Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Новини тижня від 7 вересня 2020

Верховна Рада

З 1 до 4 вересня Верховна Рада України розглянула законопроєкти

Фінансування дитячого відпочинку (законопроєкт №3819 від 09.07.2020)

Законопроєкт пропонує внести зміни до ЗУ “Про Державний бюджет України на 2020 рік” (з відповідним фінансово-економічним обґрунтуванням) та збільшити видатки на оздоровлення і відпочинок дітей, які потребують особливої уваги та підтримки (з багатодітних сімей, дітей-сиріт, дітей УБД, дітей з інвалідністю), у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку незалежно від форм власності.

Закон прийнято, готується на підпис Президенту.

Захист прав дітей (законопроєкт №3594 від 04.06.2020)

Проєкт передбачає, що особи з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, які мають інвалідність, можуть проживати та виховуватися в прийомній сім’ї, дитячому будинку сімейного типу з батьками-вихователями до досягнення ними 23-річного віку незалежно від того, чи навчаються вони в закладі загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти.

Законопроєкт готується до другого читання.

✅ Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

Звільнення ВПО від сплати туристичного збору (проєкт №3103 від 21.02.2020)

Законопроєкт №3103 передбачає, що платниками туристичного збору не можуть бути особи, взяті на облік як внутрішньо переміщені відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» ─ у разі, якщо адреса їхнього фактичного місця проживання, зазначеного в довідці про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, є адресою одного з місць проживання (ночівлі), визначених у підпункті 268.5.1 ПКУ (готелі, кемпінги, мотелі, гуртожитки для приїжджих, хостели, будинки відпочинку, туристичні бази, гірські притулки, табори для відпочинку, пансіонати та інші заклади готельного типу, санаторно-курортні заклади; житловий будинок, прибудова до житлового будинку, квартира, котедж, кімната, садовий будинок, дачний будинок, будь-які інші об’єкти, що використовуються для тимчасового проживання (ночівлі)). Законопроєкт №3103 не містить фінансово-економічного обґрунтування і не вирішує питання дотації місцевим бюджетам для компенсації відповідних витрат.

❌ Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати в частині фінансово-економічного обґрунтування.

Законопроєкт прийнято за основу, готується на друге читання.

Посилення захисту лісів, запобігання пожежам (№3526 від 22.05.2020)

Законопроєкт пропонує заборонити знищення або пошкодження рослинності, випалювання сухої рослинності або її залишків на землях водного фонду, у тому числі в прибережних захисних смугах та на островах, зайнятих лісами, смугах відведення, берегових смугах водних шляхів (адміністративна відповідальність за таке діяння передбачатиме накладення штрафу на громадян від ста вісімдесяти (3060 грн) до трьохсот шістдесяти (6120 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від дев’ятисот (15300 грн) до однієї тисячі двохсот шістдесяти (21420 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 Від землекористувачів вимагається обкошувати (з прибиранням скошеного) та оборювати землі в місцях, прилеглих до торфовищ, полезахисних лісових смуг луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, у смугах відводу автомобільних доріг і залізниць. 

Законопроєкт готується на друге читання.

✅ Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

Військово-цивільні адміністрації (проєкт № 3913 від 21.07.2020)

Законопроєкт передбачає можливість створення військово-цивільних адміністрацій на території об’єднаних територіальних громад (це положення враховує здобутки децентралізації). Однак цей же проєкт містить положення про можливість утворення військово-цивільних адміністрацій у разі встановлення Центральною виборчою комісією неможливості забезпечити підготовку та проведення місцевих виборів на окремих територіях. На нашу думку, така норма потребує широкого громадського та експертного обговорення, оскільки потенційно містить загрозу для виборчої процедури, затвердженої чинним законодавством. 

Законопроєкт готується на друге читання.

❌ Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.

Звільнення від сплати судового збору за оскарження постанов у справах про адміністративні правопорушення (проєкт №3424 від 04.05.2020)

Законопроєкт пропонує звільнити осіб від сплати судового збору у випадку оскарження постанов у справах про адміністративні правопорушення (іноді сума такого збору перевищує розмір накладеного стягнення).

Законопроєкт прийнято за основу, готується на друге читання.

✅ Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

Електронні трудові книжки (проєкт 3623 від 10.06.2020)

Законопроєкт пропонує п’ятирічний строк для включення до Державного реєстру відомостей з паперових трудових книжок про трудову діяльність працівника (протягом цього періоду застосовуватиметься як паперова трудова книжка, так і електронна форма. Внести дані до Реєстру може працівник або роботодавець з використанням кваліфікованого електронного підпису. Після внесення відомостей про трудову діяльність працівника до Державного реєстру роботодавець зобов’язаний видати оригінал паперової трудової книжки працівникові.

Законопроєкт готується на друге читання.

✅ Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

Створення Бюро економічної безпеки (3087-д від 02.07.2020)

Для уникнення дублювання функцій та повноважень, зменшення тиску на суб’єктів господарювання передбачено створення єдиного органу, відповідального за боротьбу з економічними злочинами. Проєкт спрямований на регулювання прав та обов’язків, компетенцій новоствореного органу.

Окрім того, проєкт №3087-д передбачає внесення змін до КУпАП та КК України (такі зміни, відповідно до чинного законодавства, повинні вноситись спеціальними законами). Адміністративним правопорушенням пропонується визнати використання ознак належності до Бюро, що, без вичерпного переліку таких ознак, суперечить принципу законодавчої визначеності.

Законопроєкт готується на друге читання.

❌ Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.

Ратифікація Протоколу до Конвенції про передачу засуджених осіб (№0050 від 02.07.2020)

Проєкт № 0050 спрямований на ратифікацію Протоколу, що вносить зміни до Конвенції про передачу засуджених осіб. Передача засудженої особи до Держави громадянства може здійснюватися без згоди такої особи в разі, коли вирок або адміністративне рішення, винесені щодо неї, містять у собі наказ про висилку чи депортацію або будь-який інший захід, у результаті якого такій особі більше не буде дозволено залишатися на території Держави винесення вироку після звільнення.

Закон прийнято, готується на підпис Президентові.

✅ Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

Відповідальність за порушення щодо надання інформації у сфері донорства крові (№3649 від 12.06.2020)

Умисне приховування інформації або подання неправдивих відомостей про стан свого здоров’я особою, яка виявила бажання стати донором, якщо її дії спричинили або могли спричинити шкоду здоров’ю реципієнта, передбачає (у редакції проєкту) адміністративну відповідальність у вигляді штрафу від двадцяти п’яти (425 грн) до п’ятдесяти (850 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Право складати протокол про таке порушення надається уповноваженим посадовим особам органів охорони здоров’я.

Законопроєкт готується на друге читання.

✅ Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

 

Комітет ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів

на засіданнях 8 та 9 вересня планує розглянути законопроєкти

Новий вид військової служби (проєкт №3553 від 28.05.2020)

Законопроєкт визначає новий вид військової служби, а саме службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, без оголошення мобілізації. Такий вид військової служби спрямований на осіб, які перебувають в оперативному резерві першої черги. Максимальний строк служби за призовом визначається Головнокомандувачем, проте в будь-якому випадку не може перевищувати шести місяців. Такий призов може здійснюватися без оголошення мобілізації в умовах особливого періоду неодноразово. За ухилення від призову проєктом передбачена кримінальна відповідальність. З огляду на те, що в особливий період усі, хто проходив військову службу (за мобілізацією або на підставі укладеного контракту) зараховуються до оперативного резерву першої черги, такий вид призову, незважаючи на всі збережені соціальні гарантії, не відповідає інтересам ветеранів, оскільки нівелює ефективність процесу повернення до мирного життя після завершення військової служби.

❌ Рекомендація Юридичної сотні: відхилити законопроєкт.

Податкові пільги для призваних резервістів (проєкт №3554 від 28.05.2020)

Фізичні особи-підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, які мали або не мали найманих працівників, призвані на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, за власною заявою на весь період їхньої військової служби звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб, а також звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку. Чинність вказаних пільг не поширюється на мобілізованих осіб або контрактників.

❌ Рекомендація Юридичної сотні: відхилити законопроєкт.

Житло для осіб з інвалідністю (№ 3780  від 02.07.2020)

Законопроєкт пропонує особам з інвалідністю, які проживають у житлових приміщеннях, що не пристосовані до їхніх потреб, можливість стати на квартирний облік, навіть якщо вони не потребують поліпшення житлових умов. Встановлюється порядок забезпечення осіб з інвалідністю житлом, що буде пристосованим до їхніх потреб, шляхом обміну житла, займаного на умовах найму, або надання житла за умови передачі займаного житла, яке перебуває в приватній власності особи з інвалідністю, у власність територіальної громади.

✅ Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт

Допомога на час карантину (№3782 від 02.07.2020)

Законопроєкт пропонує забезпечити отримання фізичними особами-підприємцями, які є застрахованими особами та звільнені від сплати за себе єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування допомоги в разі часткового безробіття на період карантину в розмірі ⅔ мінімальної заробітної плати (станом на 01.09.2020 ця сума складає близько 3334 грн). Такі особи не зобов’язані подавати довідку про сплату ЄСВ за попередні 6 місяців роботи.

✅ Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт

Надання захисту іноземцям та особам без громадянства (№ 3387 від 24.04.2020р.)  

Основною метою законопроєкту є удосконалення законодавства України, що регулює суспільні відносини у сфері міжнародного захисту іноземців та осіб без громадянства. Зокрема, ним уточнюються повноваження органів виконавчої влади щодо таких осіб та деталізуються ряд процедурних питань. Наприклад, порядок подання та розгляду заяв шукачів захисту, порядок ухвалення рішень та  оскарження їх. Також проєктом урегульовується порядок та процедура реалізації Президентом конституційного повноваження з надання притулку. Більше того, законопроєкт містить таку важливу новелу для українського законодавства як інтеграція користувачів захисту в українське суспільство (хоча поки йдеться тільки про біженців). 

Однак ряд пропозицій законопроєкту викликають застереження та потребують суттєвого доопрацювання. Для прикладу, ст. 6 проєкту передбачає затримання іноземців, які порушили правила перетину державного кордону чи перебування в Україні, на весь строк розгляду їхнього клопотання аж до винесення остаточного рішення. Разом з тим, як свідчить практика, оскарження таких клопотань може тривати роками, відповідно, можливе й тривале позбавлення таких осіб волі без визначення покарання на основі рішення суду. Також в законопроєкті авторами використовується багато оціночних формулювань, які можуть трактуватись по-різному службовими особами, які розглядають заяву про надання захисту (наприклад, ст. 13 “… існують серйозні підстави вважати, що шукач захисту становить загрозу…”.). Або ж інша норма, яка вимагає від шукачів захисту звернутись із заявою “без зволікань“, недотримання якої може мати наслідком відмову в розгляді заяви. На практиці така вимога може вилитись  у необґрунтовані відмови в наданні іноземцям та особам без громадянства відповідного статусу та, відповідно, у подальше оскарження таких рішень у судовому порядку  (та, найімовірніше, задоволення судом таких скарг).  

 ❌ Рекомендація Юридичної сотні: законопроєкт потребує доопрацювання.

Забезпечення рівних можливостей матері та батька на догляд за дитиною (№ 3695 від 19.06.2020)

Законопроєкт № 3695 пропонує внести зміни до Кодексу законів про працю України (КЗпП України) та Закону України “Про відпустки” з метою забезпечити як для жінок, так і для чоловіків однакові умови використання соціальних відпусток, пов’язаних з народженням дитини та доглядом за нею (зокрема відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку тощо).

Запропоновано встановити новий вид відпустки, а саме оплачуваної відпустки в разі народження дитини тривалістю до 14 календарних днів, яка надається не пізніше ніж за два тижні з дня народження дитини. Ця відпустка може надаватись одній з таких осіб: чоловіку, дружина якого народила дитину; батьку дитини в разі, якщо він не перебуває в зареєстрованому шлюбі з матір’ю дитини, але які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки; бабусі або дідусю або іншому повнолітньому родичеві дитини, який фактично доглядає за дитиною, якщо мати (батько) дитини є одинокою матір’ю (батьком).

Альтернативний законопроєкт № 3695-1 пропонує встановити рівні можливості для жінок та чоловіків, які виховують дітей без матері (батька), також щодо неповного робочого часу; заборони залучення до надурочних робіт, робіт у вихідні дні та направлення у відрядження; заборони відмовляти в прийнятті на роботу й знижувати заробітну плату з мотивів, пов’язаних з наявністю дитини віком до чотирнадцяти років або дитини з інвалідністю; надання путівок до санаторіїв та будинків відпочинку й  матеріальної допомоги.

✅ Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.

 

Кабінет Міністрів України

Відшкодування курсантами та особами офіцерського складу витрат, пов’язаних з їхнім утриманням у вищих навчальних закладах

Постановою КМУ від 02.09.2020 № 779 збільшено строк проходження служби до 10 років після закінчення вищого військового навчального закладу для осіб офіцерського складу, які оволоділи спеціальностями льотного складу авіації, протягом якого військовослужбовець не може звільнитись без відшкодування витрат, пов’язаних з його утриманням у закладі вищої освіти.

З постановою можна ознайомитись, перейшовши за лінком.

Грошова компенсація постраждалим, житлові будинки (квартири) яких зруйновано внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією Російської Федерації

Кабінет Міністрів України (постановою від 02.09.2020 № 767) затвердив новий порядок виплати грошової допомоги постраждалим від надзвичайних ситуацій, житлові будинки (квартири) яких зруйновано внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією Російської Федерації. Допомогу можуть отримати лише ті особи, які відмовилися від евакуації, відселення та залишилися на попередньому місці проживання та/або в межах відповідного населеного пункту.

Постановою № 767 деталізовано перелік документів, необхідних для отримання компенсації, процедуру проведення обстеження житла, склад та повноваження комісії, яка приймає відповідні рішення, а також передбачено випадки відмови в наданні грошової компенсації. Постанова регламентує порядок розподілу коштів у разі, якщо житлове приміщення належить особам на праві спільної власності. 

Затверджено зразки акта обстеження житла, заяви на його проведення, а також довідки про визнання особи постраждалою внаслідок надзвичайної ситуації.

Докладніше за посиланням.

Здійснення заходів із психологічної реабілітації постраждалих учасників Революції Гідності, учасників АТО та ООС 

Згідно з Постановою КМУ від 02.09.2020 № 771 відповідні кошти з державного бюджету відтепер спрямовуються не лише на організацію та проведення в Україні та за кордоном навчально-тренувальних зборів національної збірної команди, а й змагань з видів спорту за програмою Ігор, а також проведення індивідуальних тренувань та консультацій фахівців із психологічного забезпечення. Кошти на осіб, які забезпечують організаційне супроводження, виділяються лише в разі потреби їхнього залучення. 

 

Офіс Президента України

Зарахування до строку вислуги у військовому званні часу перебування у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами, відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, відпустці для догляду за дитиною, яка потребує домашнього догляду

Указом Президента України №372/2020 встановлено, що перебування військовослужбовця у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами, відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, відпустці для догляду за дитиною, яка потребує домашнього догляду, тривалістю, визначеною в медичному висновку, зараховується до строку вислуги у військовому званні.

Такі зміни стосуються військовослужбовців Збройних сил України (зокрема й іноземців), Служби зовнішньої розвідки України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної прикордонної служби України, Управління державної охорони України, Служби безпеки України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України.

 

Новини Юридичної сотні

Завантажити PDF