Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Заборона символіки та пропаганди акту агресії росії проти України (№7214 від 26.03.2022)

Коротка назва.  Заборона символіки та пропаганди акту агресії росії проти України.

Повна назва. Проект Закону про заборону пропаганди російського неонацистського тоталітарного режиму, акту агресії проти України з боку Російської Федерації як держави-терориста, символіки, яка використовується збройними та іншими воєнними формуваннями Російської Федерації у війні проти України.

Номер і дата реєстрації: №7214 від 26.03.2022

Фракції: “Європейська солідарність”, “Слуга народу”, “Голос”, “Батьківщина”, “За майбутнє”.

Мета проєкту: захист України в інформаційному просторі, запобігання використанню неонацистської символіки в Україні і світі, визнання сучасної росії державою-терористом.

Основний зміст: 

– росію пропонується визнати державою-терористом, однією із цілей політичного режиму якої є державний геноцид українського народу, фізичне знищення, масові вбивства громадян України, вчинення міжнародних злочинів проти цивільного населення, використання заборонених методів війни, руйнування цивільних об’єктів та об’єктів критичної інфраструктури, створення штучних гуманітарних катастроф в окремих регіонах України;

– політичний режим росії визнається нацистським і тоталітарним, таким, що за своєю практикою та ідеологічно наслідує націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарний режим, який був у гітлерівській Німеччині;

– засуджується військове вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну;

– забороняється будь-яка пропаганда російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії росії як держави-терориста проти України;

– використання символіки військового вторгнення в Україну визнається окремим видом пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії росії як держави-терориста проти України.

– визначається, які зображення є символікою військового вторгнення російського неонацистського тоталітарного режиму в Україну (літери “Z”, “V” та символи військових формувань росії пропонується визнати символікою військового вторгнення росії в Україну.

​​Також у прикінцевих та перехідних положеннях вносяться зміни до законів України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про політичні партії в Україні», «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», «Про телебачення і радіомовлення», «Про боротьбу з тероризмом». За текстом пояснювальної записки, для запровадження відповідальності за порушення норм цього закону пропонується прийняття окремого закону для встановлення кримінальної відповідальності за пропаганду неонацистського режиму сучасної росії та символіки війни росії проти України.

Переваги: проєкт закріплює на рівні закону основи належного реагування на прояви підтримки росії та пропагадну символіки підтримки війни в умовах широкомаштабної воєнної агресії з боку росії проти України.

Недоліки: наразі текст проєкту містить низку положень, які надають визначення понять та констатують певні факти, що не відповідає меті прийняття законів: “врегулювання суспільних відносини шляхом встановлення загальнообов’язкових правил поведінки суб’єктів цих відносин”; Додатково, проєкт потребує доопрацювання та уточнення термінології, детальнішого роз’яснення основних понять і прикладів символіки.  

Висновок комітету: прийняти за основу та в цілому з урахуванням пропозицій Комітету, у редакції, запропонованій Комітетом, з внесенням відповідних техніко-юридичних правок.

Техніко-юридичні зауваження: необхідною є уніфікація поняття «держава-терорист» в основному тексті законопроєкту та в тексті Закону України «Про боротьбу з тероризмом»; уніфікація визначення акту агресії проти України з боку Російської Федерації; визначення терміну «російський неонацистський тоталітарний режим» та іншої термінології закону; крім того,  вживання терміну “неонацистський режим” не є абсолютно відповідним історичному визначенню термінів “нацизм” та “неонацизм” та може стати підставою для неоднозначного трактування закону.

Наразі зареєстрований альтернативний проєкт Закону України “Про внесення змін до Кримінального кодексу України та інших законодавчих актів щодо заборони використання символіки підтримки нападу Російської Федерації на Україну”(№7220 від 28.03.2022), який є більш детальним та містить норми, що мають практичне застосування.

 

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати.