Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Удосконалення системи надання безоплатної правничої допомоги (№ 5107 від 19.02.2021)

Повна назва. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення доступу до безоплатної правничої допомоги та підвищення якості її надання

Номер та дата реєстрації:5107 від 19.02.2021.

Ініціатор: Шмигаль Денис Анатолійович (Кабінет Міністрів України).

Мета проєкту: удосконалення системи надання безоплатної правничої допомоги шляхом зміни певних процедурних питань, спрощення доступу до неї деяких категорій осіб, конкретизації переліку суб’єктів її надання, категорій осіб, які мають на неї право, підстав для відмови в наданні послуг тощо.

Основний зміст

Законопроєкт має на меті:

Узгодити термінологію Закону України “Про безоплатну правову допомогу” зі ст. 59 Конституції України, замінивши “правова” на “правнича”, зокрема в назві Закону.

Установити нові повноваження центрів надання безоплатної правничої допомоги, зокрема здійснення правопросвітництва, забезпечення надання послуг із медіації, відновних практик під час виведення неповнолітніх із кримінального процесу через залучення до роботи відповідних спеціалістів.

Установити, що для проведення діяльності адвокати повинні укласти договір із центром та бути включеними до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правничу допомогу.

Передбачити можливість подання електронного звернення з використанням кваліфікованого електронного підпису, а також право особистого подання звернення дітьми (яким виповнилося 14 років) та недієздатними особами або особами, дієздатність яких обмежена, з визначених питань.

Установити на рівні Закону право відповідного центру залучати перекладача з мови, якою заявник може спілкуватися, зокрема перекладача жестової мови, за рахунок коштів державного бюджету (сьогодні залучення таких перекладачів регулюється підзаконними актами, а саме постановою КМУ від 24.06.2016 № 401).

Конкретизувати перелік суб’єктів права на безоплатну вторинну правничу допомогу. Уключити до нього постраждалих від торгівлі людьми та осіб, щодо яких суд розглядає справу про примусову госпіталізацію до протитуберкульозного закладу, осіб з інвалідністю, які отримують пенсію або державну соціальну допомогу в розмірі, що не перевищує 2 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. Також уточнити, що ВПО, ветерани війни та особи, на яких поширюється дія ЗУ “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” можуть безоплатно отримувати послуги лише з питань, що пов’язані із захистом їхніх прав (соціальних гарантій), які є похідними від статусу.

Конкретизувати перелік суб’єктів надання безоплатної первинної правничої допомоги (ними також можуть бути спеціалізовані установи з надання безоплатної первинної правничої допомоги, утворені органами місцевого самоврядування з урахуванням потреб територіальної громади тощо).

Удосконалити порядок подання, розгляду звернень, а також підстав відмови в наданні вторинної правничої допомоги.

Уточнити підстави та порядок припинення надання безоплатної вторинної правничої допомоги, зокрема у випадку, якщо особа не виконує обов’язки суб’єктів права на безоплатну вторинну правничу допомогу.

Упровадити механізм оцінювання якості наданої адвокатом правничої допомоги з використанням інструменту рецензування («peer review») шляхом утворення відповідної комісії, діяльність якої регулюватиметься порядками, затвердженими Мін’юстом. 

Визначити права та обов’язки осіб, які мають право на безоплатну вторинну правничу допомогу. Зокрема, установити, що особа повинна відшкодовувати вартість фактичних витрат, пов’язаних із наданням правничої допомоги, у випадку встановлення факту подання неправдивих відомостей, що стали підставою для надання такої допомоги.

 Установити обов’язкову участь адвоката під час розгляду судом справ щодо:

  • обмеження цивільної дієздатності фізичної особи;
  • визнання фізичної особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи;
  • надання особі психіатричної допомоги в примусовому порядку; 
  • про примусову госпіталізацію до протитуберкульозного закладу.

Переваги:

установлення та конкретизація механізму надання правничої допомоги (розгляд звернень, прийняття рішень) спростить роботу центрів, а оцінювання якості наданої адвокатами допомоги з використанням інструменту рецензування сприятиме захисту прав осіб, які мають право на безоплатну правничу допомогу.

Недоліки:

звуження прав ВПО, ветеранів війни на вторинну правову допомогу. Наразі такі особи мають право на отримання послуг центрів незалежно від специфіки проблеми. Проєкт пропонує надавати допомогу ВПО з питань, що пов’язані із захистом їхніх прав, визначених ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», а ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, — з питань їхнього соціального захисту, що визначені законами.

Техніко-юридичні недоліки: 

  • у пояснювальній записці вказано, що реалізація проєкту не потребуватиме додаткового фінансування з Державного бюджету України на 2020 рік, хоча проєкт зареєстровано вже у 2021 році;
  • варто звернути увагу, що обов’язкова участь адвоката в справах щодо надання особі психіатричної допомоги в примусовому порядку вже встановлена в п. 5 ч. 2 ст. 52 КПК України.

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати.