На засіданнях ВРУ в період із 29 вересня до 2 жовтня планується розгляд таких законопроєктів
Законопроєкт покликаний удосконалити правове регулювання виконання обов’язків державної служби. Удосконалено порядок проведення спеціальної перевірки кандидатів на посади державних службовців. У випадку виявлення перевіркою розбіжностей у декларації особі буде запропоновано надати письмові пояснення (чинний Закон передбачає надання пояснень або виправлення декларації як альтернативу). Деталізується механізм відкладеного права учасників конкурсу на призначення на посаду, у випадку, якщо переможець конкурсу не зміг обійняти таку посаду або впродовж року вона стала вакантною. Законопроєкт закладає основи формування кандидатського та кадрового резерву для прискорення заміщення вакантних посад державної служби. Формування детального порядку функціонування таких резервів, як і реалізація інших норм, покладається на КМУ (що в цілому може негативно вплинути на захист прав громадян, які бажають обійняти посаду держслужбовця).
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт у частині функцій і повноважень КМУ.
Законопроєкт пропонує звільнити осіб від сплати судового збору у випадку оскарження постанов у справах про адміністративні правопорушення (іноді сума такого збору перевищує розмір накладеного стягнення). Законопроєкт було прийнято в першому читанні.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
Основна мета проєкту – це приєднання до Конвенції про заснування Міжнародної організації законодавчої метрології з наміром набуття Україною статусу держави – члена Міжнародної організації законодавчої метрології (далі – МОЗМ). МОЗМ – це міжурядова організація, заснована в 1955 році для здійснення міжнародної гармонізації процедур законодавчої метрології. Станом на сьогодні Україна є лише членом-кореспондентом МОЗМ. Такий статус дозволяє нам брати участь, без права голосу, у засіданнях Міжнародної конференції законодавчої метрології МОЗМ та Міжнародного комітету законодавчої метрології; роботі технічних комітетів МОЗМ та підкомітетів МОЗМ; технічній роботі проєктних груп МОЗМ; роботі керівного комітету системи сертифікації МОЗМ.
Переваги статусу держави – члена МОЗМ:
Однак ключова перевага, яка зараз уже потрібна Україні, це те, що приєднання до Конвенції дозволить вітчизняним виробниками ЗВТ (зважувальних приладів, лічильників води, тепла, газу, електричної енергії тощо) розміщувати свою продукцію на ринках держав – членів МОЗМ без проведення додаткових процедур її оцінювання, а також брати участь у визначенні пріоритетів технічної роботи МОЗМ. Для України надзвичайно важливим є участь у розробленні нових документів МОЗМ
R 91 “Радарні вимірювачі швидкості автомобілів“, R 140 “Вимірювальні системи для газоподібних палив“, R 79 “Вимоги до маркування фасованої продукції“.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
Законопроєкт №3648 передбачає ліцензування господарської діяльності у сфері заготівлі й тестування донорської крові та компонентів крові незалежно від їхнього кінцевого призначення, переробки, зберігання, розподілу й реалізації донорської крові та компонентів крові, які призначені для трансфузії.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
Законопроєкт № 3911 пропонує посилити відповідальність за вчинення злочину, передбаченого ст. 259 КК України, встановивши додаткове факультативне покарання — конфіскацію майна. Основна мета — зменшення кількості завідомо неправдивих повідомлень про загрозу безпеці громадян, знищення чи пошкодження об’єктів власності, особливо, якщо об’єктами таких діянь стали критично важливі об’єкти інфраструктури або об’єкти чи споруди, що забезпечують діяльність органів державної влади, без розширення повноважень правоохоронних органів. Законопроєкт зумовлений збільшенням кількості таких завідомо неправдивих повідомлень за останні роки.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
За чинним законодавством забороняється нарахування пені, штрафів на суму заборгованості із зобов’язань за кредитними договорами з 14 квітня 2014 року (на час проведення АТО) для ВПО та осіб, які проживають на території проведення АТО. Проєктом пропонується звільнити такі кредити також від сплати процентів, пропонується передбачити норму, відповідно до якої після повернення окупованих територій під юрисдикцію України банки та інші фінансові установи зобов’язані будуть здійснити реструктуризацію заборгованості за такими кредитними договорами на термін, не менше тривалості антитерористичної операції без нарахування відсотків. Однак держава не може втручатись у діяльність банків (ст. 5 ЗУ “Про банки і банківську діяльність”. Пропонується поширити дію Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» на 12 місяців після завершення АТО. Технічна проблема полягає у відсутності законодавчо визначеної інформації про наявність/відсутність АТО з огляду на проведення ООС. Згідно з висновком комітету, не впливає на показники бюджету, профільний комітет рекомендує прийняти проєкт за основу. Головні зауваження ГНЕУ – невідповідність пільги щодо звільнення від штрафів, пені та процентів на час проведення АТО та дією самого ЗУ, яку пропонується продовжити на строк 12 міс. після завершення АТО (наразі 6). Крім того сплата відсотків за кредитом, як вказує ГНЕУ є частиною зобов’язання, а тому повинна виконуватися (проте наразі пільга щодо сплати відсотків застосовується для військовослужбовців).
Рекомендація Юридичної сотні: відхилити законопроєкт.
Метою законопроєкту є конкретизація у Примітці осіб, які належать до військовослужбовців. Як правило, військові комісаріати призивають військовозобов’язаних як на військові збори, так і на ліквідацію техногенних катастроф.
Разом з тим загони спецзахисту формувань Цивільної оборони Чернігівської, Київської та Житомирської областей були направлені для ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС розпорядженням Ради Міністрів УРСР від 01.05.1986 № 3/199, а не військовими комісаріатами. У подальшому бійці загонів спецзахисту стали інвалідами внаслідок захворювань, пов’язаних із ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи.
Проєктом пропонується вважати військовослужбовцями в значенні статті 10 ЗУ “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” осіб, які були в загонах спецзахисту формувань Цивільної оборони.
Рекомендація ЮС: відхилити законопроєкт.
Проєкт посилює кримінальну відповідальність за викрадення, привласнення, збут, підроблення документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та/або використання завідомо підроблених таких документів. До документів, що підтверджують спеціальний статус особи, можуть належати, наприклад, посвідчення учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни та членів сімей загиблих. Набуття чинності законопроєктом №3946 потенційно може зменшити кількість випадків підроблення, викрадення або використання загублених документів (серед іншого й ветеранських посвідчень, які дають право на отримання пільг). Проте чинну статтю 357 Кримінального кодексу України проєктом пропонується доповнити таким діянням як “викрадення, привласнення, вимагання важливих особистих документів”. Визначення поняття або вичерпних характеристик важливого особистого документа (про який ідеться й у чинній частині 3 ст. 357 КК України зараз) не наведено, що потенційно може призвести до суб’єктивного застосування цієї статті та виходу суду за межі дискреційних повноважень. Законопроєкт повинен ліквідувати недоліки чинного КК України, а не сприяти їхньому збереженню.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
Проєкт пропонує:
Дія Закону поширюватиметься на всіх кредиторів внутрішньо переміщених осіб, що не дозволить викривляти його тлумачення та застосовувати вибірково.
Норма надає можливість зменшити борг лише тим боржникам, які до моменту початку АТО сумлінно виконували грошові зобов’язання, і не надає такої можливості тим, хто після початку АТО не здійснив жодного платежу.
Законопроєкт потребує внесення змін до прикінцевих положень ЗУ “Про банки і банківську діяльність”, ЗУ “Про споживче кредитування”.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати в першому читанні з подальшим доопрацюванням.
Закон України “Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв’язку з порушенням строків їх виплати” зобов’язує компенсувати втрату доходу, пов’язану із затримкою деяких видів виплат. До таких виплат належать пенсії, соцвиплати, стипендія та зарплата.
Проєкт № 3817 від 09.07.2020 пропонує розширити цей перелік і додати до нього додаткову пенсію, цільову грошову допомогу, пенсію за особливі заслуги перед Україною та інші доплати до пенсії, а також суму індексації доходів громадян.
У пояснювальній записці зазначено, що проєкт не призведе до додаткових видатків із державного бюджету, що не відповідає дійсності.
Рекомендація Юридичної сотні: відхилити до надання фінансово-економічного обґрунтування.
Законопроєкти, які будуть розглянуті на засіданні Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів (28 вересня)
Законопроєкт пропонує розширити можливості використання сум адміністративно-господарських санкцій і пені, що надійшли до державного бюджету, через Фонд соціального захисту інвалідів, серед іншого, для:
1) надання підприємствам, установам, організаціям, фізичним особам, які використовують найману працю та забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю із числа зареєстрованих безробітних за направленням центрів зайнятості, компенсацій, визначених у Законі України “Про зайнятість населення”;
2) надання особам з інвалідністю, із числа зареєстрованих безробітних, компенсацій, визначених Законом України „Про зайнятість населення”;
Крім того, проєкт унеможливлює припинення допомоги по безробіттю через невідвідування центру зайнятості особою в період карантину.
Законопроєкт прийнято в першому читанні, готується на друге читання.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
У березні 2020 року було збільшено допомогу по безробіттю у зв’язку з карантином через COVID-19. Проєкт №3010а пропонує виплачувати допомогу по безробіттю не лише через карантин у зв’язку з COVID-19, а й унаслідок інших інфекційних хвороб. Крім того, проєкт пропонує передбачити механізм повернення вказаної допомоги, який буде визначено Кабінетом Міністрів України.
Позиція Юридичної сотні: проєкт може бути підтриманий.
Завантажити PDF