Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Загрози законопроєкту 3553 про призов резервістів без оголошення мобілізації

29 березня 2021

Завтра Верховна Рада буде голосувати за законопроєкт 3553, який передбачає призов резервістів без оголошення мобілізації. Одним з аргументів “за” законопроєкт 3553 є нібито більш оперативний механізм забезпечення бойової готовності у порівнянні з мобілізацією. Ми не погоджуємося з цією думкою та описали чому тут, в інфографіці.

Аргументи «за» прийняття проєкту 3553:

1. Загроза ескалації конфлікту

Спростування:

У випадку посилення російської агресії застосовується механізм мобілізації, уже передбачений чинним ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

2. Проєкт 3553 пропонує більш оперативний механізм забезпечення бойової готовності порівняно з мобілізацією

Спростування:

  • мобілізація є достатньо оперативним механізмом для забезпечення негайної бойової готовності військових частин;
  • Верховна Рада «затверджує протягом двох днів із моменту звернення Президента України укази про введення воєнного чи надзвичайного стану в Україні або в окремих її місцевостях, про загальну або часткову мобілізацію»[1] (ст. 10.);
  • відкрита мобілізація оголошується негайно через засоби масової інформації (ч.6 ст. 4 ЗУ цього ж Закону);
  • під час мобілізації є можливість залучати додаткові ресурси (передбачено військово-транспортний обов’язок, залучення техніки на час мобілізації, утворення мобілізаційних підрозділів тощо);
  • мобілізація застосовується з використанням системи стримувань і противаг (рішення про мобілізацію приймає Президент і затверджує ВРУ), що дозволяє балансувати між різними гілками влади та уникати прийняття рішення одноособово.

Приклади перших 3-х хвиль мобілізації попередніх років:

Хвиля

Указ Президента України

Рішення ВРУ

1

від 17.03.2014 року № 303/2014 «Про часткову мобілізацію»

Того ж дня (!) затверджено Законом № 1126-VII від 17.03.2014.

2

від 06.05.2014 року № 454/2014 «Про часткову мобілізацію»

Того ж дня (!) затверджено Законом № 1240-VII від 06.05.2014

3

України від 21.07.2014 року № 607/2014 «Про часткову мобілізацію»

 Наступного дня (!) затверджено Законом № 1595-VII від 22.07.2014

 

У проєкті 3553 не зрозуміло, яким чином призов резервістів дозволить пришвидшити процес збору резервістів, оскільки проєкт не містить норм, які б установлювали більш оперативний механізм призову резервістів порівняно з мобілізацією.

Натомість нібито швидший механізм тягне за собою наступні загрози:

  • відсутність запобіжників для неодноразового призову резервістів;
  • відсутність чітких критеріїв призову (проєкт передбачає можливість призову резервістів під час особливого періоду, який триває в Україні вже 8-ий рік);
  • відхід від контрактної військової служби;
  • повернення практики примусового призову;
  • можливість одноособово приймати рішення про призов;
  • негативний вплив на мотивацію укладати контракт про проходження військової служби під час дії особливого періоду. Оскільки по завершенню контракту будь-який військовослужбовець, придатний до військової служби, автоматично зараховується до оперативного резерву першої черги та потенційно може бути призваний необмежену кількість разів;
  • подвійне виконання конституційного обов’язку. Законопроєкт стосується в першу чергу ветеранів, які (за мобілізацією чи на контрактній основі) уже виконали обов’язок із захисту Батьківщини;
  • перешкода ефективній ресоціалізації ветеранів;
  • не сприятиме працевлаштуванню ветеранів, оскільки роботодавець знатиме про можливість неодноразового призову ветерана на військову службу та надаватиме перевагу в працевлаштуванні спеціалісту без військового досвіду;
  • проєкт містить корупційний ризик, а саме відсутність спеціальної перевірки для осіб із числа резервістів, які призиваються на службу під час дії особливого періоду (за відсутності підстав для оголошення мобілізації), що призведе до збільшення кількості корупційних правопорушень та зловживань серед військовослужбовців.

 

Юридична сотня боролася за скасування «контрактів до кінця особливого періоду», які не мали визначеного терміну служби та не давали змоги звільнитися з військової служби, що є прямим порушенням прав військовослужбовців. Водночас проєкт 3553 передбачає схожий підхід до набору ветеранів на військову службу.

Пропонуємо компроміс

Поправку №1, яка пропонує призивати лише тих резервістів, які в добровільному порядку уклали контракт на проходження військової служби в резерві. Це дозволить швидко залучити оптимальну кількість людей на випадок загострення ситуації.

Думки ветеранів про законопроєкт 3553:

ветеран, адвокат

ветеран, юрист

ветеран, письменник

Ветерани у соцмережах про законопроєкт 3553