110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” щодо підвищення рівня пенсійного забезпечення окремих категорій осіб (4555 від 29.12.2020)

Ініціатор: КМУ.

Суть: проєктом визначаються умови для обчислення пенсій усіх учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, інших ядерних аварій, щодо яких установлено причинний зв’язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, іншими ядерними аваріями.

Зміст

  1. Проєкт пропонує повну виплату додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, та щомісячної компенсації сім’ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи незалежно від заробітної плати, пенсії чи іншого доходу. Наразі (з урахуванням інших доходів) такі виплати не можуть перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. Така зміна є наслідком рішення КСУ № 6-р/2018 від 17.07.2018. Виплати, передбачені проєктом, будуть здійснюватися територіальними відділеннями ПФУ.

Довідково: у вказаному рішенні Конституційний Суд України зробив висновок, що “рівень соціального захисту осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, має бути таким, щоб забезпечувати їм гідне життя, і не повинен залежати від майнового стану їхніх сімей. У разі зміни правового регулювання набуті такими особами права на пільги, компенсації і гарантії повинні бути збережені із забезпеченням можливості їхньої реалізації або запроваджені рівноцінні чи більш сприятливі умови соціального захисту.” Обмеження у вигляді 10 прожиткових мінімумів щодо доходів осіб, постраждалих від Чорнобильської аварії або сімей загиблих ліквідаторів для виплати допомоги (пенсії або компенсації) було визнано неконституційним. 

  1. Відповідно до вказаного рішення КСУ законопроєктом визначено, що особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, можуть надаватися й інші пільги та компенсації, передбачені законодавством України. Наразі надання пільг, у випадку наявності декількох пільгових статусів в особи, можливо за однією з підстав за вибором самого пільговика.
  2. Для обчислення пенсії по інвалідності відповідно до закону “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” особам:
  • із числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щодо яких установлений причинний зв’язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою;
  • які брали безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій та їхніх наслідків, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї і внаслідок цього стали особами з інвалідністю;
  • у випадку призначення пенсії у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи; 

за бажанням заявника заробітна плата обчислюється, виходячи з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня відповідного року.

Позитив: проєкт спрямований на відновлення державних соціальних гарантій для осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, має фінансово-економічне обґрунтування (за прогнозами реалізація проєкту після набрання ним чинності потребуватиме від 526,5 до 1262 млн у 2021 – 2023 роках у рамках бюджетної програми “Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду”).

Негатив: законопроєкт передбачає можливість надання особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших пільг та компенсацій, передбачених законодавством України, проте інші пільговики (УБД, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники Революції Гідності тощо), які одночасно мають декілька пільгових статусів, мають лише право вибору пільг (гарантій чи компенсацій) відповідно до одного із законів України, а це порушує принцип рівності громадян, закріплений у Конституції України.

Техніко-юридичне зауваження: у своєму рішенні КСУ визначив, яка редакція Закону підлягає застосуванню. Рішення КСУ є остаточними та обовязковими для виконання, механізм набрання ними чинності через внесення змін до законодавства не передбачений, тому для застосування норм, що стосуються державних гарантій для осіб, постраждалих унаслідок Чорнобильської катастрофи, у редакції, викладеній у рішенні КСУ, уносити зміни до чинного законодавства не є необхідним.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати після доопрацювання.