На засіданнях Верховної Ради в період із 16 до 19 лютого заплановано розгляд таких проєктів
Проєкт передбачає створення Національного військового меморіального кладовища – архітектурно-художнього комплексу, розміщеного на спеціально відведеній земельній ділянці на території Київської області, призначеного для організації почесних поховань та перепоховань борців за незалежність України у ХХ столітті, військовослужбовців, які померли (загинули) під час виконання бойових завдань, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни та осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною.
Замовником будівництва Національного військового меморіального кладовища є Мінветеранів. Витрати на поховання передбачено за рахунок коштів Державного бюджету. Зразок намогильних споруд та меморіальних табличок затверджується КМУ.
Проєкт установлює заборону на поховання на Національному військовому меморіальному кладовищі осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії, осіб, що займали керівні посади у вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР). Виключенням є особи, які брали участь в АТО/ООС або є борцями за незалежність у ХХ столітті.
У пояснювальній записці зазначено, що орієнтовна вартість робіт із виконання благоустрою ділянки 30 га становить 2,1 млн грн.
Позиція Юридичної сотні: підтримати в цілому.
Проєкт закону № 4113 пропонує посилити соціальну захищеність осіб з інвалідністю шляхом запровадження позачергового обслуговування їх у будь-яких касах та підприємствах, а також позачергового пропуску деяких категорій серед осіб з інвалідністю через державний кордон України, контрольні пункти в’їзду на тимчасово окуповані території та виїзду у визначених випадках. Такі зміни поширюються на того, хто супроводжує особу з інвалідністю 1 групи чи дитину з інвалідністю, а також не більш як на дві особи, які супроводжують особу з інвалідністю або дитину з інвалідністю під час перетину кордону.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
Проєкт пропонує запровадити жетони з індивідуальним номером для військовослужбовців НГУ. Жетон з індивідуальним номером (який зберігається за особою впродовж усього строку служби) посвідчує належність військовослужбовця до Національної гвардії України й підтверджує його повноваження з охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки. Індивідуальний номер також закріплюється на засобах індивідуального захисту під час виконання військовослужбовцем НГУ своїх повноважень з охорони громадського порядку. Приховувати або перешкоджати фіксації індивідуального номера військовослужбовцям НГУ заборонено.
На період відсторонення від виконання службових обов’язків жетон підлягає вилученню. Доступ до інформації з бази індивідуальних номерів надається безкоштовно на офіційному вебсайті НГУ в спосіб, що дозволяє за індивідуальним номером отримати інформацію про прізвище, ім’я та по-батькові військовослужбовця НГУ, його військове звання, посаду й наявність у нього повноважень з охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки. Доступ до інформації надається з урахуванням вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації».
На період ООС вимоги щодо індивідуального номера не поширюються на військовослужбовців НГУ під час виконання завдань з охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки в районі бойових дій і зонах безпеки, прилеглих до району бойових дій.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
Проєкт передбачає створення спеціальної бази даних із знеособленими даними про генетичні ознаки людини та відомостями про них із метою встановлення осіб, які вчинили злочин, ідентифікації загиблих, розшуку зниклих безвісти тощо. Держателем цієї бази даних визначено МВС, яке матиме повний доступ до інформації. До бази даних підлягають внесенню зазначені в реєстраційних картках закодована абетково-цифрова інформація про генетичні ознаки людини та знеособлені відомості про них. Порядок унесення інформації до бази визначатиме КМУ. Проєкт передбачає обов’язкову та добровільну реєстрацію геномної інформації. Обов’язковою процедура буде для осіб, засуджених за вчинення певних категорій злочинів, а також щодо яких було обрано запобіжний захід. До бази буде також унесена інформація про невпізнані останки та інформація щодо зниклих безвісти осіб (якщо буде відібрано зразки матеріалу з особистих речей такої особи). Обов’язкова державна реєстрація геномної інформації здійснюється за рахунок коштів державного бюджету. Добровільна реєстрація геномної інформації буде проводитись на підставі письмової заяви особи (на платній основі). Окремо передбачена процедура відбору біологічного матеріалу для внесення до бази даних і щодо військовослужбовців, які вступають або призиваються на військову службу (причому дані оновлюються кожних 8 років). Порядок зберігання біологічного матеріалу, відібраного для проведення державної реєстрації геномної інформації в осіб, які добровільно вступають або призиваються на військову службу, та чинних військовослужбовців встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
Законопроєкт № 3911 (у редакції до другого читання) не згадує про посилення відповідальності за завідомо неправдиве повідомлення про загрозу безпеці громадян у вигляді факультативного покарання (конфіскації майна). Натомість у редакції проєкту до другого читання передбачено додаткову кваліфікуючу ознаку тяжкості вчиненого злочину: якщо об’єктами завідомо неправдивого повідомлення стали критично важливі об’єкти інфраструктури або будівлі чи споруди, що забезпечують діяльність органів державної влади, або заклади охорони здоров’я чи освіти. Таке повідомлення (як і у випадку вчинення злочину повторно або в разі настання тяжких наслідків) тягнутиме за собою відповідальність від 4 до 8 років позбавлення волі.
Основна мета — зменшення кількості завідомо неправдивих повідомлень про загрозу безпеці громадян, знищення чи пошкодження об’єктів власності, особливо, якщо об’єктами таких діянь стали критично важливі об’єкти інфраструктури або об’єкти чи споруди, що забезпечують діяльність органів державної влади, без розширення повноважень правоохоронних органів. Законопроєкт зумовлений збільшенням кількості таких завідомо неправдивих повідомлень за останні роки.
Довідково: критично важливі об’єкти інфраструктури – підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, діяльність яких безпосередньо пов’язана з технологічними процесами та/або наданням послуг, що мають велике значення для економіки та промисловості, функціонування суспільства та безпеки населення, виведення з ладу або порушення функціонування яких може справити негативний вплив на стан національної безпеки і оборони України, навколишнього природного середовища, заподіяти майнову шкоду та/або становити загрозу для життя і здоров’я людей.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
Протягом 180 днів із дня набрання чинності цим проєктом базою оподаткування ПДВ для ввезення на митну територію України вживаного транспортного засобу (ТЗ), що класифікується за товарними позиціями 8702, 8703, 8704 (якщо маса ТЗ не більше 3,5 т) та 8711, увезеного на митну територію України в період до 31 грудня 2020 року, буде сума сплаченого акцизного податку.
Акцизний податок для таких транспортних засобів буде розраховуватись за новою формулою, Ставка = Ставкабазова + Vе + Fе, причому базова ставка залежить від віку авто (чим старіше авто, тим більшим є розмір базової ставки, від 0 євро за авто віком до 9 років, до 125 євро за авто, із дня виготовлення якого минуло понад 14 років), величина Vе залежить від об’єму двигуна, а Fе — від його типу (дизельний, бензиновий, змішаний). Така формула не застосовується, якщо транспортні засоби не відповідають екологічним нормам “ЄВРО-2” та/або мають походження з країни, визнаної державою-окупантом або державою-агресором. Використання вказаної формули для обчислення акцизного податку можливе для транспортних засобів, які були ввезені в період до 31.12.2020.
Проєкт спрямований на тимчасове вирішення проблем із легалізацією вживаних автомобілів через обмежений строк його дії. Окрім того, норми мають зворотну дію в часі, оскільки стосуються транспортних засобів, які вже ввезені в період до 31.12.2020, тоді як зворотна дія закону в часі допускається лише у випадку пом’якшення (або скасування) відповідальності для осіб. У проєкті закону (та в супровідних матеріалах) немає фінансово-економічного обґрунтування та обґрунтування економічної доцільності запропонованих ставок акцизного податку.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
Протягом 180 днів із дати набрання чинності проєктом уживані авто з-за кордону, що класифікуються за товарними позиціями 8702, 8703, 8704 (якщо їхня маса не більше 3,5 т) та 8711, увезені на митну територію України фізичними особами в період до 31.12.2020, звільняються від обкладання ввізним митом, якщо особою будуть дотримані вимоги, що передбачені проєктом №4643-д. Здійснення митного оформлення транспорту, щодо якого не дотримані строки та умови митних режимів тимчасового ввезення або транзиту, протягом 180 днів можливе за умови добровільної сплати до державного бюджету п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8500 грн). Це звільняє фізичних осіб від відповідальності за недотримання вимог режимів тимчасового ввезення або транзиту.
Проєкт має тимчасову дію строком 180 днів від дати набуття чинності (а також зворотну дію в часі, оскільки поширюється лише на ТЗ, що ввезені до 31.12.2020 року). Це не дозволяє використати вказаний механізм особам, які ввезли вживане авто з-за кордону пізніше цієї дати, а також порушує принцип рівності щодо громадян, які здійснили ввезення ТЗ з-за кордону до 31.12.2020, проте виконали всі законодавчі вимоги щодо його розмитнення. До проєкту відсутнє фінансово-економічне обґрунтування, не наведено також обґрунтування визначеного проєктом розміру добровільного внеску до бюджету саме в розмірі 8500 грн. Окрім того, митне оформлення, відповідно до норм проєкту, буде здійснюватися з виконанням митних формальностей відповідно до тимчасового порядку, затвердженого КМУ.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
Проєкт урегулювує порядок обігу та використання цивільної вогнепальної зброї та боєприпасів до неї, пропонує надати суб’єктам охоронної діяльності право придбавати, зберігати та використовувати в установленому законодавством порядку цивільну вогнепальну зброю та боєприпаси до неї, а персоналу охорони – використовувати таку зброю та боєприпаси під час здійснення своєї професійної діяльності. Проєкт регламентує створення Єдиного реєстру зброї та боєприпасів до неї, (з відповідною кулегільзотекою для кожної одиниці зареєстрованої зброї, що полегшить моніторинг використання кожної одиниці зареєстрованої зброї). Установлено перелік вимог до потенційних власників зброї. Проєкт передбачає можливість спадкування цивільної вогнепальної зброї, проте не вирішує питання переходу такої зброї у випадку припинення юридичної особи, яка мала на неї право. У разі носіння зброї громадянами під час воєнного стану передбачено право військовослужбовців чи поліцейських вилучити таку зброю, проте не визначено обов’язкових документів, що складаються внаслідок такого вилучення, порядок унесення відомостей до Реєстру у разі вилучення тощо. Це створює додаткові можливості для зловживань службовим становищем під час воєнного стану.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
Завантажити PDF