Метою такого бронювання зазначається – “забезпечення прогнозованості (безперервності) кадрової політики суб’єктів господарювання протягом дії правового режиму воєнного стану”.
У зв’язку із цим законопроєкт також містить пропозицію розширити коло осіб, які підлягають бронюванню і відповідно отримують відстрочку від мобілізації.
А саме, бронюванню підлягатимуть військовозобов’язані, які працюють або проходять службу:
Такий збір встановлюватиметься Податковим кодексом України.
Крім цього, скористатись таким бронюванням зможуть ФОПи та/або їх наймані працівники, але за умови обсяг доходу ФОП протягом календарного місяця становить не менше трикратного розміру збору за бронювання, та ведення господарської діяльності протягом попереднього річного звітного (податкового) періоду
Пропонується, щоб особливості бронювання за цим пунктом, встановлювалися окремим порядком КМУ.
Мінагрополітики не підтримує законопроєкт, оскільки “запропоновані проектом Закону цифрові параметри щодо обсягу доходу фізичної особи – підприємця протягом календарного місяця є зависокими для певних регіонів країни та галузі сільського господарства, оскільки середньомісячна заробітна плата штатних працівників у сільському господарстві України є меншою за інші галузі економіки.”
Міноборони не підтримує законопроєкт (а також висловлює тотожні зауваження до альтернативних). “Бронювання військовозобов’язаних, за умови сплати до державного бюджету відповідного збору за бронювання військовозобов’язаних порушить один з принципів мобілізаційної підготовки – гарантованої достатності, який визначає необхідність дотримання балансу щодо забезпечення національної економіки робочою силою з одного боку, та, з іншого боку, можливість комплектування війська особовим складом.”
Мінекономіки висловлює зауваження. “така модель (бронювання) має забезпечити збалансований і справедливий підхід, соціальну рівність у бронюванні військовозобов’язаних, сприяти збереженню кадрового потенціалу національної економіки та врахувати при цьому потребу Збройних Сил в людському ресурсі. Слід зауважити, що рівень оплати праці працівників вже є одним з галузевих Критеріїв, якими насьогодні керується Мінекономіки під час визначення підприємств критично важливими для національної економіки.”
Відповідно до зауважень Державної податкової служби, проєкт, у випадку розгляду із системно пов’язаним законопроєктом 11332, який передбачає зміни до ПКУ щодо збору за бронювання, може нести ризики для вже заброньованих відповідно до чинного законодавства осіб, роботодавці яких можуть бути змушені сплатити цей збір або, у випадку несплати, таких дійсно критичних осіб можуть мобілізувати.
На відміну від попереднього законопроєкту, у цьому бронювання згадується лише у “Прикінцевих положення” у контексті внесення змін до Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
У цьому варіанті пропонується надавати бронювання військовозобов’язаним, які працюють або проходять службу на підприємствах, установах, організаціях, де середньомісячна заробітна плата такого працівника становить не менше 12 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановлених на 1 січня календарного року, та у яких відсутня заборгованість по заробітній платі, податках, зборах та/або інших обов’язкових платежах.
Довідково: ПМдПО на 01.01.2024 становить 3028 грн, відтак пропонована заробітна плата як критерій буде не менше 36 336 грн.
Варто зауважити, що цей законопроєкт вже не надає право на бронювання за цим пунктом для ФОПів.
Цей законопроєкт схожий до попереднього альтернативного, проте він як перший також враховує і наявність ФОПів у контексті бронювання.
Аналогічне формулювання норми:
Проте також додається, що ФОПи або їх наймані працівники також матимуть право на бронювання, за умов:
Аналогічно до першого законопроєкту міститься вказівка на “збір за бронювання, який встановлюватиметься Податковим кодексом України”, а також, що особливості бронювання суб’єктів господарювання та/або їх найманих працівників, визначених цим пунктом, встановлюватиметься окремим порядком КМУ.
Промисловість та наповнення державного бюджету є безумовно важливими елементами функціонування держави. Проте “в умовах збройної агресії рф проти України, коли під загрозу поставлено життя, здоров`я, безпека громадян та саме існування держави, існує нагальна потреба у належному комплектуванні Збройних Сил України для відсічі агресії” .
Зважаючи на це, при виборі критерії для бронювання має бути досягнутий баланс між економікою країни та захистом її суверенітету. Таким чином має бути проведений системний аналіз, а також взаємодія між сектором економіки та сектором оборони й безпеки.
Першочергово має бути врахована потреба в кількості осіб для наповнення Сил оборони. І вже з урахуванням цих потреб визначати критерії важливості підприємств / посад / спеціальностей, які можуть не підлягати мобілізації. Відповідно чим більше є потреба у комплектування Сил оборони, тим вищий критерій для бронювання має застосовуватись. Це означає, що вони мають бути затверджені на рівні підзаконних нормативно-правових актів, аби процес адаптування критерії під умови був оперативнішим.
Варто зауважити, що вищезгадані 2 з 3 законопроєкти містять відсильну норму до Податкового кодексу України, при цьому не пропонуючи зміни до цього кодексу в частині впровадження збору за бронювання. Відтак це робить законопроєкт розмитим та не окреслює його кінцеву мету. Оскільки при визначенні необхідності прийняття таких змін, чи не найважливішим є питання розмір цього збору.
Також авторами законопроєктів ніяким чином не обгрунтовується критерій відбору за рівнем заробітної плати, і чому саме такі працівники мають отримати бронювання.
З 18 травня 2024 року набули чинності зміни в частині підстав для відстрочки та звільнення з військової служби, що пов’язані з члена сім’ї цих осіб. Порівняння підстав для військовозобов’язаних та військовослужбовців показує, що останні значно обмежені у можливості звільнитись зі служби відносно можливості отримання відстрочки особами, які не проходять військову службу. За такої ситуації запровадження бронювання за кошти поставить військовослужбовців, для яких навіть не встановлені чіткі строки служби, у несправедливе становище. У той час, як діяльність держави має першочергово бути спрямована на захист прав військових, їх належне забезпечення, а також створювати й підтримувати інститут поваги до військових.
Позиція ЦОВВ: висловлюють зауваження, за змістом подібні до проаналізованих вище.
У зв’язку зі змінами до законодавства команда Юридичної сотні підготувала роз’яснення для військовозобов’язаних щодо їх обов’язків під час мобілізації. А також про те, які повноваження є у представників ТЦК та СП, поліції, та які заходи впливу вони мають право вживати.
та пред’являти їх за вимогою:
До 16 липня включно громадяни України, які підлягають взяттю на військовий облік або вже перебувають на ньому, були зобов’язані оновити свої облікові дані. Інакше це є підставою для притягнення до адміністративної відповідальності — штрафу від 17 000 до 25 500 грн.
Водночас варто пам’ятати, що адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 КУпАП, може бути накладено протягом 3-х місяців з дня його виявлення, але не пізніше 1 року з дня його вчинення.
Самостійне оновлення даних не скасовує право представників ТЦК та СП вручати повістки. Вони й надалі мають такі повноваження.
Коли поліція може здійснити адміністративне затримання та доставити особу до ТЦК та СП
Нацполіція має повноваження здійснювати адміністративне затримання за адмінправопорушення ст. 210 (порушення правил військового обліку) та 210-1 (порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію) КУпАП:
Заходи впливу щодо громадян, які не виконують обов’язки під час мобілізації
У разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків, передбачених ч. 1 та 3 ст. 22 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 210-1 КУпАП, керівник ТЦК та СП звертається до поліції щодо здійснення адміністративного затримання та доставлення такого громадянина до ТЦК та СП.
Керівник ТЦК та СП протягом 5 днів з дня отримання письмової відповіді про неможливість здійснити адмінзатримання надсилає такому громадянину в паперовій формі засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу його місцезнаходження, місця проживання чи перебування вимогу про виконання обов’язку (обов’язків) військовозобов’язаним, резервістом.
Якщо громадянин добровільно протягом 10 календарних днів з дня вручення вимоги не виконав зазначеного у ній обов’язку (обов’язків), ТЦК та СП звертається до суду з приводу тимчасового обмеження такого громадянина в праві керування транспортним засобом під час мобілізації на строк до виконання або відкликання такої вимоги.
Вимога вважається:
Тимчасове обмеження в праві керування транспортним засобом
Якщо вимога не виконана, ТЦК та СП протягом 10 календарних днів з дня вручення звертається до суду з позовною заявою про тимчасове обмеження такої особи в праві керування транспортним засобом під час мобілізації.
Позов подається до суду першої інстанції протягом 30 днів з дня виникнення підстав.
Питання про відкриття провадження в адміністративній справі суд вирішує протягом 5 днів з дня надходження позовної заяви.
Суд розглядає позов у письмовому провадженні протягом 30 днів з дня відкриття провадження, а за ініціативою суду чи клопотанням сторони — з проведенням судового засідання.
Суд відмовляє в задоволенні заявлених позивачем вимог, якщо
Тимчасове обмеження керування транспортним засобом встановлюється на строк до виконання або відкликання вимоги.
Постанова про відкриття виконавчого провадження з примусового виконання рішення суду про тимчасове обмеження права керування ТЗ під час мобілізації не пізніше наступного робочого дня з дня її винесення надсилається Нацполіції для застосування тимчасового обмеження.
На оскарження надається 15 днів з дня проголошення рішення. Водночас подання апеляційної скарги не перешкоджає його виконанню. Суд апеляційної інстанції розглядає справу в 15-денний строк з дня відкриття апеляційного провадження.
Рішення суду апеляційної інстанції може бути оскаржене в касаційному порядку.
Рішення суду в таких справах підлягають негайному виконанню.
Такі рішення підлягають виконанню через виконавчу службу, яка має не пізніше наступного робочого дня з дня винесення постанови про відкриття виконавчого провадження надіслати її до органу Нацполіції для застосування до особи тимчасового обмеження в праві керування ТЗ під час мобілізації.
Якщо особа після застосування щодо неї такого обмеження все ж буде керувати транспортним засобом, то вона вчинятиме адміністративне правопорушення, передбачене ч. 3 ст. 126 КУпАП:
Керування транспортним засобом особою, стосовно якої встановлено тимчасове обмеження в праві керування транспортними засобами, – тягне за собою позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 3 до 6 місяців.
У такому разі в особи вилучається посвідчення водія.