Державний бюджет на 2022 рік для ветеранів (проєкт №6000 від 15.09.2021)
Проєкт державного бюджету містить наступні бюджетні програми, які спрямовані на виконання гарантій для ветеранів.
Бюджетні програми Мінветеранів
Фінансова підтримка громадських об’єднань ветеранів на виконання загальнодержавних програм (проєктів, заходів), заходи з відвідування військових поховань і військових пам’ятників та з відзначення святкових, пам’ятних та історичних дат — 8,5 млн. Такий самий обсяг фінансування програма мала й у 2021 та 2020 роках.
Заходи із психологічної реабілітації, соціальної та професійної адаптації, забезпечення санаторно-курортним лікуванням постраждалих учасників Революції Гідності, учасників антитерористичної операції та осіб, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, та членів їхніх сімей (при здійсненні заходів із психологічної реабілітації), членів сімей загиблих (померлих) таких осіб, виготовлення для них бланків посвідчень та нагрудних знаків — 276,7 млн грн, що на 21 млн грн більше, ніж у 2021 році.
Функціонування Українського ветеранського фонду, героїзація образу ветерана війни та вшанування пам’яті загиблих (померлих) захисників України — 96, 9 млн грн.
Фінансування програми компенсації за житло особам з інвалідністю І–ІІ групи та сім’ям загиблих становить 1 млрд 733 млн грн, що в 5,6 разів більше за обсяг фінансування, закладений у 2021 році — 305 млн.
Фінансування програми компенсації за житло для учасників АТО/ООС, які є особами з інвалідністю ІІІ групи або внутрішньо переміщеними особами, становить 3 млрд 263 млн грн, що в 13 разів більше за обсяг фінансування, закладений у 2021 році — 248 млн.
Компенсація за житло для учасників бойових дій на території інших держав (у тому числі в Афганістані) — 50 млн. Аналогічний обсяг фінансування й у 2021 році.
На керівництво та управління у справах ветеранів у 2022 році закладено 140 млн, у 2021 — 108 млн.
Бюджетні програми Мінсоцполітики
Виплати до 5 травня — 1 млрд 382 млн, у 2021 — така ж сума видатків.
ОГД для постраждалих учасників Революції Гідності — 3,5 млн, у 2021 — 5 млн.
Санаторно-курортне лікування ветеранів війни, осіб, на яких поширюється чинність законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про жертви нацистських переслідувань» та осіб з інвалідністю, — 435, 7 млн, у 2021 — 245 млн.
Виплата матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби, — 82 млн, аналогічна сума видатків й у 2021 та 2021 роках.
Бюджетні програми МОУ
Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни — 97 416, 4 млн грн.
Фінансування першочергових соціальних видатків (проєкт № 6006 від 08.09.2021)
Проєкт передбачає створення в складі Державного бюджету України спеціального фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19 на період дії карантину та впродовж 30 днів після його завершення. Сума коштів фонду, запропонована проєктом, складає 8 млрд 250 000 тис. грн та фінансується з коштів МВФ. Окрім того, додатково 10 млрд грн законопроєкт пропонує спрямувати за бюджетною програмою КПКВК 2101020 «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їх сімей, ветеранів війни» (відповідно до пояснювальної записки, кошти будуть спрямовані на підвищення грошового забезпечення, збільшення матеріального забезпечення ЗСУ).
Як зазначено у пояснювальній записці до законопроєкту, до Дня Незалежності 24.08.2021 року Україна отримала від Міжнародного валютного фонду (МВФ) 2,7 млрд доларів у рамках програми спеціальних прав запозичень. Незрозумілими залишаються джерела покриття видатків, які перевищують указану суму.
Довідково: спеціальні права запозичення (СПЗ) — резервний та платіжний засіб, що емітується Міжнародним Валютним Фондом (МВФ). Існує лише в безготівковій формі у вигляді записів на банківських рахунках.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
Посилання на розширений висновок: https://docs.google.com/document/d/1V0p9XzHvdYTYKU9b49UzUxwKgC7bQLkRSVjhHBHjCBk/edit
https://legal100.org.ua/finansuvannya-pershochergovih-sotsialnih-vidatkiv-proyekt-6006-vid-08-09-2021/
Звернення Верховної Ради України до Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй про визнання ФСБ Російської Федерації та Генштабу ЗС РФ терористичними організаціями (№6001 від 07.09.2021)
Проєкт постанови пропонує визнати Федеральну службу безпеки Російської Федерації та Головне управління Генерального штабу Збройних сил Російської Федерації терористичними організаціями, а також закликати міжнародне співтовариство посилити тиск на Російську Федерацію, у тому числі шляхом запровадження нових санкцій, щоб зупинити російську агресію, запобігти розповсюдженню тероризму й припинити грубе порушення світового порядку та системи безпеки.
Проєкт постанови має декларативний характер та не є ефективним інструментом міжнародного рівня в боротьбі проти агресії Російської Федерації.
Рекомендація: відхилити.
Розширений висновок: https://docs.google.com/document/d/1Zb12aMVih5Mq-ZvPcg7ZJGJA37Si_wVeqG0Gc3bh27g/edit
https://legal100.org.ua/zvernennya-verhovnoyi-radi-ukrayini-do-radi-bezpeki-organizatsiyi-ob-yednanih-natsiy-pro-viznannya-fsb-rosiyskoyi-federatsiyi-ta-genshtabu-zs-rf-teroristichnimi-organizatsiyami-6001-vid-07-09-20/
Пільги для ветеранів військової служби (проєкт № 6048 від 13.09.2021)
Проєктом закону пропонується виключити із Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» частину четверту статті 7, а саме норму про те, що 50-відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги), користування квартирним телефоном або 50-відсоткова знижка вартості палива; безоплатний проїзд усіма видами міського пасажирського транспорту (за винятком таксі), автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, а також залізничним і водним транспортом приміського сполучення та автобусами приміських маршрутів у межах України надаються за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Виключення цієї умови сприятиме покращенню умов соціального захисту військовослужбовців та їхніх сімей. Також, оскільки ця норма була визнана неконституційною, її виключення спрямоване на виконання Рішення Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008. З недоліків: виникає потреба в додаткових видатках.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
Розширений висновок: https://docs.google.com/document/d/1VTXdIFIZoPoiCqoaSlLIdOIwE2DZZJdBYTDazPZpses/edit?usp=sharing
https://legal100.org.ua/pilgi-dlya-veteraniv-viyskovoyi-sluzhbi-proyekt-6048-vid-13-09-2021/
Заборона залучення до нічних, надурочних робіт, робіт у вихідні дні та направлення у відрядження (№ 6069 від 17.09.2021)
Проєктом закону пропонується викласти статтю 176 Кодексу законів про працю України в новій редакції та дозволити залучення до надурочних робіт і робіт у вихідні дні та направлення у відрядження вагітних жінок, матерів, батьків або інших законних представників дитини до досягнення дитиною трирічного віку лише за наявності письмової згоди такого працівника.
У нинішній редакції ст. 176 КЗпП існує пряма заборона залучення до робіт у нічний час, до надурочних робіт і робіт у вихідні дні та направлення у відрядження вагітних жінок і жінок, що мають дітей віком до трьох років. А тому жінка навіть за власним бажанням позбавлена можливості залучатися до подібної діяльності. Законопроєкт покликаний забезпечити право вибору в подібних ситуаціях для обох статей (матері, батька, інших законних представників дитини).
З недоліків: цей законопроєкт не вирішить проблему гендерної нерівності на військовій службі в частині надурочних робіт і робіт у вихідні дні та направлення у відрядження батьків дитини до досягнення нею трирічного віку, оскільки відповідно до Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей” таке право військовослужбовці-чоловіки мають лише у випадку відсутності матері (смерті, позбавлення батьківських прав тощо).
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
Розширений висновок: https://docs.google.com/document/d/14s0KAZAhQCARSMhokKgigy1To4ZCPHjZdHwfIEDj9Go/edit?usp=sharing
https://legal100.org.ua/zaborona-zaluchennya-do-nichnih-nadurochnih-robit-robit-u-vihidni-dni-ta-napravlennya-u-vidryadzhennya-6069-vid-17-09-2021/
Реформування трудового забезпечення (проєкт № 6067 від 16.09.2021)
Метою проєкту № 7767 є реформування державної служби зайнятості, програм сприяння зайнятості населення, зокрема молоді. Проєкт передбачає встановлення різних видів надання допомоги для започаткування підприємницької діяльності, компенсацій роботодавцям, які працевлаштовують безробітних та молодь тощо.
Проте в проєкті не передбачено квоти відповідно до Закону України „Про зайнятість населення” для працевлаштування молоді, яка звільнилася зі строкової військової служби та вперше приймається на роботу, а також осіб, звільнених із військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, які в добровільному порядку уклали контракт про проходження служби у військовому резерві, військової служби за призовом осіб офіцерського складу або альтернативної (невійськової) служби (протягом шести місяців після закінчення або припинення навчання чи служби), які можуть, як виняток, прийматися на роботу.
Посилання на розширений висновок: https://docs.google.com/document/d/1I-w4gEpl1UZPuEFXZ4zycdleJ6ntZv2SN11fyVgLPOU/edit.
https://legal100.org.ua/reformuvannya-trudovogo-zabezpechennya-proyekt-6067-vid-16-09-2021/
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати в контексті забезпечення трудовими гарантіями військовослужбовців.