110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

ЗАКОНОПРОЄКТ № 4355 від 10.11.2020 (основний)

Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус”

Ініціатори законопроєкту: Крячко Михайло Валерійович, Штепа Сергій Сергійович, Соха Роман Васильович, Ар’єв Володимир Ігорович, Ларін Сергій Миколайович, Рудик Кіра Олександрівна, Чернєв Єгор Володимирович, Клочко Андрій Андрійович, Монастирський Денис Анатолійович, Федієнко Олександр Павлович, Лубінець Дмитро Валерійович, Подгорна Вікторія Валентинівна, Васильєв Ігор Сергійович.

Суть законопроєкту: продовження можливості використання громадянами України е-паспорту, е-паспорту для виїзду за кордон через мобільний додаток Порталу Дія після 2021 року. Нагадаємо, що наразі й до закінчення 2021 року використання електронних документів здійснюється на основі експериментального проєкту відповідно до Постанови КМУ від 15.04.2020 № 278 «Про реалізацію експериментального проєкту щодо застосування відображення в електронному вигляді інформації, що міститься в паспорті громадянина України у формі картки, та відображення в електронному вигляді інформації, що міститься в паспорті громадянина України для виїзду за кордон».

Зміни, що пропонуються:

  1. Установити на рівні ЗУ “Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус”, що паспорт громадянина України та паспорт громадянина України для виїзду за кордон можуть відображатися у формі е-паспорта, е-паспорта для виїзду за кордон засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг “Портал Дія” з використанням мобільного додатку Порталу Дія.
  2. Е-паспорти формуюється безплатно йі лише за бажанням особи.
  3. Такі електронні паспорти можуть пред’являтися на території України для посвідчення особи та підтвердження громадянства (крім випадків  перетинання державного кордону та в’їзду на тимчасово окуповану територію України й виїзду з неї). Електронні копії е-паспортів можуть застосовуватися в таких самих випадках, як і звичайні паспорти.
  4. На органи державної влади та органи місцевого самоврядування покласти обов’язок забезпечувати перевірку е-паспортів.
  5. Узгодити термінологію ЗУ “Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус” із ЗУ “Про електронні довірчі послуги”, а саме регламентувати такі поняття, як-от: “е-паспорт”, “е-паспорт для виїзду за кордон”, “кваліфікований електронний підпис”, “засіб кваліфікованого електронного підпису”, “послуги кваліфікованого електронного підпису”.

Висновки до законопроєкту

Позитив: діджиталізація використання документів, що посвідчують особу.

Негатив: варто звернути увагу на такі моменти:

  • законопроєкт пропонує оцифрувати лише паспорт громадянина України й паспорт громадянина України для виїзду за кордон і не враховує інші документи, які посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус, зокрема посвідчення водія;
  • необхідно запровадити певні механізми, які забезпечуватимуть збереження персональних даних користувачів додатку Портал Дія;
  • законопроєкт указує, що на органи державної влади покладено обов’язок забезпечувати перевірку е-паспортів, проте не уточнено, у який спосіб. Наразі користувачі додатку можуть стикатися з такими проблемами, як-от: неможливість застосовувати е-паспорт чи посвідчення водія через те, що особа, яка уповноважена на їхню перевірку, немає відповідного пристрою, що може зчитати QR-код, або це неможливо зробити через відсутність Інтернету;
  • є певні перешкоди в користуванні самим додатком, наприклад, особа, яка не перебуває у відносинах із жодним банком із визначеного переліку, не матиме можливості авторизуватися або додаток часто відображає не всі документи тощо.

Позиція Юридичної сотні: підтримати з подальшим доопрацюванням.