Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Уведення та скасування режиму воєнного стану (№ 5556 від 24.05.2021)

Повна назва проєкту: “Про внесення змін до Закону України “Про правовий режим воєнного стану” щодо вдосконалення правового регулювання процедури припинення та скасування режиму воєнного стану”

Номер і дата реєстрації: № 5556 від 24.05.2021.

Ініціатор: Гончаренко Олексій Олексійович.

Фракція: ЄС.

 

Мета проєкту: удосконалення процедури введення та скасування воєнного стану, зокрема звуження повноважень Президента України в контексті скасування воєнного стану  з метою запобігання зловживань. 

Основний зміст

  1. Проєкт визначає правові наслідки для указу Президента України про введення воєнного стану, якщо він не отримує затвердження парламентом утрата чинності з наступного дня після дня прийняття такого рішення з оприлюдненням відповідної інформації.
  2. Звужує повноваження Президента в процедурі скасування воєнного стану, а саме встановлює, що в разі усунення загрози державній незалежності України до закінчення строку, на який було введено воєнний стан, Президент України своїм указом скасовує його за пропозицією РНБО або парламенту.
  3. Суб’єкт законодавчої ініціативи пропонує визначити, що нормативно-правові акти, прийняті для забезпечення режиму воєнного стану, не застосовуються і підлягають скасуванню, а військове командування та військові адміністрації припиняють здійснювати свої повноваження в цій галузі з моменту припинення або скасування воєнного стану.

Довідкова інформація:  наразі ЗУ “Про правовий режим воєнного стану” надає право Президенту скасовувати воєнний стан на свій розсуд, але не зобов’язує його це робити, а також не передбачає прийняття відповідного рішення на основі пропозицій РНБО чи парламенту, на відміну від старого закону від 2000 року, де РНБО та ВРУ були наділені такими повноваженнями. 

Народний депутат Бублик Юрій Васильович 27 грудня 2017 року в парламенті попереднього скликання зареєстрував аналогічний законопроєкт № 7456, проте 29 серпня 2019 року його було відкликано.

 

Недоліки: у висновку щодо результатів здійснення антикорупційної експертизи до проєкту № 7456 (VIII скл.), а проєкт № 5556 є ідентичним до нього, указано, що відповідні пропозиції можуть послабити інститут Президента України, який до того ж є Верховним Головнокомандувачем, адже для нього навіть не передбачена можливість ініціювати рішення про скасування воєнного стану. 

Техніко-юридичні зауваження

  • повноваження парламенту щодо пропозиції про скасування воєнного стану викладені окремим абзацом та не містять прив’язки до умов, які виписані в попередньому абзаці для реалізації таких же функцій РНБО. У такий спосіб, виходячи з буквального тлумачення норми, Верховна Рада України може звернутися до Президента України навіть за відсутності умови усунення загрози нападу чи небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності;
  • у назві проєкту йдеться лише про припинення та скасування воєнного стану, проте варто зауважити, що предмет регулювання проєкту ширший, адже він також торкається питання введення воєнного стану.

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати.