Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Підтримка платників податків у зв’язку з карантинними обмеженнями (№ 4430 від 26.11.2020)

ЗАКОНОПРОЄКТ № 4430 від 26.11.2020 (основний)

Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо соціальної підтримки платників податків на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co V-2

Ініціатори законопроєкту: Зеленський Володимир Олександрович (Президент України).

Суть законопроєкту: унесення змін до Податкового кодексу України та інших нормативно-правових актів, що здійснюють регулювання податкової сфери, у контексті встановлення певних заходів підтримки платників податків, які зазнали фінансових втрат, але не виключно, у зв’язку з карантинними обмеженнями, зокрема, шляхом  відстрочення, списання тощо податкового боргу. Також проєктом установлено, що не підлягають оподаткуванню одноразові виплати та компенсація, які передбачені проєктом № 4429. Проєкт є похідним від проєкту № 4429, у зв’язку із чим рішення щодо нього має прийматися за результатами розгляду проєкту № 4429.

Зміни, що пропонуються

  1. На Державну податкову службу України покласти обов’язок формувати Реєстр набувачів одноразової компенсації суб’єктам господарювання, розраховувати розміри компенсацій витрат, понесених за сплату ЄСВ за найманих осіб тощо.
  2. Не піддавати оподаткуванню (ПДФО, податком на прибуток підприємств, ЄП) доходи у вигляді одноразової матеріальної допомоги працівникам, підприємствам із метою збереження робочих місць найманих працівників, а також компенсації витрат підприємствам за сплату ЄСВ, про які йдеться в проєкті № 4429 тощо.
  3. Збільшити розмір загальної суми податкового боргу (з 60 до 180 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто з 1020 грн. до 3060 грн), з огляду на який не надсилається податкова вимога, не застосовуються заходи, спрямовані на його погашення (стягнення), а також не застосовується податкова застава.
  4. Відстрочити до 29.12.2021 погашення податкового боргу платників податків – фізичних осіб, зокрема самозайнятих осіб, що в загальній сумі не перевищує 6800 гривень.
  5. Списати податковий борг платникам податків у разі, якщо сукупний розмір боргу за усіма податками і зборами не перевищує 3060 грн. та його не погашено станом на 01.11.2020.
  6. Списати пеню, штрафні санкції в разі самостійної сплати платниками податків податкового боргу за основним платежем протягом 6 місяців з дня набрання чинності законом (крім визначених законом випадків).
  7. Звільнити платників ЄП 1-ої групи від сплати цього податку за грудень 2020 року та січень травень 2021року.
  8. Звільнити від нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску платників ЄП  1-ої групи в частині сум, що підлягають нарахуванню, обчисленню та сплаті такими особами за періоди з 1 по 31 грудня 2020 року, з 1 по 31 січня, з 1 по 28 лютого, з 1 по 31 березня, з 1 по 30 квітня та з 1 по 31 травня 2021 року за себе, та визначити, що такі періоди включаються до страхового стажу.

Висновки до законопроєкту

Позитив: проєкт покликаний здійснювати підтримку осіб, які зазнали певних фінансових втрат у зв’язку із запровадженням карантину та інших обмежувальних протиепідеміологічних заходів. Відповідні зміни мають на меті сприяти діловій та економічній активності підприємств, повинні запобігати їхньому банкрутству.

Негатив

  • здебільшого проєкт № 4430 залежить від проєкту № 4429, який пропонує тимчасові зміни, а отже, може бути недоцільним уносити зміни до основного тексту  ПК України. До того ж зміна щодо збільшення розміру загальної суми податкового боргу (з 1020 грн. до 3060 грн.), з огляду на який не надсилається податкова вимога, не застосовуються заходи, спрямовані на його погашення (стягнення), а також не застосовується податкова застава, цим проєктом пропонується як постійна, що може негативно вплинути на обсяг надходжень до бюджету;
  • у цьому проєкті вказано, що не оподатковується ПДФО дохід у вигляді одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам, які можуть втратити доходи в разі повної заборони сфери їхньої діяльності. Таке формулювання не збігається з тим, що міститься в проєкті № 4429;
  • положення щодо відстрочення погашення податкового боргу платників податків – фізичних осіб, зокрема самозайнятих осіб, що в загальній сумі не перевищує 6800 гривень, поширює свою дію на всіх фізичних осіб, а не лише на тих, які реально потребують державної підтримки в умовах карантину. Це також може призвести до умисного формування боргу фізичними особами;
  • положення щодо списання податкового боргу платникам податків у разі, якщо він не перевищує 3060 грн. та його не погашено станом на 01.11.2020 ставить їх у нерівні умови з іншими платниками податків, які добросовісно виконують покладений на них обов’язок;
  • попри те, що реалізація проєкту призведе до зменшення надходжень до місцевих бюджетів, не передбачено реалізацію ст. 103 БК України, а саме здійснення додаткових дотацій з державного бюджету місцевим;
  • зменшаться надходження до ПФУ, оскільки платники ЄП 1-ої групи звільняються від сплати цього податку, проте цей період зараховується їм до страхового стажу;
  • відсутнє фінансово-економічне обґрунтування тощо.

Позиція Юридичної сотні: підтримати з доопрацюванням.