Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Фінансова підтримка у зв’язку з карантином (№ 4429 від 26.11.2020)

ЗАКОНОПРОЄКТ № 4429 від 26.11.2020 (основний)

Проєкт Закону про  соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co V-2

Ініціатор законопроєкту: Зеленський Володимир Олександрович (Президент України).

Суть законопроєкту: проєкт № 4429 пропонує здійснити виплати у формі одноразової грошової допомоги:

  • застрахованим особам, які є працівниками суб’єктів господарювання, чия робота тимчасово зупинена внаслідок запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, у зв’язку із втратою частини заробітної плати (8 000 грн);
  • підприємцям з метою збереження робочих місць працівників пропорційно робочому часу працівника, якого скорочено (не може перевищувати 8 000 грн на одного працівника).

Також запропоновано здійснити підприємцям одноразову компенсацію витрат за сплату ЄСВ за працівників  у розмірі середнього значення сплачених сум ЄСВ за 10 місяців; продовжити дію документів дозвільного характеру, дію деяких ліцензій та дію договору оренди або інших обмежувальних заходів, строк яких закінчився під час карантину, на цей період та деякий час після їх закінчення.

Зміни, що пропонуються

  1. Надання одноразової матеріальної допомоги в розмірі 8 000 грн застрахованим особам,, які працюють на підприємствах, чия робота тимчасово зупинена внаслідок запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, у зв’язку із втратою частини заробітної плати.
  2. Надання підприємствам одноразової матеріальної допомоги в розмірі, що визначається пропорційно робочому часу працівника, якого скорочено, та не може перевищувати 8 000 грн на одного такого працівника, з метою збереження робочих місць найманих працівників. У зв’язку із цим запропоновано на деякий період зняти обмеження, яке  полягає в тому, що державна підтримка НЕ може надаватися суб’єктам малого й середнього підприємництва, які здійснюють виробництво та/або реалізацію зброї, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, обмін валют.
  3. Надання підприємствам одноразової компенсації коштів, що були сплачені за ЄСВ найманих працівників, у розмірі середнього значення сплачених сум ЄСВ за 10 місяців, якщо на 31.10.2020 ї основний вид їхньої економічної діяльності відносився до Переліку видів економічної діяльності.
  4. Виплата цих коштів повинна регулюватися підзаконними нормативно-правовими актами, які має затвердити КМУ впродовж 3-ох днів з моменту прийняття цього закону.  Проєкт визначає випадки, коли така підтримка не здійснюється, а також органи, які відповідальні за такі виплати.
  5. Під час карантину та інших обмежувальних заходів, пов’язаних із  COVID-19, і протягом 3 місяців із дня його/їх закінчення, пропонується продовжити дію документів дозвільного характеру, що не обумовлені міжнародними зобов’язаннями або іншими обмеженнями, установленими законом, а також  ліцензій закладів громадського харчування на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, якщо термін дії таких документів і ліцензій закінчився в ці періоди. Також у цей час до підприємств, які користуються вказаними ліцензіями, не застосовується призупинення ліцензії (у разі несвоєчасної сплати чергового платежу за ліцензію) та анулювання ліцензії (у разі несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії).
  6. Під час карантину, обмежувальних заходів та 1 місяць після його/їх закінчення запропоновано продовжити строк дії договору оренди державного та комунального майна для підприємств, діяльність яких була заборонена/обмежена в цей час, якщо така дія договору закінчилась у такий період. Також підприємства можуть не сплачувати орендну плату, якщо їхня діяльність була заборонена.
  7. Запропоновано відновити проведення планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності в період установлення карантину або обмежувальних заходів.
  1. Проєкт має на меті внести деякі зміни до ЗУ “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, зокрема:
  • до страхового стажу включається період, під час якого особа отримувала допомогу по частковому безробіттю на період карантину;
  • до страхового стажу включаються місяці в межах періоду обмежувальних заходів, що призводять до тимчасової зупинки роботи страхувальників;
  • додатково за бажанням особи з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, можуть бути виключені періоди страхового стажу під час карантину з місяця його запровадження у 2020 році та 6 місяців після його завершення тощо.

Висновки до законопроєкту

Позитив: фінансова підтримка для деяких осіб, які зазнали втрат на період карантинних обмежень.

Негатив: така підтримка може надаватися лише протягом 2020 року. З огляду на такі короткі періоди не всі особи, які матимуть право на фінансову допомогу, зможуть дізнатися про неї та подати відповідні заяви. Також передбачено нерівні умови звернення за отриманням допомоги працівниками (лише електронно) та підприємствами (в паперовій формі і в електронній). Попри те, що реалізація проєкту потребує додаткових видатків із бюджету, він не містить фінансово-економічного обґрунтування та відповідних розрахунків.

Позиція Юридичної сотні: підтримати з доопрацюванням.