110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Повна назва проєкту: Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення існуючих раніше прав і свобод ветеранів війни, ветеранів праці, дітей війни та жертв нацистських переслідувань.

Номер і дата реєстрації: №5445 від 29.04.2021.

Ініціатори: Королевська Наталія Юріївна, Бойко Юрій Анатолійович, Рабінович Вадим Зіновійович, Медведчук Віктор Володимирович, Льовочкін Сергій Володимирович та інші (IX скликання).

Фракція: ОПЗЖ.

Мета проєкту: відновлення рівня соціального захисту окремих категорій громадян відповідно до рішень Конституційного Суду України.

Зміст

  • Проєкт передбачає виплату допомоги до 5 травня  для УБД в розмірі 90% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (станом на 2021 рік ця сума складає 1592,1 грн). Для осіб з інвалідністю внаслідок війни проєктом передбачені такі розміри виплат: особам з інвалідністю I групи – 270 відсотків (4776,3 грн), II групи – 240 відсотків (4245,6 грн), III групи – 210 відсотків (3714,9 грн) прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного Законом України про Державний бюджет України на 1 січня поточного року.  Для учасників війни проєкт передбачає допомогу в розмірі 35% прожиткового мінімуму (619,15 грн).  Для членів сімей загиблих виплата передбачена в розмірі 55% прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність (972,95 грн). 
  • Для учасників війни та членів сімей загиблих, осіб з особливими заслугами перед Батьківщиною проєкт також передбачає надання пільг у вигляді безоплатного проїзду міським транспортом та безоплатного проїзду один раз на два роки залізничним, водним, повітряним або міжміським автомобільним транспортом, або проїзд один раз на рік із 50-процентною знижкою. 
  • Проєкт також передбачає додаткові пільги з користування транспортом для ветеранів праці, колишніх в’язнів концентраційних таборів, гетто чи інших місць примусового тримання, дітей війни.

Позитив

Проєкт ліквідує недоліки законодавства у сфері визначення розміру виплати щорічної допомоги залежно від наявних фінансових ресурсів, а також скасовує залежність пільг від рівня доходу особи, яка має право на таку пільгу відповідно до набутого статусу, проте, оскільки така вимога зберігається для інших пільговиків, проєкт сприяє поділу пільговиків на категорії (що є недоліком аналізованого законопроєкту).

Довідково

У 2018 році Конституційний Суд України визнав невідповідним Конституції України положення законодавства, що ставило отримання пільг у залежність від розміру середньомісячного сукупного доходу сім’ї в розрахунку на особу (через фактичне скасування таких пільг для певної категорії пільговиків, чий розмір доходу був вищим за встановлений поріг). 

Негатив

Проєкт не містить фінансово-економічного обґрунтування, хоча впливає на видатки Державного бюджету України. Окрім того, проєкт не спрямований на комплексне підвищення добробуту ветеранів (наприклад, у сфері забезпечення житлом або освіти).

Техніко-юридичне зауваження

Проєкт частково копіює положення проєкту №5089 від 17.02.2021, який був поданий представниками цієї ж фракції та вже опрацьовується в комітеті ВРУ.

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.