110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Зміни до Державного бюджету України на 2022 рік (7413 від 26.05.2022)

 

Зміни до Державного бюджету України на 2022 рік розроблено за ініціативою Уряду і безпосередньо Міністерства фінансів України для подальшого здійснення невідкладних заходів, спрямованих на протидію широкомасштабній збройній агресії росії проти України. Закон збільшує видатки загального фонду державного бюджету на 287,69 млрд грн за рахунок додаткових зовнішніх запозичень, які пропонується спрямувати на:

  • національну безпеку та оборону 247 769,9 млн грн, з них:
    • Міноборони (разом з Держспецтрансслужбою) 166 118,1 млн грн; 
    • системи МВС (Нацполіція, Держприкордонслужба, Нацгвардія, Державна міграційна служба, ДСНС, апарат МВС) 76 430,1 млн грн; 
    • Головне управління розвідки Міноборони 921,4 млн грн; 
    • Службу безпеки 2 782,0 млн грн, з них оплата праці — 2 583,8 млн грн;
    • Управління державної охорони — 321,5 млн грн;
    • Службу зовнішньої розвідки 648,8 млн грн;
    • Адміністрацію Держспецзв’язку 548,0 млн грн.
  • поповнення резервного фонду 1 500 млн грн;
  • надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка» 5 824,5 млн грн;
  • фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за різними пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду 20 063,1 млн грн;
  • надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг 12 536,7 млн гривень.

31.05.2022 закон прийнято, направлено на підпис Президенту.

 

Підтримка волонтерської діяльності (№ 7363, 7364 від 10.05.2022)

Проєкти пропонують забезпечити волонтерів додатковою підтримкою, зокрема:

  • установлюють, що одноразова грошова допомога в разі настання інвалідності або смерті також надається волонтеру (його сім`ї), якщо особа надавала допомогу у відповідних районах після початку повномасштабного вторгнення рф, чи його сім’ї (наразі ОГД може отримати лише волонтер, який надава допомогу в АТО/ООС);
  • зменшують податкове навантаження на волонтерів;
  • визначають обов’язок для органів державної влади та органів місцевого самоврядування сприяти волонтерській діяльності.

Крім того, проєкт № 7363 доповнює напрями волонтерської діяльності, уточнює, що волонтерити можна онлайн, указує, за яких умов договір про провадження волонтерської діяльності повинен укладатися письмово, а також регулює волонтерство неповнолітніх та малолітніх осіб.

До законопроєктів не здійснено фінансово-економічного обґрунтування, хоча вони впливатимуть на показники Держбюджету, до того ж вони містять техніко-юридичні зауваження, неврахування яких може негативно вплинути на соціально-правовий захист волонтерів.

31.05.2022 проєкти прийняті за основу зі скороченими строками підготовки до другого читання. 

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати після доопрацювання.

 

Додаткові гарантії захисту журналістів, які працюють у зоні бойових дій та на тимчасово окупованих територіях (7367 від 11.05.2022)

Законопроєкт пропонує:

  1. зобов’язати засоби масової інформації забезпечувати журналістів та інших працівників, які відряджені працювати в райони ведення воєнних дій та/або на тимчасово окуповану територію України, засобами захисту від уражень вогнепальної зброї, осколкових уражень та медичними аптечками;
  2. запровадити обов’язкове страхування життя і здоров’я журналістів та інших працівників ЗМІ на період виконання ними роботи в районах ведення воєнних дій та/або на тимчасово окупованій території України за рахунок роботодавця;
  3. установити фіксований розмір одноразової грошової допомоги журналістам у разі поранення (контузії, травми або каліцтва) під час виконання професійних обов’язків, а саме 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, що станом на сьогодні становить 124 тис. грн.

 

31.05.2022 законопроєкт прийнято за основу, готується на друге читання. 

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт після доопрацювання.

 

Створення Національного військового меморіального кладовища (№ 4225 від 16.10.2020)

Парламент прийняв закон, що передбачає створення Національного меморіального кладовища, яке буде включати військове кладовище, музейний комплекс, ритуальну будівлю та інші необхідні споруди для організації почесних поховань загиблих (померлих):

  • військовослужбовців сил безпеки та оборони, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; 
  • військовослужбовців Героїв України, яким починаючи з 2014 року вручено орден “Золота Зірка”, а також військовослужбовців, нагороджених орденом Богдана Хмельницького трьох ступенів, орденом “За мужність” трьох ступенів, орденом княгині Ольги трьох ступенів; 
  • учасників бойових дій, які отримали статус на підставі:
  • участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки або відрядження в держави, де в цей період велися бойові дії;
  • участі в АТО, ООС, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією рф проти України;
  • виконання бойового (службового) завдання із захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в умовах безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з військовими формуваннями інших держав і незаконними збройними формуваннями на кораблі, катері, судні забезпечення, літаку та вертольоті;
  • виконання завдань на тимчасово окупованій території України, у районі проведення АТО та на інших територіях, де велися бойові дії, під прикриттям; 
  • виконання завдань руху опору на тимчасово окупованій території України, у районі проведення АТО та на інших територіях, де велися бойові дії, під прикриттям, у межах конфіденційного співробітництва;
  • осіб з інвалідністю внаслідок війни, які отримали статус на підставі:
  • поранення, контузії, каліцтва або захворювання внаслідок участі в АТО, ООС, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією рф проти України;
  • поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час виконання своїх завдань на тимчасово окупованій території України, у районі проведення АТО та на інших територіях, де велися бойові дії, у межах конфіденційного співробітництва;
  • військовослужбовців, які були направлені для участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки або у відрядження до держав, на території яких у цей період велися бойові дії. 

Закон також визначає, хто не може бути похованим на Національному меморіальному кладовищі:

  • особи, які на день смерті мали судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята;
  • особи, які обіймали керівні посади в комуністичній партії;
  • особи, які обіймали керівні посади у вищих органах державної влади і управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, органах державної влади і управління областей, міст республіканського підпорядкування, працівники радянських органів державної безпеки всіх рівнів.

Місце розташування Національного військового меморіального кладовища визначається за допомогою публічного обговорення територіальної громади, за винятком воєнного стану. 

Замовником будівництва кладовища є Мінветеранів. Будівництво кладовища, його утримання та охорона, почесне поховання здійснюються за рахунок коштів державного бюджету відповідно до закону. Порядок організації здійснення почесних поховань на військовому кладовищі та увічнення пам’яті в музейному комплексі Національного військового меморіального кладовища визначається урядом.

31.05.2022 Закон прийнято парламентом та 01.06.2022 відправлено на підпис Президенту України.

 

Аудиторська діяльність під час воєнного стану та в післявоєнний період (№7347 від 04.05.2022)

Проєкт пропонує виключити (або не включати) до українського Реєстру аудиторів тих осіб, які:

  • мають російське громадянство або перебувають у реєстрі аудиторів чи професійній організації аудиторів/бухгалтерів рф;
  • здійснюють аудиторську діяльність у фірмах, які зареєстровані в рф, або бенефіціаром яких є громадянин рф, або якщо громадянин рф у таких фірмах володіє часткою чи правом голосу. Такі ж обмеження застосовуються і до юридичних осіб суб’єктів аудиторської діяльності, якщо серед їхніх засновників/учасників/акціонерів є громадяни рф або вони належать до аудиторської мережі, що зареєстрована в рф.

 

Також на період дії воєнного стану та до кінця другого календарного року, у якому його припинено або скасовано, аудитори (які не мають трудових відносин із суб’єктами аудиторської діяльності) та суб’єкти аудиторської діяльності не сплачують членських внесків на користь Аудиторської палати України. У цей же строк аудитори не сплачують відсоток від суми винагороди за договором та деякі інші платежі. Якщо внески за пільговий період сплачені надмірно,  вони зараховуються на майбутнє. Усю необхідну звітність аудитори можуть подати впродовж 3 місяців після скасування воєнного стану без застосування будь-яких санкцій. Проведення перевірок з контролю якості аудиторських послуг призупинено на час воєнного стану. Свідоцтва про відповідність системи контролю якості аудиторських послуг, які були видані суб’єктам аудиторської діяльності у 2017-2018 році, автоматично продовжуються на 12 місяців.

01.06. 2022 Закон направлено на підпис Президентові.

 

Урегулювання діяльності АРМА щодо управління активами під час дії воєнного стану (№ 7342 від 02.05.2022)

Під час дії воєнного стану Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (АРМА) може бути прийняте рішення про придбання облігацій внутрішньої державної позики за рахунок коштів, розміщених на його депозитних рахунках. У разі скасування арешту розміщених на рахунках Національного агентства грошових коштів, спрямованих на придбання облігацій внутрішньої державної позики, Національне агентство, за погодженням із їхнім законним власником, протягом десяти днів приймає рішення про продаж таких облігацій або про їхню передачу власнику.  Якщо дохід за облігаціями є більшим, ніж розмір процентної ставки, різниця між ними перераховується Національним агентством до Державного бюджету України протягом десяти робочих днів з наступного дня після погашення облігацій внутрішньої державної позики. У разі передачі власнику цих облігацій проценти за ними зараховуються законному власнику в повному обсязі. Якщо ж активи були продані Національним агентством, одержані кошти з процентами повертаються особі, яка була законним власником таких активів на момент реалізації їх, протягом десяти робочих днів із дня отримання рішення про скасування арешту та реквізитів рахунку.

 

Рухоме та нерухоме майно, цінні папери, майнові та інші права в управлінні АРМА можуть бути передані для потреб держави під час дії воєнного стану. Рішення про таку передачу приймається відповідним військовим командуванням за погодженням з Головою Національного агентства. Ці активи підлягають поверненню або відшкодуванню їхньої вартості Національному агентству в місячний строк після закінчення воєнного стану.

 

31.05.2022 року закон прийнято, направлено на підпис Президенту.

 

Урегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану (7325 від 28.04.2022)

Законопроєкт призупиняє на час дії воєнного стану положення щодо тривалості освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти не менше 175 навчальних днів;  кількості учнів у класі (наповнюваності класу) державного, комунального закладу освіти; реорганізації, зміни типу, ліквідації закладу загальної середньої освіти в сільській місцевості, що допускаються лише після громадського обговорення проєкту рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.

 

Визначається можливість продовження строку дії строкового трудового договору (контракту), укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти, без проведення конкурсу  до припинення або скасування в Україні або на відповідній території воєнного стану, але не більше ніж на шість місяців з дня його припинення чи скасування.

 

Пропонується також збільшити строк повноважень тимчасового складу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти на час воєнного стану. 

 

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.

31.05.2022 законопроєкт прийнято за основу

 

Завантажити PDF