Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Кредитні пільги для ВПО, розширення кола осіб, які можуть претендувати на посади держслужби: підсумки Верховної Ради за 2-5 лютого

8 лютого 2021

Аналізуємо головні новини тижня у Верховній Раді та Мінветеранів.

Новини Юридичної сотні

Вікторія Івасик – кандидатка до Громадської ради при Міністерстві у справах ветеранів від Юридичної сотні.

Вікторія Івасик, координаторка аналітико-адвокаційного центру Юридичної сотні, подала свою кандидатуру до Громадської ради при Міністерстві у справах ветеранів. Віддати свій голос ви зможете з 9-12 березня 2021 р. на сайті https://gromrada.mva.gov.ua. Голосувати зможуть всі охочі.

Сьогодні, 8 лютого 2021 р. – останній день, коли ви можете подати свою кандидатуру до Громради при Мінветеранів. Як це зробити ми писали тут.

Новини Верховної Ради України

Верховна Рада України на пленарних засіданнях у період з 2 до 5 лютого розглянула такі законопроєкти:

Кредитні пільги для ВПО (проєкт 2329 від 29.10.2019)

Проєкт пропонує:

  1. обмеження розміру процентів за користування кредитом (розмір процентів не може бути більшим, ніж  проценти,  нараховані до настання терміну виконання зобов’язання);
  2. заборону  нарахування неустойки та стягнення з ВПО збитків (що фактично є визнанням із боку держави об’єктивних обставин, які призвели до неможливості обслуговувати борги);
  3. звільнення ВПО від відповідальності за порушення грошових зобов’язань, у  частині  нарахування інфляційного збільшення  та трьох відсотків  річних;
  4. заборону на уступку прав вимоги за кредитними договорами ВПО на користь інших осіб. Таке правило не дозволить банкам та іншим кредиторам передавати право вимоги боргу колекторським або іншим компаніям. 

Дія закону поширюватиметься на всіх кредиторів внутрішньо переміщених осіб, що не дозволить викривляти його тлумачення та застосовувати вибірково. 

Норма надає можливість зменшити борг  лише тим боржникам, які до моменту початку АТО сумлінно виконували грошові зобов’язання, і не надає такої можливості тим, хто після початку АТО не здійснив жодного платежу.

Законопроєкт потребує внесення змін до прикінцевих положень ЗУ “Про банки  і банківську діяльність”, ЗУ “Про споживче кредитування”. 

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати в першому читанні з подальшим доопрацюванням.

04.02.2021 законопроєкт прийнято в першому читанні.

Підвищення розміру допомоги для дітей із тяжкими хворобами (№2024 від 03.09.2019)

Проєкт підвищує розмір державної допомоги для дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, на дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідність до мінімум двох прожиткових мінімумів на дитину відповідного віку. Наразі розмір такої допомоги складає 1 прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність.

02.02.2021 Закон було прийнято, 04.02.2021 направлено на підпис Президенту.

Про посилення відповідальності за вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі (проєкт  № 3908-1 від 03.08.2020)

Законопроєктом № 3908-1 пропонується винних у домашньому насильстві залучати до суспільно корисних робіт з одночасним спрямуванням коштів за виконання таких робіт постраждалій особі. Указане сприятиме формуванню адресної відповідальності за насильство. Станом на сьогодні найпопулярнішою санкцією за це правопорушення є накладення штрафу, що  стає додатковим фінансовим тягарем для сім’ї кривдника. 

Проєкт пропонує важливе нововведення, що дозволяє швидше притягнути кривдника до відповідальності, зокрема в тих випадках, коли останній переховується від правосуддя або іншим шляхом затягує розгляд справи. А саме пропонується передбачити можливість розгляду справи про домашнє насильство без присутності самих кривдників.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

03.02.2021 законопроєкт прийнято в першому читанні.

Використання е-паспортів після закінчення 2021 року (№ 4355 від 10.11.2020)

Проєкт № 4355 пропонує продовжити можливість використання громадянами України е-паспорта, е-паспорта для виїзду за кордон через мобільний додаток Порталу Дія після 2021 року. Такі електронні паспорти можуть пред’являтися на території України для посвідчення особи та підтвердження громадянства (крім випадків перетинання державного кордону та в’їзду на тимчасово окуповану територію України й виїзду з неї). Установлено, що електронні копії е-паспортів можуть застосовуватися в таких самих випадках, як і звичайні паспорти, а обов’язок забезпечувати перевірку е-паспортів покладений на органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Довідково: наразі й до закінчення 2021 року використання електронних документів здійснюється на основі експериментального проєкту відповідно до Постанови КМУ від 15.04.2020 № 278.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати з подальшим доопрацюванням.

04.02.2021 законопроєкт прийнято в першому читанні.

Відрядження поліцейських (№4203 від 09.10.2020)

Законопроєкт пропонує затвердити порядок отримання звань для відряджених поліцейських, покращує механізм направлення у відрядження та відкликання з них. Присвоєння чергових спеціальних звань поліцейським, відрядженим (із залишенням на службі в поліції) до державних органів, підприємств, установ, організацій здійснюється за поданням керівників таких органів, їхніх уповноважених заступників за умови, що спеціальне звання, яке присвоюється, відповідає граничному спеціальному званню за посадою, яку поліцейський займає в державному органі, на підприємстві, в установі, організації, до яких його відряджено.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати законопроєкт.

04.02.2021 закон прийнято, готується на підпис.

Допомога по безробіттю не лише через COVID-19 (проєкт №3010а від 26.08.2020)

У березні 2020 року було збільшено допомогу по безробіттю у зв’язку з карантином через COVID-19.  Проєкт №3010а пропонує виплачувати допомогу по безробіттю не лише через карантин у зв’язку з COVID-19, а й унаслідок інших інфекційних хвороб. Крім того, проєкт пропонує передбачити механізм повернення вказаної допомоги, який буде визначено Кабінетом Міністрів України.

Рекомендація Юридичної сотні: проєкт може бути підтриманий.

04.02.2021 закон прийнято, готується на підпис.

Правове регулювання дистанційної роботи (№4051 від 04.09.2020)

Проєкт розділяє поняття дистанційної та надомної роботи. У випадку роботи дистанційно працівник сам обирає робоче місце та забезпечує належні умови праці, а також обирає комфортний графік роботи без обов’язкового дотримання правил внутрішнього трудового розпорядку (у випадку, якщо інше прямо не передбачено трудовим договором). Під час здійснення надомної роботи робоче місце буде фіксуватися за працівником і змінити його можна буде лише після завчасного попередження роботодавця.

04.02.2021 закон прийнято, готується на підпис.

Розширення видів виплат, які мають бути компенсовані (3817 від 09.07.2020)

Закон України “Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв’язку з порушенням строків їх виплати” зобов’язує компенсувати втрату доходу, пов’язану із затримкою деяких видів виплат. До таких виплат належать пенсії, соцвиплати, стипендія та зарплата. 

Проєкт № 3817 від 09.07.2020 пропонує розширити цей перелік і додати до нього додаткову пенсію, цільову грошову допомогу, пенсію за особливі заслуги перед Україною та інші доплати до пенсії, установлені законодавством, а також суму індексації доходів громадян, суми відшкодування шкоди, заподіяної фізичній особі каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я; суми, що виплачується особам, які мають право на відшкодування шкоди в разі втрати годувальника.  

Рекомендація Юридичної сотні: відхилити через ненадання фінансово-економічного обґрунтування.

04.02.2021 закон прийнято, готується на підпис.

Електронні трудові книжки (проєкт 3623 від 10.06.2020)

Законопроєкт пропонує п’ятирічний строк для включення до Державного реєстру відомостей із паперових трудових книжок про трудову діяльність працівника (протягом цього періоду застосовуватиметься як паперова трудова книжка, так й електронна форма). Унести дані до Реєстру може працівник або роботодавець із використанням кваліфікованого електронного підпису. Після внесення відомостей про трудову діяльність працівника до Державного реєстру роботодавець зобов’язаний видати оригінал паперової трудової книжки працівникові. При укладенні трудового договору громадянин, який уперше приймається на роботу, має право подати вимогу про оформлення трудової книжки (яка має бути оформлена роботодавцем не пізніше ніж через 5 днів після прийняття нового працівника). Роботодавець, на вимогу працівника, зобов’язаний уносити до трудової книжки, що зберігається в працівника, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі.

Рекомендація Юридичної сотні: підтримати проєкт.

05.02.2021 закон прийнято, готується на підпис.

Розширення кола осіб, які можуть претендувати на посади державної служби (№4361 від 11.11.2020)

Проєкт № 4361 пропонує доповнити Закон “Про державну службу” положенням, відповідно до якого для зайняття посади державної служби категорій А, Б чи В  можна мати замість керівного досвіду лише досвід заняття адвокатською або нотаріальною діяльністю, діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів).  Важливо зазначити, що наявність керівного досвіду, зокрема на посади державної служби категорії А, є важливою з точки зору наявності управлінських навиків. У той же час такий критерій відбору також є дуже загальним і не виключає наявності інших професійних кваліфікацій. Можливість заміни управлінського досвіду, як це запропоновано в законопроєкті,  на лише наявність трирічного досвіду заняття адвокатською або нотаріальною діяльністю, діяльністю арбітражних керуючих (для категорії А)  не є рівноцінною. Бути хорошим адвокатом не означає бути хорошим менеджером державного органу з персоналом понад 1000 осіб. Однак, за можливості підтвердження управлінського досвіду понад 3 роки, представник будь-якої професії за результатом конкурсу може зайняти посаду державної служби категорії А.  До слова, таку новацію авторів законопроєкту також можна вважати дискримінаційною по відношенню до інших професій. 

Рекомендація Юридичної сотні: не підтримувати законопроєкт.

05.02.2021 законопроєкт прийнято за основу із скороч. строку підготовки до другого читання.

Міністерство у справах ветеранів України

Гранична вартість послуг із психологічної реабілітації на 2021 рік

У себе на сайті Мінветеранів опублікувало проєкт наказу щодо визначення граничної вартості послуг із психологічної реабілітації на 2021 рік для публічного обговорення.

На психологічну реабілітацію мають право:

  • постраждалі учасники Революції Гідності;
  • учасники АТО/ООС та члени їхніх сімей;
  • члени сімей загиблих (померлих).

Проєкт має на меті визначити граничну вартість однієї години послуг із психологічної реабілітації, наданих без та з проживанням і харчуванням для однієї особи. У разі прийняття цього наказу він набирає чинності з дня його офіційного опублікування та застосовується з 01.01.2021. 

Зауваження і пропозиції можна надіслати до 13.02.2021 на адресу провулок Музейний, 12 (м. Київ) або е-mail: y.mazur@mva.gov.ua.

Проєкт Наказу та пояснювальна записка за посиланнями.