Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Застосування антикорупційного законодавства в умовах воєнного стану

Повна назва проєкту. Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про запобігання корупції” щодо особливостей застосування законодавства у сфері запобігання корупції в умовах воєнного стану

Номер і дата реєстрації: 7280 від 12.04.2022

Ініціатори: Радіна Анастасія Олегівна, Мошенець Олена Володимирівна, Фріз Ірина Василівна, Юрчишин Ярослав Романович, Кабаченко Володимир Вікторович та ін.

Мета проєкту: урегулювати застосування обмежень на одержання подарунків для осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, під час воєнного стану, а також визначити правила декларування таких подарунків.

Основний зміст

На період воєнного стану пропонується не поширювати вимоги щодо обмеження вартості подарунків на:

1) одержання коштів, використаних у повному обсязі (за умови підтвердження) для переказів на підтримку ЗСУ та/або гуманітарної допомоги українцям, а також благодійних пожертв;

2)  одержання безоплатно або за ціною, нижчою мінімальної ринкової, товарів, наданих у повному обсязі з припиненням на них права власності:

–   ЗСУ або іншим військовим формуванням, добровольчим формуванням територіальних громад, розвідувальним та правоохоронним органам;

–   як благодійних пожертв чи гуманітарної допомоги особам, які постраждали внаслідок збройної агресії рф (за умови підтвердження надання таких товарів у повному обсязі на зазначені цілі);

3)  одержання безоплатно або за ціною, меншою за мінімальну ринкову, особами, які проживають на тимчасово окупованих територіях України, територіях ведення бойових дій, або які були змушені покинути своє місце фактичного проживання внаслідок ведення (загрози) бойових дій, тимчасової окупації (загрози):

  •   послуг із тимчасового проживання чи розміщення;
  •   транспортних послуг чи послуг із перевезення з місця фактичного проживання та/або повернення до нього;
  •   медичних послуг та лікарських засобів;
  •   товарів, робіт або послуг, визнаних гуманітарною допомогою;
  •   матеріальної допомоги від іноземної держави або міжнародної організації.

         При цьому пропонується не декларувати перелічені об’єкти та не подавати щодо них повідомлення про суттєві зміни в майновому стані.

Довідково. Під вимогами щодо обмеження вартості подарунків мається на увазі положення ч. 2 ст. 23 Закону України «Про запобігання корупції», якими забороняється отримання подарунка, що коштує понад 2481 грн, від однієї особи. Водночас сукупна вартість подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом року не може перевищувати 4962 грн (цифри актуальні для 2022 року).

Недоліки. На практиці можуть виникнути проблеми з підтвердженням використання перелічених коштів та товарів у повному обсязі для підтримки ЗСУ, гуманітарної допомоги тощо. Це пов’язано з тим, що в законопроєкті не конкретизовано, які саме документи можуть бути підтвердженням цільового використання таких коштів та товарів, що може спричинити зловживання з боку осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Висновок комітету: за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу з техніко-юридичним опрацюванням та з урахуванням пропозицій Комітету.

Позиція Міністерства юстиції України: підтримує із зауваженнями.

Позиція Міністерства фінансів України: зауважень не має.

Позиція ГО “Інститут законодавчих ідей”, яка здійснює антикорупційну експертизу: підтримує ініціативу, однак з метою усунення можливих ризиків та уникнення перевантаження тексту закону пропонує конкретизувати запропонований механізм на підзаконному рівні.

21 квітня 2022 року проєкт прийнятий у першому читанні зі скороченими строками підготовки до другого читання.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати після доопрацювання.