Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Національний спротив (№5557 від 25.05.2021)

Повна назва: “Проєкт Закону про основи національного спротиву”

Номер і дата реєстрації: №5557 від 25.05.2021.

Ініціатор: Президент України.

Мета: формування в Україні системи національного спротиву; сприяння максимально широкому залученню населення до дій, спрямованих на забезпечення суверенітету і територіальної цілісності держави.

Зміст

  1. Проєкт визначає завдання територіальної оборони та руху опору, порядок їхнього формування (розгортання), а також порядок здійснення керівництва національним спротивом.
  2. Проєкт передбачає порядок формування Сил територіальної оборони Збройних сил України та добровольчих формувань територіальних громад.
  3. Також проєктом передбачено систему військово-патріотичного виховання.

Позитив: проєктом створюються законодавчі основи діяльності територіальної оборони та руху опору в Україні.

Негатив: проєкт передбачає різний рівень соціальних гарантій для військовослужбовців порівняно з військовослужбовцями територіальної оборони (для останніх перелік державних соціальних гарантій є ширшим). Окрім того, до проєкту відсутнє фінансово-економічне обґрунтування. Проєкт також покладає обов’язок із фінансування заходів підготовки громадян до участі в системі національного спротиву та надання гарантій соціального захисту для військовослужбовців тероборони на місцеві бюджети, що суперечить вимогам Бюджетного кодексу щодо компенсації державою таких витрат.

Проєкт передбачає можливість використання сил та засобів територіальної оборони поза межами населених пунктів, де ведуться бойові дії, а розгортання сил територіальної оборони буде можливим з урахуванням суспільно-політичної обстановки. Оскільки проєкт не визначає, внутрішня чи зовнішня суспільно-політична обстановка береться до уваги, така норма створює ризик розгортання сил та засобів територіальної оборони у відповідь на суспільно-політичні протести (чи інші масові заходи, акції).

Відповідно до проєкту, Верховна Рада України не матиме повноважень щодо контролю використання військ територіальної оборони.

Окрім того, доопрацювання потребує механізм використання зброї членами добровольчих формувань територіальних громад.

Також проєкт передбачає можливість надання ветеранського статусу та (за необхідності) одноразової грошової допомоги для осіб, які залучалися до конфіденційного співробітництва в русі опору. Надання такого статусу ветерана чи виплати ОГД без здійснення передбаченої чинним законодавством перевірки містить потенційний корупційний ризик.

Громадська думка: експерти виокремлюють актуальність розвитку системи територіальної оборони та національного спротиву, однак наводять також низку недоліків. З аналізом проєкту Фондом “Повернись живим” можна ознайомитися за посиланням. Застереження висловлює також директор Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння Валентин Бадрак.

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати.

 

Вик.: Звягінцева М.

 

В остаточній редакції законопроєкту, прийнятого в другому читанні, було внесено ряд змін до його змісту.

  1. Надано визначення “доброволець Сил територіальної оборони Збройних Сил України” – це громадянин України або іноземець чи особа без громадянства, що перебуває в Україні на законних підставах упродовж останніх 5 років та на добровільній основі зарахований до проходження служби в складі добровольчого формування Сил територіальної оборони Збройних Сил України. Причому з огляду на визначення Сил територіальної оборони ЗСУ як окремого роду військ ЗСУ поняття “доброволець”, яке наразі закріплено у ЗУ “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” набуває ознак,  притаманних військовослужбовцю, який підписав контракт про проходження військової служби. Окрім того, законом передбачено наявність контракту добровольця територіальної оборони, що теж сприяє змішуванню понять.
  2. Територіальна оборона, відповідно до закону,  складатиметься з військової, цивільної (органи державної влади та місцевого самоврядування, які виконують завдання територіальної оборони) та військово-цивільної (добровольчі формування територіальних громад) складових. Діяльність добровольчих формувань територіальних громад здійснюється під безпосереднім керівництвом і контролем командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил України за територіальним принципом. Тобто командир військової частини нестиме відповідальність також за функціонування добровольчих формувань територіальних громад.
  3. Комплектування добровольчих формувань територіальних громад буде здійснюватися в порядку, затвердженому КМУ.

Негатив. Закон покладає обов’язок із фінансування заходів підготовки громадян до участі в системі національного спротиву на місцеві бюджети, що суперечить вимогам Бюджетного кодексу щодо компенсації державою таких витрат.

Розгортання територіальної оборони на всій території України або в окремих її місцевостях здійснюється з урахуванням розвитку суспільно-політичної обстановки у військово-сухопутних зонах та зонах (районах) територіальної оборони або воєнно-політичної обстановки навколо України, що потенційно містить ризик розгортання сил територіальної оборони у відповідь на внутрішні суспільно-політичні процеси в державі.

На членів добровольчих формувань територіальних громад та акредитованих громадських об’єднань під час їхньої  участі в заходах підготовки добровольчих формувань територіальних громад, а також виконання ними завдань територіальної оборони поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей” – поняття таких ГО законом не визначено, тому неможливо належним чином оцінити, чи не порушує така вимога Закону норму ст. 37 Конституції України, яка забороняє громадським об’єднанням мати у складі воєнізовані формування.

Відповідно до проєкту, Верховна Рада України не матиме повноважень щодо контролю використання військ територіальної оборони. Окрім того, доопрацювання потребує механізм використання зброї членами добровольчих формувань територіальних громад.

Також проєкт передбачає можливість надання ветеранського статусу та (за необхідності) одноразової грошової допомоги для осіб, які залучалися до конфіденційного співробітництва в русі опору (у порядку, визначеному для кадрового складу ССО). Проте надання статусу ветерана чи виплати ОГД без здійснення передбаченої чинним законодавством перевірки містить потенційний корупційний ризик.