Юридична Сотня допомогла 44 000 захисникам України

Пам'ятки

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Медичне забезпечення осіб з інвалідністю внаслідок війни. Заборона екстрадиції на посилення правового захисту іноземців, які брали участь в АТО/ООС

Цього тижня в порядку денному засідань Верховної Ради України та засідань Комітетів Верховної Ради

Громадянство для іноземців, які брали участь в АТО/ООС (законопроект №3433)
Проект закону №3433 передбачає впровадження спрощеної системи отримання посвідки на тимчасове проживання та отримання громадянства для іноземців-учасників АТО/ООС, а також встановлює заборону на примусове повернення такої особи в державу походження або третю державу, яка вчинила акт агресії проти України або в державу, яка не визнає територіальну цілісність та суверенітет України.

02 жовтня 2018 року законопроект №3433 було прийнято в першому читанні, наразі очікується розгляд у другому читанні.

За результатами розгляду у другому читанні рекомендуємо прийняти законопроект №3433 в цілому.

Медичне забезпечення осіб з інвалідністю внаслідок війни (законопроекти №7442 і 7442-д)
Законопроектами пропонується доповнити Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» нормою щодо права осіб, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов’язаних з:

– перебуванням учасників бойових дій на території інших держав;

– участю в АТО/ООС (в тому числі для волонтерів та добровольців)

на одержання безоплатної медичної допомоги в закладах охорони здоров’я МОУ, СБУ, Служби зовнішньої розвідки України, Держспецзв’язку України, МВС, інших центральних органів виконавчої влади та військових формувань.

За результатами розгляду рекомендуємо прийняти законопроект №7442-д за основу та в цілому.

Заборона екстрадиції на посилення правового захисту іноземців, які брали участь в АТО/ООС (законопроект №9264)

Законопроект передбачає спрощення порядку надання іноземцям, які брали участь в АТО/ООС дозволу на імміграцію (1 рік з моменту участі у захисті територіальної цілісності та недоторканості України). Також проектом пропонується встановити заборону видачі осіб, які є іноземцями або особами без громадянства на запит від держави-агресора про видачу особи за вчинення «політичних» правопорушень. До того ж законопроектом №9264 вносяться зміни до Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» щодо заборони вимагати документи від іноземців та осіб без громадянства, одержання яких такими особами можливе лише за умови звернення до офіційних органів своєї країни або виїзду до такої країни, такі ж зміни вносяться законопроектом №3433 до Закону України «Про громадянство України».

Незважаючи на те, що законопроект має на меті врегулювання питань захисту прав та законних інтересів іноземців та осіб без громадянства, які брали участь в АТО/ООС, він не відповідає нормам міжнародного права. Видача будь-яких осіб державі-агресору має здійснюватися відповідно до положень Європейської конвенції про видачу правопорушників, яка є ратифікована Україною, а не відповідно до норм національного законодавства.

За результатами розгляду пропонуємо Комітету ВРУ з питань прав людини, національних меншин, і міжнаціональних відносин рекомендувати ВРУ повернути законопроект №9264 на доопрацювання.

Недопущення зменшення розміру пенсії за вислугу років (законопроект №9002)

Законопроектом №9002 пропонується внести зміни до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та передбачити, що у разі, якщо на момент призначення пенсії за вислугу років законом був встановлений більший максимальний розмір пенсії за вислугу років, перерахунок пенсії здійснюється з урахуванням  цього більшого показника.

Законопроект було підготовлено у зв’язку із тим, що після перерахунку пенсій, військовослужбовці, звільнені з військової служби почали отримувати менші виплати. Це суперечить статті 22 Конституції України, якою передбачено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Однак, варто згадати, що частиною 4 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» вже встановлено норму, згідно з якою  якщо внаслідок перерахунку пенсій, розміри пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Разом з тим, не заперечуємо щодо прийняття законопроекту.

Граничний мінімальний розмір пенсії у разі втрати годувальника (законопроект №9009)

Законопроектом вноситься зміна до статті 37 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших категорій осіб», якою передбачено, що пенсії у разі втрати годувальника, які призначаються членам сімей загиблих, померлих або таких, що пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції або забезпеченні її проведення військовослужбовців та інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, не можуть бути нижче трьох визначених законом розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Однак, законопроектом не враховано, що з 30 квітня 2018 року, антитерористична операція на території Донецької та Луганської областей змінилася на операцію Об’єднаних сил. Крім того, проект є дискримінаційним по відношенню до інших категорій сімей загиблих, які мають право на пенсію по втраті годувальника (члени сімей ліквідаторів ЧАЕС, члени сімей осіб, які померли (загинули) при виконанні службових обов’язків). Ще одне суттєве зауваження полягає в тому, що до законопроекту не надано фінансово-економічного обґрунтування, але очевидно реалізація положень законопроекту потребуватиме додаткових видатків з Державного бюджету.

Законопроект може бути рекомендований членами Комітету ВРУ з питань національної безпеки і оборони до прийняття Верховною Радою в першому читанні.

Завантажити PDF