Цього тижня в порядку денному засідань Верховної Ради України
Відповідальність за незаконне носіння військової форми, державних нагород та місцем поховання захисників України (законопроект №9217)
Згідно з чинним законодавством особи, які незаконно носять військову форму одягу, підробляють державні нагороди не несуть за це ні адміністративної, ні кримінальної відповідальності. Відповідальність за осквернення або руйнування могили, пам’ятника виникає лише щодо таких, що споруджені в пам’ять осіб, які боролися проти нацизму в роки Другої світової війни або воїнів-інтернаціоналістів (обмеження чи позбавлення волі на строк від 3 до 5 років). Водночас, ті ж дії щодо могил, пам’ятників, споруджених в пам’ять захисників України не караються законодавством.
Законопроектом №9217 передбачено впровадження адміністративної та кримінальної відповідальності за: •незаконне носіння військової форми одягу; •підроблення державних нагород; •осквернення або руйнування могили, пам’ятника, спорудженого в пам’ять захисників України шляхом внесення змін до Кримінального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення.
За результатами розгляду рекомендуємо прийняти законопроект за основу та в цілому.
Військова стандартизація відповідно до стандартів НАТО (законопроект №8370)
Законопроектом пропонується доповнити Закон України «Про оборону України» новими термінами «військова стандартизація», «військовий стандарт», «стандарт НАТО» та «стандарт у сфері оборони держави-члена НАТО», надати Міністерству оборони України повноваження щодо забезпечення нормативно-правового регулювання у сфері військової стандартизації та визначення органу військової стандартизації, внести зміни до Закону України «Про стандартизацію» стосовно не поширення сфери його дії на військові стандарти.
Необхідність прийняття проекту закону №8370, як вказує суб’єкт законодавчої ініціативи, пов’язана із зовнішньополітичним курсом України, який спрямований на набуття членства в НАТО, оскільки країнам-партнерам наполегливо рекомендується застосовувати Політику НАТО із стандартизації.
Варто зауважити, що виглядає нелогічним визначення в Законі України «Про оборону України» запропонованих законопроектом №8370 термінів, з огляду на те, що в тексті Закону України «Про оборону України» такі терміни не використовуються.
За результатами розгляду може бути прийнятий з урахуванням зауважень.
Посилення інформаційної безпеки (законопроект №9068)
Законопроектом №9068 пропонується ввести такі категорії контенту, забороненого до трансляції телерадіомовниками, як «вислови, що виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України, якщо така трансляція переслідує мету розпалювання ворожнечі та ненависті» та «термінологія, що суперечить Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях». Крім того, законопроектом пропонується розширення та вдосконалення повноважень Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення у сфері протидії інформаційній агресії.
З метою ефективної реалізації запропонованих в законопроекті норм вважаємо за необхідне надання уточнення для словосполучення «розпалювання ворожнечі та ненависті», оскільки на даний момент із тексту законопроекту випливає, що якщо трансляція висловів, що виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України, здійснюється без мети розпалювання ворожнечі та ненависті, то такі дії є правомірними.
За результатами розгляду може бути прийнятий в першому читанні з урахуванням зауважень та пропозицій Головного науково-експертного управління.
Протимінна діяльність в Україні (законопроект №9080-1)
Україна входить до числа країн з найбільшою у світі кількістю жертв від мін та інших вибухонебезпечних залишків війни. Відповідно до звіту Landmine Monitor 2016 року Україна знаходиться на 5 місці у світі за кількістю жертв після Афганістану, Лівії, Ємену і Сирії.
Законопроектом №9080-1 пропонується на законодавчому рівні визначити правові та організаційні засади здійснення протимінної діяльності в Україні, а також особливості державного регулювання у відповідній сфері. Зокрема, у законопроекті визначається перелік об’єктів та суб’єктів протимінної діяльності, порядок їх створення, організаційні та процедурні засади діяльності; вимоги до фахівців у сфері протимінної діяльності і розмінування та їх обов’язки; джерела фінансування протимінної діяльності; порядок обліку операторів протимінної діяльності, надання допомоги постраждалим особам (жертвам) від вибухонебезпечних предметів, визначення статусу територій для потреб протимінної діяльності тощо.
Варто зауважити, що законопроект №9080-1 потребує доопрацювання з огляду на наступне: сьогодні Міністерство оборони України здійснює функції національного органу з питань протимінної діяльності, однак у законопроекті не передбачені функції Міністерства оборони України як національного органу з питань протимінної діяльності чи можливість його взаємодії із запропонованими у проекті новими державними органами; до законопроекту необхідно додати фінансово-економічне обґрунтування; потребують доопрацювання визначення термінів, які використовуються в законопроекті та ряд інших недоліків.
Законопроект №9080-1 було прийнято в першому читанні 06.11.2018. За результатами розгляду може бути прийнятий в другому читанні та в цілому з урахуванням зауважень та пропозицій Головного науково-експертного управління.
Завантажити PDF