107 000 ветеранів отримали допомогу в Юридичній сотні

Підтримати

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Регулювання правового режиму на тимчасово окупованій території України (№ 7270 від 11.04.2022)

Повна назва проєкту. Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання правового режиму на тимчасово окупованій території України

Номер і дата реєстрації: 7270 від 11.04.2022.

Ініціатори: Веніславський Федір Володимирович, Копитін Ігор Володимирович, Кузьміних Сергій Володимирович, Горбенко Руслан Олександрович, Герасименко Ігор Леонідович та ін.

Фракція: “Слуга народу”.

Мета проєкту: унести зміни до нормативної бази у зв’язку зі збройною агресією Російської Федерації проти суверенітету України, уведенням воєнного стану та тимчасовою окупацією частини території України.

Основний зміст: 

1) установлює незаконність тимчасової окупації Російською Федерацією територій України, закріплює дати початку окупації окремих її територій;

2) визначає терміни «гуманітарний коридор», «деокупація», «лінія зіткнення», «окупаційна адміністрація Російської Федерації», «тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (тимчасово окупована територія)» тощо.; 

3) установлює цілі державної політики на тимчасово окупованій території:

  • деокупація тимчасово окупованої території; 
  • забезпечення захисту прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб;
  • забезпечення незалежності, єдності та територіальної цілісності України.

4) визначає напрями захисту прав і свобод цивільного населення на тимчасово окупованих територіях; 

5) уточнює порядок в’їзду осіб на тимчасово окуповану територію та виїзду з неї; виїзд може здійснюватися:

 1) через адміністративну межу контрольні пункти в’їзду-виїзду, на яких здійснюється тимчасовий прикордонний контроль, за умови пред’явлення будь-якого документа;

 2) через лінію розмежування гуманітарні коридори (якщо на окупованій території тривають бойові дії, в’їзд обмежується);

6) на період тимчасової окупації переміщення товарів (робіт, послуг) з тимчасово окупованої території на іншу територію України або навпаки заборонено (виняток особисті речі в ручній поклажі та майно, яке було у вжитку та вивозиться громадянами під час евакуації); переміщення товарів на окуповану територію можливе лише для надання гуманітарної допомоги;

7) ліцензії (дозволи), надані суб’єктам господарювання до набрання чинності цим законом, не можуть бути продовженими, крім випадків, коли до закінчення строку дії таких ліцензій (дозволів) здійснено деокупацію відповідної тимчасово окупованої території;

8) військовослужбовці України, зараховані до збройних формувань рф, що документально підтверджено, виключаються зі списків особового складу силових структур України.

Переваги: законопроєкт має на меті систематизувати та оновити приписи чинного законодавства України, пов’язані з тимчасовою окупацією рф частини території України, у контексті повномасштабного збройного вторгнення росії на територію України.

Недоліки: наявність декларативних положень, адресованих державі та притаманних здебільшого нормам Конституції України. На відміну від конституційних норм, положення законів повинні містити конкретні механізми діяльності державного апарату, повноваження органів, відповідальних за виконання тих чи інших функцій держави. Проєкт закону пропонує визнати таким, що втратив чинність, Закон України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», посилання на який міститься в низці чинних законів України. Однак змін до зазначених законів законопроєктом не передбачено. У тексті законопроєкту неодноразово згадується категорія «цивільне населення», проте визначення цього поняття в проєкті відсутнє. Відсутній порядок здійснення деокупації чи порядок установлення моменту деокупації тимчасово окупованої території, хоча з моментом деокупації в законопроєкті повʼязана низка правових наслідків.

ГНЕУ підтримує законопроєкт з певними пропозиціями, зокрема:

1) передбачити збереження права власності на нерухоме майно, земельні ділянки, що знаходяться на тимчасово окупованій території, за державою, місцевими радами, фізичними та юридичними особами;

2) надати Кабінету Міністрів України повноваження визначати адміністративну межу між тимчасово окупованою територією та іншою територією України, а також лінію зіткнення. Законопроєкт пропонує надати ці повноваження Президенту, що суперечить Конституції України;

3) порядок в’їзду та виїзду осіб, переміщення товарів на тимчасово окуповану територію України та навпаки затверджується Кабінетом Міністрів України;

4) передбачити притягнення до кримінальної відповідальності не лише громадян рф, але й інших осіб, які беруть участь у збройній агресії проти України;

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати законопроєкт.