[tm_pb_section admin_label=”section”][tm_pb_row admin_label=”row”][tm_pb_column type=”4_4″][tm_pb_text admin_label=”Text”]
31 жовтня 2020
Законопроєкти, розгляд яких передбачено в порядку денному Верховної Ради України на 3-6 листопада
[/tm_pb_text][tm_pb_image admin_label=”Image” src=”https://legal100.org.ua/wp-content/uploads/2020/10/visnyk_99.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/tm_pb_image][tm_pb_text admin_label=”Text” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
1. Забезпечення харчуванням дітей загиблих у закладах освіти (№4130 від 18.09.2020)
Юридична сотня є співавтором цього проєкту.
Яку проблему він вирішує? Чинним законодавством передбачено, що діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, учні 1-4 класів із малозабезпечених сімей забезпечуються безоплатним харчуванням у дитячих садках та школах. Однак така пільга не поширюється на дітей, один із батьків яких загинув (пропав безвісти), помер, захищаючи суверенітет, незалежність та територіальну цілісність України.
Рішення про забезпечення безкоштовним харчуванням дітей захисників України може бути прийнято тільки на розсуд органів місцевого самоврядування щодо навчальних закладів комунальної форми власності.
Указане призводить до нерівності соціального захисту дітей, батьки яких загинули (пропали безвісти), померли під час захисту суверенітету, незалежності та територіальної цілісності України.
На практиці одні органи місцевого самоврядування приймають відповідні рішення про забезпечення безкоштовним харчуванням таких дітей, а інші – ігнорують проблему.
Пропонуємо: закріпити на законодавчому рівні загальнообов’язкову норму, згідно з якою органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні й комунальні заклади освіти, повинні забезпечувати безоплатним харчуванням дітей, один із батьків яких загинув (пропав безвісти), помер, захищаючи суверенітет, незалежність та територіальну цілісність України.
Рекомендуємо підтримати в цілому законопроєкт №4130.
2. Державний бюджет на 2021 рік для ветеранів (проєкт №4000 від 14.09.2020)
14.09.20 було зареєстровано проєкт Закону про Державний бюджет України на 2021 рік. Проєкт державного бюджету містить наступні бюджетні програми, які спрямовані на виконання гарантій для ветеранів.
Бюджетні програми Мінветеранів
Фінансова підтримка громадських об’єднань ветеранів на виконання загальнодержавних програм (проєктів, заходів), заходи з відвідування військових поховань і військових пам’ятників та з відзначення святкових, пам’ятних та історичних дат – 8,5 млн. Такий же обсяг фінансування програма має й у 2020 році.
На забезпечення виконання заходів із психологічної реабілітації, соціальної та професійної адаптації, забезпечення санаторно-курортним лікуванням постраждалих учасників Революції Гідності, учасників АТО/ООС, членів сімей загиблих (померлих) закладено 256 млн, що на 10 млн більше, ніж у 2020 році.
Фінансування програми компенсації за житло особам з інвалідністю І-ІІ групи та сім’ям загиблих становить 305 млн. Аналогічний обсяг фінансування програма має й у 2020 році.
Фінансування програми компенсації за житло для учасників АТО/ООС, які є особами з інвалідністю ІІІ групи або внутрішньо переміщеними особами становить 248 млн, у 2020 році – аналогічний об’єм фінансування.
Компенсація за житло учасників бойових дій на території інших держав (у тому числі в Афганістані) – 50 млн. Аналогічний обсяг фінансування й у 2020 році.
Компенсація за купівлю житла постраждалим учасникам Революції Гідності – 12 млн, як у 2020 році.
На забезпечення роботи апарату Мінветеранів у 2021 році закладено 374 млн, у 2020 – 377 млн.
Бюджетні програми Мінсоцполітики
Виплати до 5 травня 1 млрд 382 млн, у 2020 – така ж сума видатків.
ОГД для постраждалих учасників Революції Гідності – 5 млн, у 2020 – 10 млн.
Санаторно-курортне лікування ветеранів війни, осіб, на яких поширюється чинність законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про жертви нацистських переслідувань» та осіб з інвалідністю , – 244 млн, у 2020 – 209 млн.
Виплата матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби, – 82 млн, аналогічна сума видатків й у 2020 році.
3. Звільнення від сплати судового збору за оскарження постанов у справах про адміністративні правопорушення (проєкт №3424 від 04.05.2020)
Законопроєкт пропонує звільнити осіб від сплати судового збору у випадку оскарження постанов у справах про адміністративні правопорушення (іноді сума такого збору перевищує розмір накладеного стягнення). Законопроєкт було прийнято в першому читанні.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
4. Впровадження адміністративної відповідальності за порушення дотримання маскового режиму (№ 3890 від 17.07.2020)
Проєкт №3890 пропонує штрафувати суб’єктів господарської діяльності, підприємства, установи, організації на суму від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 3400 грн до 5100 грн) за пропуск особи в громадські місця та транспорт без одягнених належним чином захисних масок.
Додаткові питання викликає норма щодо штрафів за носіння масок, які виготовлені самостійно. Зокрема, у проєкті не уточнено, за якими критеріями визначатиметься класифікація масок на виготовлені самостійно та не самостійно.
Рекомендація Юридичної сотні: відправити на доопрацювання.
5. Посилення адміністративної відповідальності за підроблення або продаж без рецептів деяких ліків (№3948 від 30.07.2020)
Проєкт пропонує збільшити штрафи за продаж ліків без рецепта (для препаратів, які відпускаються за рецептом); продаж несертифікованих ліків; невиконання вимог органів контролю якості ліків.
Наприклад, зараз штраф за продаж лікарських засобів без рецепта в заборонених законодавством випадках становить від шести до двадцяти п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 12 612 до 52 550 грн). Проєкт пропонує збільшити його від ста до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 210 200 до 1 051 000 грн).
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
6. Відповідальність за завідомо неправдиве повідомлення про загрозу безпеці громадян (проєкт №3911 від 21.07.2020)
Законопроєкт № 3911 пропонує посилити відповідальність за вчинення злочину, передбаченого ст. 259 КК України, установивши додаткове факультативне покарання — конфіскацію майна. Основна мета — зменшення кількості завідомо неправдивих повідомлень про загрозу безпеці громадян, знищення чи пошкодження об’єктів власності, особливо, якщо об’єктами таких діянь стали критично важливі об’єкти інфраструктури або об’єкти чи споруди, що забезпечують діяльність органів державної влади, без розширення повноважень правоохоронних органів. Законопроєкт зумовлений збільшенням кількості таких завідомо неправдивих повідомлень за останні роки.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
7. Соціальний захист у період карантину (законопроєкт №3486 від 15.05.2020)
Законопроєкт пропонує розширити можливості використання сум адміністративно-господарських санкцій і пені, що надійшли до державного бюджету, через Фонд соціального захисту інвалідів, серед іншого, для:
1) надання підприємствам, установам, організаціям, фізичним особам, які використовують найману працю та забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю із числа зареєстрованих безробітних за направленням центрів зайнятості, компенсацій, визначених у Законі України “Про зайнятість населення”;
2) надання особам з інвалідністю, із числа зареєстрованих безробітних, компенсацій, визначених Законом України „Про зайнятість населення”;
Крім того, проєкт унеможливлює припинення допомоги по безробіттю через невідвідування центру зайнятості особою в період карантину.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
8. Забезпечення рівних можливостей матері та батька на догляд за дитиною (№ 3695 від 19.06.2020)
Законопроєкт № 3695 пропонує внести зміни до Кодексу законів про працю України (КЗпП України) та Закону України “Про відпустки” з метою забезпечити як для жінок, так і для чоловіків однакові умови використання соціальних відпусток, пов’язаних із народженням дитини та доглядом за нею (зокрема відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку тощо).
Запропоновано встановити новий вид відпустки, а саме оплачуваної відпустки в разі народження дитини тривалістю до 14 календарних днів, яка надається не пізніше ніж за два тижні з дня народження дитини. Ця відпустка може надаватись одній із таких осіб: чоловіку, дружина якого народила дитину; батьку дитини в разі, якщо він не перебуває в зареєстрованому шлюбі з матір’ю дитини, але які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки; бабусі або дідусю чи іншому повнолітньому родичеві дитини, який фактично доглядає за дитиною, якщо мати (батько) дитини є одинокою матір’ю (батьком).
Альтернативний законопроєкт № 3695-1 пропонує встановити рівні можливості для жінок та чоловіків, які виховують дітей без матері (батька), також щодо неповного робочого часу; заборони залучення до надурочних робіт, робіт у вихідні дні та направлення у відрядження; заборони відмовляти в прийнятті на роботу й знижувати заробітну плату з мотивів, пов’язаних з наявністю дитини віком до чотирнадцяти років або дитини з інвалідністю; надання путівок до санаторіїв та будинків відпочинку й матеріальної допомоги.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати.
9. Соціальна допомога постраждалим від вибухонебезпечних предметів (проєкти 3573 та 3573-1 від 02.06.2020 та 17.06.2020 відповідно)
Законопроєкт №3573 пропонує підвищити розмір державної соціальної допомоги дітям з інвалідністю віком до 18 років, якщо вони постраждали внаслідок дії вибухонебезпечних предметів. Наразі розмір такої допомоги передбачений на рівні 70% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (станом на 1 січня 2020 року становить 1146,6 грн). Законопроєкт пропонує підвищити вказаний розмір на 50%. Законопроєкт не вирішує питання підвищення допомоги дітям з інвалідністю підгрупи “А”, а також не враховує положення спеціального нормативного регулювання, зокрема, Закон України від 6 грудня 2018 року № 2642-VIII “Про протимінну діяльність” вже покладає на Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства виплати постраждалій дитині державної соціальної допомоги , призначеної дітям з інвалідністю віком до 18 років відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, у підвищеному розмірі. Законопроєкт №3573 не містить фінансово-економічного обґрунтування, хоча має вплив на показники бюджету.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
Альтернативний законопроєкт 3573-1 пропонує підвищити розмір державної соціальної допомоги не лише дітям з інвалідністю віком до 18 років, але також особам з інвалідністю з дитинства (незалежно від групи) на 50%. Законопроєкт також закріплює визначений розмір підвищення державної соціальної допомоги (50%) у ЗУ “Про протимінну діяльність”. Проте законопроєкт не вирішує проблем основного проєкту №3573 щодо неврахування інтересів дітей, які мають окремий статус дітей з інвалідністю підгрупи “А”, та не містить фінансово-економічного обґрунтування, хоча має більший вплив на показники бюджету завдяки розширенню кола осіб, які матимуть право на підвищений розмір державної допомоги.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.
10. Допомога по безробіттю не лише через COVID-19 (проєкт №3010а від 26.08.2020)
У березні 2020 року було збільшено допомогу по безробіттю у зв’язку з карантином через COVID-19. Проєкт №3010а пропонує виплачувати допомогу по безробіттю не лише через карантин у зв’язку з COVID-19, а й унаслідок інших інфекційних хвороб. Крім того, проєкт пропонує передбачити механізм повернення вказаної допомоги, який буде визначено Кабінетом Міністрів України.
Позиція Юридичної сотні: проєкт може бути підтриманий.
11. Розширення видів виплат, які мають бути компенсовані (№ 3817 від 09.07.2020)
Закон України “Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв’язку з порушенням строків їх виплати” зобов’язує компенсувати втрату доходу, пов’язану із затримкою деяких видів виплат. До таких виплат належать пенсії, соцвиплати, стипендія та зарплата.
Проєкт № 3817 від 09.07.2020 пропонує розширити цей перелік і додати до нього додаткову пенсію, цільову грошову допомогу, пенсію за особливі заслуги перед Україною та інші доплати до пенсії, а також суму індексації доходів громадян.
У пояснювальній записці зазначено, що проєкт не призведе до додаткових видатків із державного бюджету, що не відповідає дійсності.
Рекомендація Юридичної сотні: відхилити до надання фінансово-економічного обґрунтування.
12. Відстрочка від призову на строкову службу (№3689 від 18.06.2020)
Законопроєкт 3689 пропонує відстрочку від строкової служби особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту – на весь період їхньої служби (зараз ця норма поширюється лише на поліцейських). Незалежно від призовного віку осіб рядового і начальницького складу ДСНС військовий комісаріат не матиме змоги призвати їх на строкову військову службу на час їхньої служби в ДСНС.
Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.
13. Персональні санкції (№ 3766 від 01.07.2020)
Проєкт постанови № 3766 спрямований на протидію агресії РФ та інших порушень нею норм міжнародного права. Проєкт пропонує розширення кола осіб, щодо яких застосовуються персональні санкції. Зокрема, це стосується членів робочої групи з підготовки поправок до Конституції Російської Федерації, які легалізують незаконну анексію Автономної Республіки Крим і міста Севастополь шляхом закріплення в Конституції Російської Федерації.
Рекомендуємо підтримати проєкт постанови.
[/tm_pb_text][/tm_pb_column][/tm_pb_row][/tm_pb_section]
Немає додаткових матеріалів за цією темою