110 000

ветеранів отримали допомогу в Юридичній Сотні

Номер гарячої лінії:

0 800 308 100

Чому важливо вдосконалити механізм реагування на сексуальні домагання та насильство за ознакою статі в армії?

 

У зв’язку з повномасштабним вторгненням рф в Україну національні військові формування значно збільшили свою чисельність. З огляду на це, питання безпечного професійного середовища з нульовою толерантністю до насильства за ознакою статі та сексуальних домагань у силах оборони та безпеки має бути одним із пріоритетних завдань держави. 

Гендерно зумовлений аб’юз та дії сексуального характеру не тільки порушують права постраждалих, а й завдають шкоди моралі та дисципліні, що  позначається  на репутації Збройних сил. Сексуальні домагання та насильство за ознакою статі є неприпустимими явищами, які негативно впливають на захист прав як жінок, так і чоловіків, унеможливлюють розвиток професійної взаємодії в ЗСУ. Наявний наразі механізм службових розслідувань та перевірок, на жаль, не враховує всі специфічні моменти таких ситуацій, а тому не відповідає реальним потребам потерпілих. 

Порядок № 608 передбачає проведення службового розслідування чи перевірки без дотримання засад конфіденційності, без можливості залучити фахівців, які б могли допомогти потерпілим у вирішенні питань, пов’язаних з гендерно зумовленим насиллям чи діяннями інтимного характеру, а також без спеціальних заходів безпеки щодо постраждалих. Втручання в статеву свободу є  для будь-якої людини подією, що травмує психіку, і тому є потреба убезпечити потерпілу чи потерпілого від негативного впливу кривдника, його товаришів, надати спеціалізовану медичну, психологічну та інші види допомоги. Наразі такі можливості відсутні. 

У 2021 році за ініціативи гендерної радниці Головнокомандувача ЗСУ, Вікторії Арнаутової, представниками громадськості, а саме: ГО “Юридична сотня”, БО “Благодійне Товариство Київський Інститут Гендерних Досліджень”, ГО “Жіночий Ветеранський Рух” та Військовою службою правопорядку  напрацьований проєкт Інструкції із запобігання та протидії сексуальним домаганням, насильству за ознакою статі у Збройних Силах України, що передбачає особливу процедуру проведення перевірок та розслідувань випадків гендерно зумовленого насилля та діянь сексуального характеру. 

Під час дії воєнного стану це питання не втратило актуальності, навпаки – стало більш гострим, оскільки кількість жінок на військовій службі повсякчас зростає, зокрема, станом на 2025 рік, у Силах оборони понад 70 тисяч жінок. У звʼязку з цим робота над проєктом Інструкції із запобігання та протидії сексуальним домаганням, насильству за ознакою статі у Збройних Силах України триває навіть протягом повномасштабного вторгнення. До роботи над проєктом постійно залучаються уповноважені органи, водночас наразі Інструкція досі лишається тільки ініціативою, без нормативно-правового затвердження.

Що передбачає Інструкція із запобігання та протидії сексуальним домаганням, насильству за ознакою статі у Збройних Силах України?

Першочергово, для належного розуміння механізму перевірок та розслідувань, що передбачає Інструкція, варто нагадати, що таке ж насильство за ознакою статі?

насильство за ознакою статі — діяння, спрямовані проти осіб через їхню стать, або поширені в суспільстві звичаї чи традиції (стереотипні уявлення про соціальні функції (становище, обов’язки тощо) жінок і чоловіків), або діяння, що стосуються переважно осіб певної статі чи зачіпають їх непропорційно (включаючи погрози таких дій),  які завдають фізичної, сексуальної, психологічної або економічної шкоди чи страждань у публічному або приватному житті;

Насамперед варто зауважити, що згадана Інструкція може застосовуватися до розслідування випадків гендерно зумовленого насилля та діянь інтимного характеру як щодо військовослужбовців, так і цивільних працівників Сил безпеки та оборони. Чинний Порядок № 608 передбачає можливість розслідування тільки щодо військовослужбовців.

 

Найкраще та найбільш ефективне вирішення проблеми  — запобігти їй. Першочергово  Інструкція спрямована на те, щоб попередити  насильство за ознакою статі та сексуальні домагання.

Як це буде діяти?

При Генеральному штабі ЗСУ має бути відповідний орган, що опікується питаннями запобігання та протидії гендерно зумовленому насильству та інтимним домаганням (уповноважений орган). За проєктом Інструкції, уповноважений орган організовує та забезпечує заходи із запобігання та протидії сексуальним домаганням, насильству за ознакою статі, веде облік згаданих випадків, доводить до Головнокомандувача ЗСУ інформацію щодо таких ситуацій та результати реагування, забезпечує функціонування гарячої лінії, надає різні види допомоги постраждалим, здійснює моніторинг діяльності військових формувань у сфері запобігання та протидії гендерно зумовленому аб’юзу та діям інтимного характеру.

Цей уповноважений орган розробляє план заходів із запобігання та протидії сексуальним домаганням, насильству за ознакою статі на наступний рік. Цей план обов’язково  затверджує Головнокомандувач ЗСУ.

План доводиться до органів військового управління. І згодом радники з гендерних питань (уповноважена особа), які мають бути при кожній військовій частині, ТЦК та СП, навчальних закладах тощо, розроблятимуть план заходів для відповідної установи з урахуванням обстановки та специфіки цієї військової частини, ТЦК та СП і т. д.

Задля виявлення проблем радник з гендерних питань за планом або за запитом  проводить анонімні опитування.

За результатом виконання плану радник з гендерних питань складає звіт та надсилає  його до уповноваженого органу.

 

Що робити, якщо стався випадок насильства за ознакою статі чи сексуального домагання?

  1. Якщо сталася така ситуація, то необхідно звернутися (на вибір):
  • на безоплатну гарячу лінію уповноваженого органу;
  • письмово до уповноваженого органу (на електронну чи поштову адресу);
  • з рапортом, повідомленням, заявою до командира або уповноваженої особи.

Повідомити про випадок може як особа, що постраждала, так і той, кому стало відомо про цю ситуацію.

 Важливо! Безоплатна гаряча лінія працюватиме на засадах конфіденційності.

 

Якщо звернення  анонімне, особі надають інформаційну допомогу, тобто роз’яснюють, що необхідно зробити, куди звернутись і яку допомогу можна отримати.

 

  1. Постраждала або особа, якій відомі обставини, має повідомити уповноваженій особі такі відомості:
  • дані постраждалої особи;
  • дані особи, щодо якої має бути перевірка чи розслідування;
  • місце, де стався випадок;
  • час;
  • спосіб вчинення насильства за ознакою статі чи домагань;
  • інші важливі обставини.

Важливо! Якщо якась інформація не може бути надана в момент повідомлення, її можна надати в будь-який час до початку службового розслідування чи перевірки.

  1. Командир (начальник), уповноважена особа чи представник уповноваженого органу допомагають отримати повну інформацію шляхом:
  • конфіденційних опитувань;
  • залучення лікарів, психологів та ін.

 

Якщо протиправні діяння вчинені командиром чи уповноваженим, то до процесу залучається уповноважена особа з іншої військової частини, ТЦК та СП тощо.

 

 

Якщо випадок містить ознаки кримінального чи адміністративного правопорушення, то командир військової частини повідомляє свого прямого начальника про цю подію. Якщо ж це кримінальне правопорушення, то командир частини повідомляє про ситуацію правоохоронні органи, Військову службу правопорядку, керівника спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері.

 

  1.   Яка допомога може бути надана постраждалим?
  1. Правнича ( правові консультації, складання проєктів заяв, скарг, рапортів, інших документів, консультування щодо захисту прав  у судовому порядку тощо);
  2. Психологічна ( психологічні консультації, висновки тощо);
  3. Медична;
  4. Інформаційна (ознайомлення з механізмом реагування на випадки сексуальних домагань або насильства за ознакою статі, отримання додаткових роз’яснень, пошук альтернативних способів вирішення ситуації тощо);
  5.  Військового капелана (душпастирської опіки).

Допомога спеціалістів надається на будь-якому етапі з дотриманням конфіденційності.

За можливості залучені фахівці мають бути  однієї статі з постраждалими. За потреби можуть залучатися фахівці не з військової частини тощо. Якщо постраждалі не задоволені наданою допомогою, то залучаються інші фахівці.

 

  1. Командир про кожен випадок сексуальних домагань чи насильства за ознакою статі інформує уповноважений орган.
  2. Розслідування чи перевірка проводяться Комісією з проведення службової перевірки та розслідування за рішенням Головнокомандувача ЗСУ протягом 3-х днів з моменту надходження повідомлення.

Не менш важливо, що не менше  1/3 складу осіб комісії має бути тієї ж статі, що й постраждала особа.

  1. З метою забезпечення безпеки постраждалої особи, а також відновлення її психологічної рівноваги Комісія вживає заходів щодо недопущення впливу кривдника на потерпілу особу, зокрема забороняються:
  • листування,
  • телефонні переговори з постраждалою,
  • інші контакти через засоби зв’язку чи електронні комунікації особисто або через третіх осіб.

За згодою постраждалої особи, щоб уникнути негативного впливу кривдника та інших осіб, до неї можуть бути застосовані такі заходи безпеки:

  1. особиста охорона, охорона житла і майна;
  2. відрядження до іншої військової частини або військової установи;
  3. переведення на нове місце служби.

Важливо! Неприйняття, несвоєчасне прийняття рішення, невжиття, несвоєчасне вжиття достатніх заходів щодо безпеки постраждалої особи (у разі  її згоди на  заходи безпеки) тягне за собою  дисциплінарну або кримінальну відповідальність!

 

 Які права Комісії при проведенні службового розслідування?

Комісія має право здійснювати опитування, ознайомлюватися з необхідними документами, користуватися базами даних військового формування, ініціювати залучення відповідних фахівців. 

Комісія під час службового розслідування чи перевірки зобовʼязана дотримуватися  вимог законодавства, з’ясовувати всі обставини подій, розглядати заяви та клопотання, не розголошувати інформацію, що стосується ситуації, фіксувати відмову особи щодо надання пояснень.  

  1. Комісія розпочинає безпосереднє проведення перевірки шляхом збору інформації та джерел доказів: наказів, рішень, положень, інструкцій, наявних пояснень, протоколів, фотографій, відео- чи аудіозаписів, висновків експертів тощо.

 

  1. Постраждала особа опитується негайно після призначення службової перевірки.

Важливо! Показання відбираються особою однієї статі з постраждалою особою в присутності психолога та уповноваженої особи.

 

  1. Також раз на півроку уповноважена особа звітує перед уповноваженим щодо стану роботи із запобігання та протидії сексуальним домаганням, насильству за ознакою статі в ЗСУ. 

Можуть проводити й перевірки з метою виявлення таких випадків та контролю за дотриманням законодавства з питань запобігання та протидії гендерно зумовленому насильству та домаганням.  При виявленні  порушень законодавства відповідних осіб зобов’язують їх виправити, інакше вони  будуть притягнуті до відповідальності.

Чому необхідний новий механізм?

  1. Наразі немає спеціальних нормативно-правових актів, які б регламентували процедури, спрямовані на запобігання та протидію насильству за ознакою статі чи сексуальним домаганням в армії.
  2. Більшість випадків гендерно зумовленого насильства та інтимних домагань у військових формуваннях замовчується та залишається поза увагою як правоохоронних органів, так і командирів військових частин. Інструкція передбачає створення особливих органів/посад, які зможуть контролювати це питання.
  3. Чинним законодавством не передбачений особливий підхід до осіб, що зазнали насильства за ознакою статі чи сексуальних домагань у військових формуваннях. Втручання в статеву свободу особи є надзвичайно травмувальним. Особливості військової служби такі, що неможливо на власний розсуд дистанціюватися від кривдника, залучити необхідних фахівців чи просити заміну спеціалістів у разі незадоволення наданими послугами тощо. Отже, необхідно на нормативному рівні передбачити обов’язкові заходи безпеки та надання допомоги таким  потерпілим з урахуванням специфіки військової служби.
  4. За Порядком № 608 службові перевірки та розслідування проводяться уповноваженою особою з військової частини, що значно знижує шанси бути почутим та вирішити ситуацію. Ба більше, зазвичай розслідування чи перевірки проводяться однією особою, що також недостатньо забезпечує повноту та всебічність їх.
  5. До складу комісії будуть входити особи, що мають досвід роботи саме з такими випадками, чинний же Порядок № 608 не передбачає жодних особливостей щодо наявності знань та навичок в особи, що проводить службові розслідування та перевірки.
  6. Порядок № 608 не передбачає процедур звітності, моніторингу та проведення різних видів перевірок дотримання законодавства частинами щодо  службового розслідування.

У 2024 році ВРУ ухвалила Закон України “Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист”, який доповнив законодавство в контексті питання сексуальних домагань та дискримінації за ознакою статі на військовій службі. Зокрема закон передбачає, що службові розслідування щодо випадків дискримінації за ознакою статі чи насильства, сексуальних домагань, правопорушення проти статевої свободи та недоторканості має проводитись комісією до складу якої входять представники обох статей. Також закон зобовʼязує, щоб до такої комісії призначався обовʼязково і психолог органу військового управління. 

Інші зміни лише закріплюють на законодавчому рівні принцип недопущення на військовій службі вищезгаданих випадків.

Тобто цей Закон не вирішує висвітлених проблем комплексно, хоча закладає важливі засади правового регулювання. Проте навіть у частині надання психологічної допомоги потерпілій особі під час службового розслідування він не надає чіткого алгоритму та критеріїв, що може призвести до неефективності такої допомоги. А інших видів допомоги досі не передбачається, як і інших важливих моментів, на вирішення яких Інструкція із запобігання та протидії сексуальним домаганням, насильству за ознакою статі у Збройних Силах України.

Отож, є гостра потреба в ухваленні спеціального механізму службових перевірок та розслідувань випадків, що стосуються насильства за ознакою статі та сексуальних домагань у ЗСУ.