Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Вісник №87

Через карантин у Верховній Раді перенесено пленарний тиждень на якому мали розглянути ряд законопроєктів для військовослужбовців та ветеранів. 

Інформуємо про законопроєкти, розгляд яких переноситься:

Спрощена процедура прийняття до громадянства військовослужбовців та ветеранів, які брали участь у захисті суверенітету України (законопроєкт №2590)

Проєктом пропонується норма, згідно з якою на окремі посади не можуть бути призначені особи, які мають громадянство (підданство) інших держав.

Крім того, законопроєктом вводиться спрощена процедура прийняття до громадянства військовослужбовців, які уклали контракт про проходження військової служби в ЗСУ; іноземців, які брали участь у захисті суверенітету України; громадян РФ, які зазнали там переслідувань та інші категорії.  Більшу частину цих питань було врегульовано змінами від 13 серпня 2019 року до Указу Президента України «Питання організації виконання Закону України «Про громадянство України». Таким чином, законопроєкт №2590 передбачає законодавче закріплення норм, прийнятих раніше на рівні підзаконного акту.

Проте законопроєкт містить ряд недоліків, зокрема норма, згідно з якою громадяни певних держав можуть складати присягу громадянина України замість зобов’язання припинити іноземне громадянство, прописана нечітко. Перелік таких держав формує КМУ, але не визначено за яким принципом, на яких підставах і з яких причин країна включається до цього списку. Норма про те, що громадяни Росії, які зазнали переслідувань в Росії, отримують громадянство за спрощеною процедурою виглядає недостатньо обґрунтованою.

15 січня 2020 Комітет Верховної Ради з прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді включити законопроєкт №2590 до порядку денного та за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.

Враховуючи  наведене, за результатами розгляду рекомендуємо Верховній Раді прийняти законопроєкт №2590 за основу з подальшим доопрацюванням Комітетом.

Право членів сім’ї померлого на недоотримані пенсійні виплати (законопроєкт №2824)

Виплата пенсії виплаті пенсіонерові з числа військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» що залишилась не одержаною у разі його смерті, виплачується членам його сім’ї. А у разі їх відсутності або якщо протягом 6-ти місяців ніхто із членів сім’ї не звернувся за отриманням невиплаченої пенсії – вона включається до складу спадщини. З огляду на відповідність запропонованої редакції вимогам Цивільного кодексу України за результатами розгляду пропонуємо Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки (головний) підтримати цей законопроєкт.

Надання пільг на санаторно-курортне лікування без урахування сукупного доходу сім’ї (законопроєкт №2593)

Законопроєкт пропонує скасувати прив’язку пільгової оплати санаторно-курортного лікування військовослужбовців відповідно до п. 3 статті 11 Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей” до розміру сукупного доходу сім’ї. Згідно з чинною нормою такі пільги надаються військовослужбовцям та членам їх сімей за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує трьох прожиткових мінімумів. 

Проте Конституційний Суд України неодноразово наголошував, що громадяни України, які захищають Вітчизну, незалежність та територіальну цілісність України, виконують конституційно значущі функції. Тож держава повинна надавати їм і членам їхніх сімей особливий статус та забезпечувати додаткові гарантії соціального захисту відповідно до частини п’ятої статті 17 Конституції України як під час проходження служби, так і після її закінчення.

Отже, відповідно до висновків Конституційного Суду України рекомендуємо Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки (головний) підтримати цей законопроєкт та розглянути можливу дату введення в дію даного законопроєкту, оскільки його реалізація потребуватиме додаткових видатків бюджетних коштів (наразі фінансово-економічне обґрунтування до проєкту не подано).

Завантажити PDF