107 000 ветеранів отримали допомогу в Юридичній сотні

Підтримати

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Запобіжний захід до військовослужбовців, які вчинили військові злочини під час дії воєнного стану (№ 7431 від 02.06.2022)

Повна назва проєкту. Проєкт Закону про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України (щодо обрання запобіжного заходу до військовослужбовців, які вчинили військові злочини під час дії воєнного стану)

Номер і дата реєстрації: 7431 від 02.06.2022.

Ініціатор:  Власенко Сергій Володимирович.

Фракція: ВО “Батьківщина”.

Мета проєкту: унеможливлення застосування будь-яких інших запобіжних заходів, крім тримання під вартою, до військовослужбовців, які вчинили окремо визначені військові злочини під час дії воєнного стану.

Основний зміст. Пропонується доповнити Кримінальний процесуальний кодекс України частиною сьомою статті 176, якою передбачити, що під час дії воєнного стану до військовослужбовців, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні злочинів, передбачених статтями 402408, 410, 420425, 427, 431433 ККУ, застосовується виключно запобіжний захід у вигляді тримання під вартою. 

До злочинів, у вчиненні яких підозрюється або обвинувачується військовослужбовець, у цьому випадку відносяться непокора, невиконання наказу, опір начальникові або примушування його до порушення службових обов’язків, погроза або насильство щодо начальника, порушення статутних правил взаємовідносин між військовослужбовцями за відсутності відносин підлеглості, СЗЧ, дезертирство, викрадення зброї, бойових чи іншого військового майна, порушення правил несення бойового чергування, порушення статутних правил внутрішньої служби, розголошення державної таємниці, недбале ставлення до військової служби, залишення ворогові засобів ведення війни, злочинні дії полоненого, мародерство та насильство над населенням у районі воєнних дій.

Пропонується, що в такому разі строк дії ухвали слідчого судді, суду про тримання під вартою або продовження строку тримання під вартою не може перевищувати 30 днів.

Переваги. Такі зміни сприятимуть підвищенню рівня дотримання військовослужбовцями норм чинного законодавства та унеможливлять застосування будь-яких інших запобіжних заходів, крім як тримання під вартою.

Недоліки. Рішенням Конституційного Суду України від 25.06.2019 № 7-р/2019 подібне положення було визнано таким, що не відповідає Конституції України, а тому існує ризик визнання неконституційною запропоновану норму. 

Запропонований перелік злочинів є занадто широким і потребує суттєвих уточнень, оскільки не враховані рівень суспільної небезпеки діянь, кримінальна відповідальність за вчинення яких передбачена перерахованими в проєкті статтями ККУ, та тяжкість покарання, що загрожує особі в разі визнання винуватою у вчиненні відповідного кримінального правопорушення.

Припис про строк дії ухвали про тримання під вартою не більше 30 днів не узгоджується з абз. 1 ч. 1 ст. 197 КПК, у якому передбачено, що “строк дії ухвали слідчого судді, суду про тримання під вартою або продовження строку тримання під вартою не може перевищувати шістдесяти днів”. При цьому в абз. 1 ч. 1 ст. 197 КПК відсутні застереження щодо можливих винятків у частині строку дії ухвали про тримання під вартою або продовження строку тримання під вартою.

Комітет з питань правоохоронної діяльності рекомендував ВРУ прийняти проєкт у першому читанні за основу з урахуванням пропозицій.

ГНЕУ не підтримує вказані законодавчі пропозиції.

Рекомендація Юридичної сотні: відхилити законопроєкт.