Верховна Рада України
Проєкт державного бюджету містить наступні бюджетні програми, які спрямовані на виконання гарантій для ветеранів.
Бюджетні програми Мінветеранів
Фінансова підтримка громадських об’єднань ветеранів на виконання загальнодержавних програм (проєктів, заходів), заходи з відвідування військових поховань і військових пам’ятників та з відзначення святкових, пам’ятних та історичних дат – 8,5 млн. Такий самий обсяг фінансування програма має й у 2020 році.
На забезпечення виконання заходів із психологічної реабілітації, соціальної та професійної адаптації, забезпечення санаторно-курортним лікуванням постраждалих учасників Революції Гідності, учасників АТО/ООС, членів сімей загиблих (померлих) у бюджеті до другого читання закладається 255,56 млн, що на 9,5 млн більше, ніж у 2020 році, проте на 600 тис. грн менше, ніж було закладено в законопроєкті до першого читання.
Фінансування програми компенсації за житло особам з інвалідністю І-ІІ групи та сім’ям загиблих становить 305 млн. Аналогічний обсяг фінансування програма має й у 2020 році.
Фінансування програми компенсації за житло для учасників АТО/ООС, які є особами з інвалідністю ІІІ групи або внутрішньо переміщеними особами, становить 248 млн, у 2020 році – аналогічний об’єм фінансування.
Компенсація за житло для учасників бойових дій на території інших держав (у тому числі в Афганістані) – 50 млн. Аналогічний обсяг фінансування й у 2020 році.
Компенсація за купівлю житла постраждалим учасникам Революції Гідності – 12 млн, як у 2020 році.
На забезпечення роботи апарату Мінветеранів у 2021 році закладено 374 млн, у 2020 – 377 млн.
Бюджетні програми Мінсоцполітики
Виплати до 5 травня – 1 млрд 382 млн, у 2020 – така ж сума видатків.
ОГД для постраждалих учасників Революції Гідності – 5 млн, у 2020 – 10 млн.
Санаторно-курортне лікування ветеранів війни, осіб, на яких поширюється чинність законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про жертви нацистських переслідувань» та осіб з інвалідністю , – 245 млн (замість 250 млн, що пропонувались у першому читанні), у 2020 – 209 млн.
Виплата матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим із військової строкової служби, – 82 млн, аналогічна сума видатків й у 2020 році.
15.12.2020 закон прийнято, готується на підпис Президенту.
Суд, постановляючи ухвалу про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, ураховуючи підстави та обставини, передбачені статтями 177 і 178 Кримінального процесуального кодексу, має право не визначити розмір застави в кримінальних провадженнях щодо злочинів, передбачених частиною третьою статті 307 Кримінального кодексу, що регулює відповідальність особи за незаконний збут наркотичних засобів, психотропних речовин чи їхніх аналогів.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
16.12.2020 закон прийнято, готується на підпис Президенту.
Проєкт №3890 пропонує штрафувати суб’єктів господарської діяльності, підприємства, установи, організації на суму від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 3400 грн до 5100 грн) за пропуск особи в громадські місця та транспорт без одягнених належним чином захисних масок (у тому числі й виготовлених самостійно (у редакції проєкту до другого читання) або за відсутність реагування на перебування осіб у громадських місцях без засобів захисту (масок, респіраторів). Такий самий штраф у редакції проєкту до другого читання передбачено за обслуговування споживачів у період дії карантину працівниками суб’єкта господарювання або безпосередньо ФОП без одягнених засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно.
Рекомендація Юридичної сотні: проєкт може бути підтриманий
17.12.2020 закон прийнято, готується на підпис Президенту.
Законопроєкт передбачає можливість утворення військово-цивільних адміністрацій на території об’єднаних територіальних громад (це положення враховує здобутки децентралізації). Однак цей проєкт містить положення про можливість утворення військово-цивільних адміністрацій у разі встановлення Центральною виборчою комісією неможливості забезпечити підготовку та проведення місцевих виборів на окремих територіях. На нашу думку, така норма потребує широкого громадського та експертного обговорення, оскільки потенційно містить загрозу для виборчої процедури, затвердженої чинним законодавством.
Передбачено визначення ВЦА – це тимчасові державні органи, що здійснюють на територіях відповідних територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України, повноваження сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, сільських, селищних, міських голів та інші повноваження, визначені цим законом. Повноваження відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, сільських, селищних, міських голів припиняються з дня призначення керівника ВЦА.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
17.12.2020 Закон прийнято, готується на підпис Президенту.
На засіданні Комітету ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів 23.12.2020 (у режимі відеоконференції) відбудеться розгляд таких проєктів
У березні 2020 року було збільшено допомогу по безробіттю у зв’язку з карантином через COVID-19. Проєкт №3010а пропонує виплачувати допомогу по безробіттю не лише через карантин у зв’язку з COVID-19, а й унаслідок інших інфекційних хвороб. Крім того, проєкт пропонує передбачити механізм повернення вказаної допомоги, який буде визначено Кабінетом Міністрів України.
Позиція Юридичної сотні: проєкт може бути підтриманий.
Закон України “Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв’язку з порушенням строків їх виплати” зобов’язує компенсувати втрату доходу, пов’язану із затримкою деяких видів виплат. До таких виплат належать пенсії, соцвиплати, стипендія та зарплата.
Проєкт № 3817 від 09.07.2020 пропонує розширити цей перелік і додати до нього додаткову пенсію, цільову грошову допомогу, пенсію за особливі заслуги перед Україною та інші доплати до пенсії, а також суму індексації доходів громадян.
У пояснювальній записці зазначено, що проєкт не призведе до додаткових видатків із державного бюджету, що не відповідає дійсності.
Рекомендація Юридичної сотні: відхилити до надання фінансово-економічного обґрунтування.
Проєкт пропонує включити до переліку грошових доходів, які підлягають індексації, страхові виплати потерпілим на виробництві (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим) та членам їхніх сімей, а також пенсії. Передбачено зниження порогу індексації (зі 103% до 101%), що тягне за собою зміну індексації всіх видів доходів громадян.
Проєкт не містить фінансово-економічного обґрунтування, натомість передбачає здійснення таких виплат завдяки комплексу заходів, розроблених КМУ, і спрямованих на недопущення укриття податків і зборів у тіньовому секторі економіки та в офшорних зонах.
Рекомендація Юридичної сотні: відхилити законопроєкт.
Законопроєкт пропонує замінити розмір надбавки до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги для осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, з 70% прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність на 70% фактичного прожиткового мінімуму. Пропонується також зміна виплати членам сім’ї такої особи у випадку її смерті (з 5 прожиткових мінімумів до 5 фактичних прожиткових мінімумів) на одну особу. Фінансово-економічного обґрунтування законопроєкт не пропонує.
Довідково: прожитковий мінімум є статистичною величиною та не закладається до бюджетного законодавства.
Законопроєкт також пропонує забезпечити надання всіх пільг, передбачених ЗУ “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII, незалежно від рівня середньомісячного сукупного доходу сім’ї. Це відповідає рішенню Конституційного Суду України № 12-р/2018 від 18 грудня 2018 року.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт у частині надання пільг особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною без урахування розміру середньомісячного сукупного доходу сім’ї.
Проєкт передбачає перелік осіб, які мають право на встановлення статусу Захисника та Захисника з інвалідністю, Захисника з особливими бойовими заслугами, члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника, а також перелік пільг для кожної з визначених категорій. Проєкт передбачає програму переходу від військової до цивільної кар’єри (передбачено дистанційну професійну перепідготовку тривалістю не менше 200 годин до завершення контракту за рахунок службового часу, інформування з юридичних питань, фінансової грамотності, консультування щодо працевлаштування або підприємницької діяльності, проте така програма затверджується на рівні КМУ).
Проєкт поділяє ветеранів на категорії, залежно від бойових дій, в яких такі особи брали участь, передбачає різну державну підтримку для осіб, залежно від підстави набуття ветеранського статусу, що суперечить конституційному принципу рівності.
До проєкту не надано фінансово-економічне обґрунтування.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати проєкт з урахуванням законопроєкту №3407 (який профільний комітет ВРУ рекомендує прийняти за основу), а також у частині фінансово-економічного обґрунтування.
Кабінет Міністрів України
Для збільшення обсягу видатків за програмою 3511380 “Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками” на суму 6 054 449,29 тис. гривень у 2020 році розпорядженням КМУ від 14 грудня 2020 р. № 1563-р було зменшено обсяг фінансування деяких програм, що стосуються пільгової підтримки ветеранів, зокрема, скорочено обсяг:
Міністерство у справах ветеранів України
18 грудня 2020 року Міністром у справах ветеранів України призначено Лапутіну Юлію Анатоліївну – кандидата психологічних наук, генерал-майора Служби безпеки України.
Завантажити PDF