Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Скасування вільної економічної зони “Крим”

Повна назва: Проєкт Закону про визнання таким, що втратив чинність Закону України “Про створення вільної економічної зони “Крим” та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України” та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”.
Номер і дата реєстрації: 5502-д від 22.06.2021
Ініціатори: Наталуха Дмитро Андрійович, Рущишин Ярослав Іванович, Підласа Роксолана Андріївна, Лічман Ганна Василівна (IX скликання).
Фракції: ПП “Слуга народу”, “Голос”.
Мета: скасування режиму вільної економічної зони “Крим” на тимчасово окупованій території України та встановлення особливостей економічних відносин на тимчасово окупованій території з урахуванням обмежень, викликаних окупацією.
Зміст
Проєкт скасовує дію ЗУ “Про створення вільної економічної зони “Крим” та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України” та вносить зміни до низки інших нормативних актів.
Вчинення нотаріальних дій щодо спадкових справ, які були зареєстровані у Спадковому реєстрі до початку тимчасової окупації, але не закінчені, здійснюється будь-яким нотаріусом на підконтрольній Уряду України території за зверненням спадкоємця.
Громадянам України, які проживають на ТОТ, надається право на безоплатну правову допомогу з питань, пов’язаних із захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб (в тому числі про відшкодування шкоди, завданої внаслідок обмеження у здійсненні права власності на нерухоме майно або його знищення, пошкодження) у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації та тимчасовою окупацією території України.
Норми міжнародних угод, укладених між Україною та іншими державами, про в’їзд, виїзд і пересування фізичних осіб територією договірних сторін, не поширюються на тимчасово окуповану територію України.
Здійснення господарської діяльності юридичними особами та фізичними особами-підприємцями, місцезнаходження (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України. Правочин, стороною якого є суб’єкт господарської діяльності, місцезнаходження (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним.
Залучення на території України вкладів (депозитів) та/або надання позик (кредитів), виражених у валюті держави-окупанта, а також переказ коштів між ТОТ та іншою територією України забороняється.
Ліцензії або дозволи на здійснення господарської діяльності, видані відповідно до національного законодавства, вважаються нечинними на ТОТ, проте до закінчення строку можуть використовуватися на іншій території України, якщо суб’єкт господарювання змінив свою податкову адресу.
На ТОТ України особа не несе юридичної відповідальності за невиплату або за затримку виплати заробітної плати працівникам, передбаченої законодавством України, якщо така невиплата (затримка) виникла внаслідок тимчасової окупації (обставин непереборної дії).
На період тимчасової окупації поставка (ввезення/вивезення) товарів (робіт, послуг) з ТОТ на іншу територію України та/або з іншої території України на тимчасово окуповану територію, в тому числі автомобільним, залізничним, повітряним та трубопровідним транспортом, а також лініями електропередач та гідротехнічними спорудами, заборонена. Проте ця заборона не стосується особистих речей фізичних осіб. Товари, вироблені на ТОТ, не можуть отримати сертифікат українського походження.
Здійснення водопостачання на тимчасово окуповану територію забороняється до відновлення на цій території конституційного ладу України.
На період тимчасової окупації приватизація об’єктів державної та комунальної власності, розташованих на тимчасово окупованій території, забороняється, окрім випадків приватизації жилих приміщень, що знаходяться на тимчасово окупованій території, військовослужбовцями військових формувань та правоохоронних органів України.
Переваги проєкту: посилення правового захисту громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території, а також унеможливлення здійснення господарської діяльності на території ТОТ в порушення вимог чинного законодавства. Окрім того, скасування вільної економічної зони є важливим для забезпечення сталості санкційної політики щодо РФ.
Висновок профільного комітету ВРУ: прийняти за основу і в цілому.
Зауваження ГНЕУ: відповідно до вимог ст. 24 Закону України «Про загальні засади створення і функціонування спеціальних (вільних) економічних зон» спеціальна (вільна) економічна зона може бути ліквідована Верховною Радою України до закінчення строку, на який її було створено, за поданням Президента України або Кабінету Міністрів України. Законом України «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» були внесені зміни не лише до законів України «Про забезпечення прав і свобод та правовий режим на тимчасово окупованій території України», «Про нотаріат», «Про державні лотереї в Україні», але й до інших законів, зокрема: «Про торгово-промислові палати в Україні», «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», проте змін до них законопроєкт не пропонує. На думку ГНЕУ, більш докладного правового регулювання потребують питання надання безоплатної правової допомоги мешканцям ТОТ, а також заборони депозитів/кредитів у валюті держави-окупанта.
Пенсійний фонд України не підтримує законопроєкт, оскільки норми щодо виплати пенсій громадянам на ТОТ суперечать ст. 3 ЗУ “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, яка передбачає, що лише вказаний Закон може регулювати відносини у сфері здійснення виплат відповідно до загальнообов’язкового державного пенсійного страхування. Окрім того, реалізація проєкту потребуватиме додаткових видатків, джерела покриття яких не визначено.
01.07.2021 року Закон прийнято, готується на підпис.