4136, передбачаючи заборону, не пропонує жодних санкцій, які могли б забезпечити притягнення до відповідальності за описані дії.

Більше того, відповідальність за подібні дії вже передбачена статтею 111 Кримінального Кодексу України та не потребує додаткових уточнень.

Тому пропонований проєкт має лише декларативний характер.

Рекомендація Юридичної сотні: відхилити законопроєкт. 

Завантажити PDF