107 000 ветеранів отримали допомогу в Юридичній сотні

Підтримати

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Діяльність органів місцевого самоврядування під час воєнного стану (№7269 від 09.04.2022)

Повна назва. Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про правовий режим воєнного стану” щодо функціонування місцевого самоврядування у період дії воєнного стану

Номер і дата реєстрації: 7269 від 09.04.2022. 

Ініціатори: Безгін Віталій Юрійович, Іванов Володимир Ілліч, Поляк Владіслав Миколайович, Клочко Андрій Андрійович, Мінько Сергій Анатолійович та інші (IX скликання).

Фракції: ПП “Слуга народу”, “За майбутнє”.

Мета: забезпечення належного та безперервного функціонування органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану.

Зміст. Якщо на території окремої територіальної громади не ведуться бойові дії та не створено військову адміністрацію під час дії воєнного стану, проєкт пропонує надати можливість сільському/селищному/міському голові приймати рішення про зміни у виконавчому органі відповідної ради, затвердження тимчасової структури таких органів (на строк не більше ніж 30 днів після закінчення воєнного стану). Про такі рішення протягом 24 годин має бути поінформований начальник обласної військової адміністрації. 

Також голова матиме право передати частину коштів із місцевого бюджету на потреби ЗСУ чи здійснення заходів, передбачених правовим режимом воєнного стану,  створення за рахунок коштів місцевого бюджету установ з надання безоплатної первинної правової допомоги тощо, створення та реорганізацію комунальних підприємств тощо, вирішення питань благоустрою, боротьби зі стихійними лихами тощо. У цьому випадку інформування обласної ВЦА не потрібне, а договір, який укладається головою, не потребує затвердження відповідної сільської, селищної чи міської ради. Якщо такими діями  голова порушує законодавство, начальник обласної військової адміністрації порушує перед Президентом України питання про утворення військової адміністрації населеного пункту.

У період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їхніх посадових осіб не поширюються вимоги законодавства щодо оприлюднення проєктів актів.

Проєкт передбачає, що у випадку ведення в територіальній громаді бойових дій, порядок надання адміністративних послуг визначатиметься окремими міністерствами. У період дії воєнного стану в територіальних громадах, на територіях яких ведуться бойові дії, зупиняється перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших публічних послуг і строків надання таких послуг, якщо інше не визначено КМУ. 

Позитив. Проєкт визначає порядок діяльності військових адміністрацій у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області.

Негатив. На час дії воєнного стану вакантні посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників комунальних підприємств, установ, організацій підлягають заміщенню на підставі призначення без проведення конкурсу: достатньо заяви, заповненої особової картки та документів, які підтверджують громадянство, рівень освіти та відповідний досвід роботи. Спеціальна перевірка кандидатів на посаду не проводиться, декларація та документи, що підтверджують рівень володіння державною мовою призначена особа має подати не пізніше ніж через три місяці після закінчення воєнного стану. Це спрощує закриття вакантних посад, однак містить значний корупційний ризик. Особа, призначена без конкурсу, може перебувати на посаді не більше 12 місяців.

Окрім того, розширення одноосібних повноважень сільських/селищних/міських голів в умовах, коли населений пункт не перебуває під загрозою оточення чи окупації, створює ризик для підзвітності  діяльності голови  мешканцям конкретної територіальної громади.

Договори, укладені головою одноособово, можуть мати більш тривалий строк, ніж час дії воєнного стану, проте в цьому випадку проєкт не передбачає необхідності їхнього затвердження радою після закінчення воєнного стану, що теж може призвести до зловживань.

Техніко-юридичні зауваження: можливість під час дії воєнного стану звільняти працівника за невиконання законного наказу начальника може суперечити підставам для звільнення за ініціативою роботодавця, які закріплені в КЗпП (у випадку систематичних порушень своїх обов’язків або одноразового грубого порушення законодавства про працю). Тому навряд чи доцільно визначати окремі правила припинення трудових відносин в іншому законодавчому акті.

Згадуючи про сільських та селищних голів, проєкт ігнорує наявність інституту старости в Україні, безпосередньо не згадуючи їх серед суб’єктів, права та обов’язки яких змінюються відповідно до проєкту.

Громадська думка. На думку експертів всеукраїнської громадської кампанії “Атестація депутатів місцевих рад“, ці зміни дають змогу швидко й ефективно вирішувати проблеми, які виникають у громадах, та значно зменшують ризики негативного впливу на процес прийняття рішень депутатами “проросійських” політичних сил. Однак це створює ризики щодо можливих зловживань такими широкими повноваженнями з боку очільників громад.

Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати проєкт.