Цього тижня в порядку денному засідань Верховної Ради України
Додаткові дні відпустки (законопроект №5512)
Законопроектом №5512 пропонуються зміни, згідно з якими час, необхідний для проїзду у межах України до місця проведення наданої відпустки та назад, не буде зараховуватися до тривалості щорічної основної відпустки військовослужбовців, відпустки за сімейними обставинами та з інших поважних причин, які надаються в особливий період, під час дії воєнного стану. Іноді військовослужбовцю на дорогу потрібно 2-3 дні, що нівелює саму суть наданої відпустки. Дні в дорозі підтверджуватимуться квитками на поїзд, автобус, де буде вказано час проведений в дорозі. Цей нюанс буде врегульовано підзаконним нормативно-правовим актом Міністерства оборони. Законопроект було прийнято у першому читанні 27.02.2018, наразі очікується розгляд у другому читанні. Рекомендуємо прийняти законопроект №5512 за основу та в цілому.
Ідентифікація військовослужбовців Національної гвардії України (законопроект №5701)
Законопроект №5701 пропонує запровадити систему персональної ідентифікації військовослужбовців Національної гвардії України (далі – НГУ). Зокрема, передбачається створення єдиної бази індивідуальних номерів військовослужбовців НГУ та безкоштовний доступ до такої бази в мережі Інтернет шляхом надання такої інформації на запит за конкретним номером. Кожному військовослужбовцю НГУ передбачено довічне присвоєння індивідуального номера. Встановлюється обов’язок військовослужбовця завжди мати при собі жетон та індивідуальний номер на засобах захисту. Це дозволить громадянам легко бачити, запам’ятовувати та фіксувати індивідуальний номер військовослужбовця НГУ під час виконання ним завдань із охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки, у разі можливих неправомірних дій з його боку, або коли військовослужбовець НГУ не бажає представитись чи пред’явити своє службове посвідчення за аналогією ідентифікації поліцейських Національної поліції. За результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу.
Кримінальна відповідальність за злочини проти військовослужбовців (законопроект №1174)
Законопроект №1174 пропонує встановити кримінальну відповідальність за умисне знищення або пошкодження майна, посягання на життя, захоплення у заручники військовослужбовця Держприкордонслужби, ЗСУ, НГУ, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Управління державної охорони (перелік силових відомств вичерпний). Однак ст. ст. 115, 147, 194, 348 Кримінального кодексу України вже передбачають відповідальність за вказані злочини. Впровадження спеціальної відповідальності та встановлення вичерпного переліку силових відомств не є доцільним. Законопроект було прийнято у першому читанні 16.06.15, наразі очікується розгляд у другому читанні. Нагадаємо, що 13.03.2018 розгляд проекту Закону було відкладено. За результатами розгляду доцільно відхилити.
Застосування зброї та бойової техніки військовими частинами ЗСУ проти країни-агресора (законопроект №8264)
Законопроектом №8264 пропонується внести зміни до Закону України «Про Збройні Сили України» з метою залучення з’єднань, військових частин і підрозділів Збройних Сил України (ЗСУ) для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, надавши право на застосування зброї та бойової техніки з’єднанням, військовим частинам і підрозділам ЗСУ, залученим до здійснення цих заходів, у мирний час. Варто зауважити, що Закон України «Про Збройні Сили України» є законодавчим актом загального характеру і передбачає загальні правила використання ЗСУ, а не їх застосування проти конкретного агресора. Відповідно до цього норми, які автор пропонує змінити потрібно зробити більш загальними, передбачивши, що Збройні Сили України можуть бути застосовані проти боротьби від усіх агресорів, які посягають на суверенітет, територіальну цілісність та незалежність України, що можуть мати місце в майбутньому. Прийняття Закону без необхідних поправок не зможе досягнути поставленої цілі. Пропонуємо доопрацювати або ж відмовитися від запропонованих змін.
Узгодження термінології (законопроект №8293)
Із прийняттям Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» було впроваджено «заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях». У зв’язку із цим, чинні нормативно-правові акти в сфері національної безпеки і оборони потребують внесення змін задля узгодження термінів.
Ініціатори законопроекту №8293 також пропонують внести технічні зміни до законів України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист», «Про оздоровлення та відпочинок дітей», «Про запобігання корупції», «Про Національну поліцію», «Про виконавче провадження» щодо приведення термінології стосовно осіб з інвалідністю відповідно до Конвенції про права осіб з інвалідністю, а саме вживання терміну «особа з інвалідністю» замість поняття «інвалід», «діти з інвалідністю» замість «діти-інваліди» та «особа з інвалідністю внаслідок війни» замість «інвалід війни».
Рекомендуємо прийняти законопроект №8293 за основу та в цілому.