Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Скасування мораторію на санкції за кредитами для громадян, які проживають на території проведення АТО (№5199 від 04.03.2021)

Скасування мораторію на санкції за кредитами для громадян, які проживають на території проведення АТО

Проєкт закону про внесення змін до Закону України “Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції” для відновлення законних прав і свобод громадян щодо управління власним майном та отримання кредитних послуг (№5199 від 04.03.2021)

Ініціатори: Єфімов Максим Вікторович, Шахов Сергій Володимирович, Мороз Володимир Вікторович, Железняк Ярослав Іванович, Приходько Борис Вікторович  та інші (IX скликання).

Фракції: ПП “Слуга народу”, “Голос”, “Батьківщина”, “ОПЗЖ”, група “Довіра”, позафракційні народні депутати.

Мета проєкту: відновлення законних прав і свобод громадян щодо управління власним майном та отримання кредитних послуг, поліпшення інвестиційного клімату та врегулювання питання забезпечення чинних і нових іпотечних договорів об’єктами нерухомого майна, що розташовані на підконтрольній державній владі частині території проведення Операції об’єднаних сил.

Зміст

  1. Проєкт пропонує скасування мораторію на нарахування пені та штрафів на основну суму заборгованості на час проведення АТО для кредитів, які укладені з громадянами України, місцем проживання яких є територія проведення АТО, крім населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, якщо такі договори укладені після 1 травня 2021 року або до яких після вказаної дати за погодженням сторін вносилися зміни в частині продовження строків виконання зобов’язань та/або зменшення розміру процентів, штрафних санкцій.
  2. Заходи щодо збереження майна, яке перебуває в іпотеці (тобто, мораторій на набуття права іпотекодержателем права власності або права на продаж предмета іпотеки, або виселення мешканців з іпотечного житла, у випадку, якщо набрало законної сили рішення суду про звернення стягнення на такий об’єкт іпотеки) не поширюватиметься на нерухоме майно громадян України, ФОП та юридичних осіб – суб’єктів малого і середнього підприємництва, місцем розташування якого є територія проведення антитерористичної операції, крім населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, оформлене в іпотеку з метою забезпечення виконання зобов’язань за договорами, укладеними після 1 травня 2021 року, або за договорами, до яких після вказаної дати за погодженням сторін уносилися зміни в частині продовження строків виконання зобов’язань та/або зменшення розміру процентів, штрафних санкцій.

Довідково: відповідно до пояснювальної записки, чинний Закон України “Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції” унеможливлює кредитування фізичних осіб за іпотекою, а також обмежує права малого та середнього бізнесу щодо кредитування бізнесу під заставу нерухомості, яка належить фізичним особам та фізичним особам-підприємцям. Це  у свою чергу обмежує обидві ініціативи Президента України, а саме: кредитування за програмою “5-7-9 доступні кредити бізнесу”, а також іпотечне кредитування під “Доступне житло під 7%” для фізичних осіб.

Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджений розпорядженням КМУ від 7 листопада 2014 р. № 1085-р.

Негатив: оскільки проєкт звужує дію мораторію на нарахування штрафів на кредити, а також реалізацію іпотечного майна, це потенційно може звузити державні гарантії захисту прав людей, які проживають на території проведення АТО. Окрім того, проєкт потребує висновку НБУ щодо змін до умов кредитування. У проєкті та супровідних документах відсутнє обґрунтування вибору вказаних дат для скасування дії мораторію. 

Техніко-юридичне зауваження: проєкт не визначає співвідношення понять та строки проведення АТО та ООС. У пояснювальній записці згадується ООС, проте зміни до закону не згадують ООС, уносяться зміни лише в частині дії норм під час АТО.

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати проєкт.