Юридична Сотня допомогла 67 000 захисників України

Підтримати проєкт

Номер гарячої лінії:  0 800 308 100

Дайджесту новин у сфері підприємництва від 17.06.2021

17 червня 2021

Публікуємо черговий випуск Дайджесту новин у сфері підприємництва у якому ми інформуємо про важливі зміни у законодавстві для тих, хто має власний бізнес. Цей проєкт створено спільно з The International Foundation for Social Adaptation. Дайджест містить найважливіші новини за два тижні, а також огляд важливої судової практики, для захисту підприємцями своїх прав. Попередні випуски можна знайти за посиланням.

Нові реєстри ДПС

Державна податкова служба оприлюднила нові відкриті дані.
Із червня 2021 року на сайті ДПС можна ознайомитися з:
фінансовою звітністю (звітом про фінансовий стан (баланс) та звітом про прибутки і збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), подані як додаток до звітної (звітної нової) податкової звітності за річний податковий (звітний) період відповідно до пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу: https://data.gov.ua/dataset/24069422-5825-41f6-81f7-89567e5e2ac9.
реєстром отримувачів бюджетної дотації: https://data.gov.ua/dataset/9755f3b0-1db0-4edf-b76c-456a62a727f9.
реєстром заяв про розстрочення, відстрочення грошового зобов’язання чи податкового боргу: https://data.gov.ua/dataset/6d7a0f6b-3ff5-4f6f-be0f-437e66081719
переліком транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий: https://data.gov.ua/dataset/cd56bd06-7209-4f55-9e0d-600ab5d2b1fa
інформацією про платників, які мають борг (недоїмку) із сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування: https://data.gov.ua/dataset/8e7a4472-a010-4656-bfe9-60959ba5209d

Як підготуватися власникам земельних ділянок до запуску обігу земель сільгосппризначення в Україні?

Міністерство юстиції України на офіційній сторінці у Facebook нагадало, що з 1 липня набирає чинності закон, яким передбачено запуск обігу землі сільськогосподарського призначення в Україні, та надало рекомендації.
Власників земельних ділянок закликають подбати про:
присвоєння земельній ділянці кадастрового номера, без якого неможливо здійснити жодної юридичної дії із землею;
те, щоб речові права на земельну ділянку (оренда або власність) були обов’язково внесені до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
У більшості людей право на землю знаходиться лише на паперових носіях. Це відкритий шлях для шахраїв, які можуть підробити документи. Крім того, коли немає відцифрованих даних у реєстрі, ніхто не знає, хто власник, окрім того органу, який видавав документ, в архіві якого знаходиться другий примірник документа.
Про відцифровку можна подбати до 1 липня і після цієї дати, звернувшись до нотаріуса або до державного реєстратора для внесення даних до реєстру.
Нехтування цим може призвести до рейдерства, яке може бути 2 видів:
«Реєстраційне рейдерство» – державним реєстратором здійснена незаконна реєстраційна дія. Тоді людині треба звертатися зі скаргою на дії державних реєстраторів до Міністерства юстиції, до Офісу протидії рейдерству.
На підставі підроблення документів. У цьому випадку варто звертатися до Національної поліції. Таке шахрайство – це вже кримінальна справа, яка має бути розслідувана. Наразі Міністерство юстиції не має повноважень реагувати на такі порушення.

Працюючим ФОПам необхідно самостійно контролювати сплату ЄСВ роботодавцями

Про це зазначили на офіційній сторінці ГУ ДПС у Рівненській області.
ФОП-и, які є одночасно найманими працівниками, звільняються від сплати єдиного внеску за себе, оскільки страховий платіж за них уже здійснює роботодавець. Така норма поширюється на всіх підприємців, незалежно від того, на якій системі оподаткування вони перебувають. Однак це не стосується сумісників.

Слід також пам’ятати: ЄСВ, сплачений роботодавцем, не повинен бути меншим за законодавчо встановлений мінімальний рівень страхового внеску, тобто не менше 1320 гривень, та не більшим за максимальний – 90 тисяч гривень.

Також підприємцям – найманим особам – слід переконатися, що роботодавець не лише нараховує за них ЄСВ, а й сплачує його та не боргує перед Пенсійним фондом. Адже у випадку несплати роботодавцем єдиного внеску зобов’язання зі сплати лягатимуть на підприємця, як і штрафні санкції у випадку недоїмки. Перевірити нарахування та сплату роботодавцем єдиного внеску з отриманої заробітної плати найманий працівник може в Пенсійному фонді, звернувшись особисто чи через офіційний портал Електронних послуг Пенсійного фонду, та безкоштовно отримати довідку про застраховану особу (форма ОK-5 чи OK-7). Такий контроль варто здійснювати щомісяця.

Для ресторанного бізнесу пропонується зменшити ставку ПДВ до 7%

31 травня 2021 року у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт № 5590, яким пропонується зменшити ставку ПДВ. Законопроєкт передбачає зменшення ставки ПДВ для сфери ресторанного господарства та надання кейтерингових послуг із 20 до 7 %. Зазначено, що застосування високої ставки ПДВ у розмірі 20% із реалізації ресторанної та кейтерингової діяльності в період пандемії призводить до нерентабельності та закриття ресторанів, інших закладів харчування. Прийняття законопроєкту повинне сприяти збільшенню обігових коштів у сфері ресторанного бізнесу та надання кейтерингових послуг, які будуть спрямовані на утримання та розвиток даної галузі, а також збереження робочих місць. Відповідні зміни вносяться в Податковий кодекс.

Джерело: https://biz.ligazakon.net/news/203959_dlya-restorannogo-bznesu-proponutsya-zmenshiti-stavku-pdv-do-7

З червня почали діяти електронні лікарняні

У червні Міністерство охорони здоров’я України разом із Національною службою здоров’я України, Міністерством соціальної політики України, Пенсійним фондом України, Фондом соціального страхування України та Міністерством цифрової трансформації України запровадили масштабні зміни та перевели послугу отримання лікарняних в онлайн.
Процедура відтепер буде такою
Після обстеження пацієнта лікар створює електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність у Реєстрі та завіряє його власним КЕПом. Людина одразу ж отримує про це сповіщення.
За декілька секунд інформація звідти потрапляє до Реєстру Пенсійного фонду — і вам приходить друге сповіщення.
Там формується електронний листок непрацездатності — документ, за яким будуть нараховані виплати. Кожен документ можна перевірити за спеціальним номером на сайті Пенсійного фонду.
До того ж ні ПФУ, ні роботодавець не знатимуть діагноз пацієнта. Відкритою буде лише та інформація, яка необхідна для нарахування виплат: причина непрацездатності, період лікарняного та лікар, який його виписав.
Лікарняний закриватиметься автоматично останнього дня захворювання, якщо немає потреби його продовжувати.
Із червня по серпень в Україні діятиме перехідна модель упровадження “е-лікарняних” — медичні заклади поступово почнуть формувати електронні медичні висновки про тимчасову непрацездатність. А з 1 вересня цього року всі медзаклади видаватимуть е-лікарняні.

Станом на сьогодні діє перехідна модель, проте вже з 1 вересня цього року всі медзаклади видаватимуть е-лікарняні.

Джерело: https://www.facebook.com/mykhailofedorov.com.ua/posts/354631816000069

Мінфін затвердив форму розкриття структури власності юридичних осіб

На урядовому порталі зазначається, що Мінфін розробив та видав наказ від 19 березня 2021 року № 163 «Про затвердження Положення про форму та зміст структури власності», який набирає чинності через місяць із дня його офіційного опублікування.

Структура власності є офіційним документом, який із метою встановлення кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи має в обов’язковому порядку надаватися державному реєстратору. Готується документ у довільній формі та є схематичним зображенням, на якому відображаються всі особи, які прямо чи опосередковано володіють юридичною особою самостійно чи спільно з іншими особами. Зокрема, у структурі власності зазначається розмір участі кожного з власників, а також указуються особи, які незалежно від формального володіння мають можливість значного впливу на керівництво чи діяльність юридичної особи, опис здійснення та характер вирішального впливу кінцевого бенефіціарного власника на діяльність юридичної особи.

У разі якщо відомості щодо кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи чітко не відстежуються за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, до схематичного зображення необхідно також додати офіційні документи, що підтверджують можливість здійснювати такий вирішальний вплив.

Зразки складання схематичного зображення структури власності вже оприлюднено на офіційному вебсайті Мінфіну.

Закон, що вводить у дію електронні трудові книжки, набуває чинності 10 червня

5 лютого ВРУ прийняла Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі”. Цей закон набув чинності з 10 червня 2021 року, а в роботодавців є ще 5 років для оцифрування обліку трудової діяльності.
Проте набрання чинності законом чи сплив п’ятирічного строку не означає, що паперові трудові книжки більше не використовуватимуться або стануть нечинними.

Нагадаємо, яким чином уносяться відомості про трудову діяльність. Відомості вносяться до Державного реєстру через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду у вигляді сканованих або оцифрованих копій передбачених законодавством документів (трудової книжки, довідок тощо) працівником і роботодавцем з обов’язковим накладенням кваліфікованого електронного підпису. Надалі відповідними органами будуть установлені порядок і строки для подання таких відомостей, а тому слід очікувати прийняття додаткових нормативних актів, які будуть уточнювати вимоги закону.
Нагадаємо також про роз’яснення ПФУ щодо внесення даних ФОП-ами. Оскільки ФОП не є найманим працівником, а забезпечує себе роботою самостійно, запис щодо підприємницької діяльності у своїй трудовій книжці він не робить.
Для оцифрування підприємницької діяльності через персональний кабінет на вебпорталі Пенсійного фонду України необхідно надати скан-копії:

  • витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про державну реєстрацію як ФОП,
  • або довідки з Державної податкової служби про облік як суб’єкта підприємницької діяльності.

Судова практика
Оскарження рішень суду, що стосуються юридичної особи, може бути здійснене іншим представником юридичної особи.
Обставини справи
Адвокат ТОВ обґрунтовував порушення права на доступ до правосуддя, оскільки апеляційна скарга ТОВ (яку подав директор юридичної особи) була відхилена з огляду на те, що із заявою про роз’яснення ухвали слідчого судді звертався адвокат, а не директор, а тому останній не є стороною в справі, хоча підтвердження повноважень директора було надано. Апеляційний суд з наведених мотивів повернув ТОВ скаргу, яка стосувалася питань накладення арешту на майно юридичної особи. Верховний Суд визнав відмову в розгляді скарги обмеженням доступу до правосуддя.
Зверніть увагу! У справі було відступлено від попередніх правових висновків (провадження № 51-149ск19 у цій же справі № 760/120/18); було відмовлено у відкритті касаційного провадження з підстав того, що згідно зі ст. 380 КПК України заступник директора не є особою, яка має право оскаржити це рішення в апеляційному порядку.
Джерело: Постанова Верховного Суду від 22 березня 2021 року в справі № 760/120/18, провадження № 51-1578кмп19.

Відсутність бюджетного фінансування не є поважною причиною пропуску строку на апеляційне оскарження для суб’єкта владних повноважень.

Обставини справи. 28.11.2019 апеляційним судом було повернуто скаргу ГУ ДФС у м. Києві через відсутність сплати судового збору після продовження строку для його сплати. Відповідач подав апеляційну скаргу вдруге, проте не сплатив судовий збір повторно, тому апеляційний суд відмовив у відкритті провадження. ГУ ДПС (як правонаступник) подало касаційну скаргу, яка не була задоволена.
Обгрунтування Приписи п.4 ч.1 ст.299 КАС є імперативними та зобов’язують суд, у разі якщо особою у визначений строк не буде подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або в поданій заяві будуть наведені підстави, визнані судом неповажними, відмовити у відкритті апеляційного провадження. Усунення певних недоліків скарги (у тому числі й удруге поданої після повернення), не пов’язаних із дотриманням процесуальних строків, як-от сплата судового збору, за відсутності підстав для поновлення строку подання скарги, однаково виключає можливість відкриття апеляційного провадження за такою скаргою. Особа, яка утримується за рахунок державного бюджету, має право в межах бюджетних асигнувань здійснити розподіл коштів із метою забезпечення сплати судового збору. Невжиття суб’єктом владних повноважень заходів щодо виділення коштів для сплати судового збору чи перерозподілу наявних кошторисних призначень не може вважатися поважною причиною пропуску процесуального строку для звернення до суду.
Джерело: Постанова Верховного Суду від 28 квітня 2021 року, справа №640/3393/19.